دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سوء استفاده بانک‌ها از بخشنامه تسهیلات خرد

بانک مرکزی که به کوچکترین گزارش‌های رسانه‌ای درباره نحوه عملکردش واکنش نشان می‌دهد، در مقابل بی‌توجهی بی‌سابقه بانک‌ها به بخشنامه پرداخت وام خرد یا سوء استفاده از آن سکوت مطلق اختیار کرده است.
کد خبر : 23429

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، پس از ابلاغ شیوه‌نامه جدید پرداخت تسهیلات خرد توسط بانک مرکزی بسیاری از مردم با تصور اینکه می‌توانند به‌ آسانی از بانک‌ها تسهیلات خرید خودرو و کالا دریافت کنند به شعب مراجعه می‌کنند، اما بانک‌ها که به نظر می‌رسد این‌روزها از ضعف اقتدار بانک مرکزی بهره‌گیری می‌کنند، نسبت به این بخشنامه بی‌‌توجه‌اند و هرکدام به نوعی با آن برخورد می‌کنند.


یکی از بانک‌های خصوصی‌شده که این‌روزها تبلیغات محیطی وسیعی را آغاز کرده است، پرداخت هرگونه تسهیلات را به عضویت در باشگاه مشتریان این بانک و کسب امتیازهای بالا منوط کرده است.


این امتیازها بر اساس عضویت در باشگاه مشتریان، پرداخت قبوض با کارت این بانک، خرید شارژ و تراکنش‌های بالای 50 هزار تومان محاسبه می‌شود. این بانک پرداخت تسهیلات کالا یا خودرو را به دریافت امتیازهای 100، 200 و 300 منوط کرده است.


اما یکی از موسسات اعتباری با سوء استفاده بی‌سابقه از بخشنامه بانک مرکزی که در آن عنوان شده است "وثایق تسهیلات به تشخیص بانک عامل است" شرط پرداخت تسهیلات را سپرده‌گذاری متقاضی تسهیلات در این موسسه عنوان می‌کند.


این موسسه که از بانک مرکزی مجوز فعالیت دارد، به مشتریان اعلام می‌کند در ازای پرداخت تسهیلات، باید سپرده‌ای معادل مجموع میزان تسهیلات به‌اضافه سود آن را نزد این موسسه قرار دهد. به عنوان مثال مشتری برای دریافت تسهیلات 15 میلیون تومانی خودرو باید سپرده‌ای 22 میلیون تومانی در این موسسه افتتاح کند و آن را وثیه وام خود قرار دهد. البته تا زمان تسویه وام، به سپرده مورد نظر سود نیز تعلق می‌گیرد.


یکی دیگر از بانک‌های بزرگ دولتی کشور نیز سقف تسهیلات پرداختی خودرو و کالا را همان 7 و 5 میلیون تومان سابق اعلام کرده و مدعی است بخشنامه‌ای مبنی بر افزایش سقف تسهیلات خرد دریافت نکرده است.


یک بانک خصوصی کشور هم که این‌روزها در حمایت از یکی از تیم‌های ملی کشورمان بسیار فعال شده است، پرداخت تسهیلات را فقط مخصوص مشتریان ویژه خود عنوان می‌کند. مشتریانی که یا باید بیش از 200 میلیون تومان نزد این بانک سپرده داشته باشند، یا حقوق دریافتی آنها بالا باشد یا تولیدکننده و واردکننده فعالی باشند! با این حساب، این بانک حتی یک ریال هم تسهیلات به افراد عادی نمی‌پردازد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته