دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1394 - 13:42

تمایل شرکت‌های نفتی آمریکایی برای بازگشت به ایران و چالش‌های آن برای آمریکا

در یک اقدام کاملا غیرمنتظره، مقامات ایران از حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی در این کشور پس از لغو تحریم‌ها استقبال کرده‌اند، اقدامی که نشانه تلاش ایران برای به دست آوردن منافع اقتصادی است.
کد خبر : 23413

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری هافینگتون پست در گزارش خود در این‌باره آورده است: اخیرا بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام کرده است که این کشور از حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی در ایران استقبال می‌کند. وی همچنین گفته است که تهران قطعا زمینه‌های مورد نیاز برای آن را آماده خواهد کرد.


در این حال توافق هسته‌ای یک مزیت بزرگ در بازه زمانی کوتاه‌مدت برای ایران خواهد داشت که آن آزادی میلیاردها دلار سرمایه این کشور است که در بانک‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها مسدود باقی مانده است.


بیژن زنگنه اخیرا در یک دیدار غیرمنتظره با بن‌ ون‌بردن، رئیس شرکت نفتی آمریکایی شل، گفت‌وگو کرد همچنین با مقامات چند شرکت غربی دیگر در حاشیه اجلاس اوپک دیدار کرده است. نکته جالب اینکه زنگنه در این دیدارها بر علاقه ایران برای همکاری با شرکت‌های نفتی عمده دنیا تاکید کرده و پیشنهاد امضای قراردادهای جالب توجه‌تر را داده است.


مسئله دسترسی سریع ایران به میلیاردها دلار پول خود برای این کشور بسیار حیاتی است، در عین حال غربی‌ها به اشتباه گمان می‌کنند که توافق هسته‌ای منجر به تغییر نگرش ایران درباره مسائل مختلف خواهد شد. ایران از توافق هسته‌ای برای پیشبرد اقتصاد خود و همچنین ترویج ایدئولوژی‌های خود استفاده خواهد کرد.


اوپک آماده بازگشت قدرتمندانه ایران باشد


شرکت‌های نفتی غربی از جمله بریتیش پترولیوم و شل تمایل خود برای بازگشت به بازار نفت ایران را ابراز کرده‌اند و این در حالی است که پس از گذشت چند دهه، این نخستین بار است که شرکت‌های عمده نفتی و گازی غربی به طور علنی از این مسئله و از علاقه خود برای دسترسی به بازار ایران که دومین کشور دارنده گاز و چهارمین کشور دارنده ذخایر نفتی دنیاست، صحبت می‌کنند.


مقامات ایران از توافق هسته‌ای در یک بازه زمانی کوتاه به عنوان سکوی پرتابی برای بستن قراردادهای نفتی استفاده خواهند کرد که منافع بلندمدتی برای این کشور داشته باشد. در واقع مقامات ایران و غرب هر دو بر علاقه خود برای همکاری با یکدیگر به طور علنی تاکید می‌کنند.


این مسئله دو چالش عمده در پی دارد، نخست آنکه اعضای اوپک باید آماده بازگشت همه‌جانبه ایران به بازار جهانی نفت باشند چرا که این کشور قصد دارد در پی لغو تحریم‌ها یک میلیون بشکه در روز تولید نفت خود را افزایش دهد. چالش دوم نیز این است که جامعه جهانی به ویژه آمریکا نیاز به اتخاذ یک راهبرد مناسب برای بازگشت قدرت اقتصادی ایران دارد تا از تبعات افزایش قدرت ژئوپلیتیکی این کشور جلوگیری کند. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد دولت اوباما چنین استراتژی‌ای را در نظر داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته