دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1394 - 11:17
آنا گزارش می‌دهد:

واکنش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو کمیسیون آموزش مجلس به تشکیک در انتخاب روسای دانشگاه‌ها

پس از آن که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل اولین جلسه کمیته 5 نفره شورای عالی انقلاب فرهنگی و انتخاب ریاست دانشگاه‌های بزرگ کشور همچون دانشگاه تهران که تا مدت‌ها با سرپرست اداره می‌شد را اعلام کرد، برخی تلاش کردند این جلسه و نحوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها را زیر سوال برند.
کد خبر : 23386

شهرزاد همتی، گروه دانشگاه خبرگزاری‌آنا: پس از اعلام نتایج آرای این جلسه، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها به جای ۵ نفر با ۴ نفر تشکیل شده است، گفت: آرای اعلام‌شده از سوی این کمیته خدشه‌دار است. اما محمد فرهادی، وزیر علوم، در حاشیه بازدید از حوزه برگزاری کنکور سراسری سال 94 در دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به برخی از انتقادات به کمیته شکل گرفته در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تعیین روسای دانشگاه‌ها، عنوان کرد: این مسئله را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده که مانند سایر مصوبات آن است. براساس این مصوبات، اگر برای انتخاب رئیس یک دانشگاه در این کمیته اجماع صورت گیرد، آن اجماع به شورا ابلاغ شده و با حکم وزیر، رئیس دانشگاه منصوب می‌شود و عدم اجماع مسئله در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی خواهد شد.


اما این پایان ماجرا نبود و برخی نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزاری این جلسه را رسمی تلقی نمی‌کردند.


انتخاب روسای دانشگاه‌ها به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است



برخی از شنیده‌ها حاکی است جلسه اول این شورا با حضور ۴ عضو یعنی وزرای بهداشت و علوم، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شده و رئیس هیئت نظارت و بازرسی این شورا که با نظر اعضای شورا تعیین می‌شود، در جلسات کمیته حضور نداشته است.


جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره تشکیل جلسه این کمیته و انتخاب روسای 21 دانشگاه کشور و همچنین نظر برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره این جلسه گفت: ما در این زمینه بحثی نداشته‌ایم، چرا که این فرآیندی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل می‌گیرد و آقای زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان نماینده کمیسیون آموزش در این شورا حضور دارند به همراه روسای چند کمیسیون دیگر. اما بحثی که وجود دارد درباره نگاه اجرایی به ماجرا است.


وی افزود: در واقع تعیین روسای دانشگاه‌ها بر اساس شرایط و ضوابط موجود در قانون انجام می‌پذیرد و به همین دلیل است که ما این مساله را جزو وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌دانیم که بتواند روسای دانشگاه‌ها را انتخاب کند، این انتخاب نیز از بین افرادی است که وزیر علوم اعلام می‌کند و آن ها حق انتخاب دارند.


هروی ادامه داد: اینکه ما بگوییم باید این انتخاب یک فرآیند خاص علی حده داشته باشد،‌ طبیعتا یک بحث تازه است. اما آنچه که در شورا می‌گذرد بر اساس نظراتی است که اعضای شورا می‌دهند و نسبت به آن توافق می‌شود. تا آن جایی که من می‌دانم اعضای شورا برای این قضیه به توافق رسیده‌اند، همان‌گونه که برخی از اعضای شورا مثل آقای حدادعادل و مخبر دزفولی و بعضی دیگر از اعضای شورا، جلسات آن را تایید کرده اند و لذا اگر هم بحث و بررسی در این مورد نیاز باشد، باید در همان شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط اعضای کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها صورت بگیرد، نه در کمیسیون آموزش و تحقیقات.


جلسه قانونی تشکیل شده است



همچنین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: تشکیل کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها قانونی و مورد تایید است.


دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: تشکیل این کمیته طبق مصوبه و رای شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و قانونی و مورد تایید است.


دکتر مخبر دزفولی با اشاره به ضرورت تشکیل این کمیته تاکید کرد: تاخیر در انتخاب روسای دانشگاه ها و اداره دانشگاه ها با سرپرست، مشکلات گوناگون حقوقی و قانونی برای دانشگاه ها ایجاد و تسریع در انتخاب روسای دانشگاه ها را امری ضروری کرده بود.با عنایت به نکات مذکور، کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها با توجه به اتمام زمان حکم رئیس هیئت نظارت و بازرسی دبیرخانه، با حضور سایر اعضا (چهار عضو) تشکیل شد و به طور اجماعی در مورد انتخاب روسای دانشگاه ها تصمیم گیری شد.


وی در ادامه گفت: اگر برخی از اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی نظر دیگری در خصوص تصمیمات این کمیته که با حضور چهار نفر تشکیل شده است دارند، توقع این است که در شورا مطرح کرده و هرچه نظر اکثریت شورای عالی باشد، همان مبنای اقدام خواهد بود.طبق ماده 29 آئین نامه داخلی شورای عالی، تفسیر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به عهده خود این شورا است.


اگر غفوری فرد در جلسه بود...


تشکیک برخی نمایندگان منتقد دولت در این انتخاب در حالی است که غفوری فرد نیز از چهره های اصولگرای معتدل نزدیک به دولت روحانی است و از اولین کسانی بود که در نشست های انتخاباتی روحانی شرکت می‌کرد. همچنین با توجه به ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعید است جایگزین او نیز شکاف زیادی با دولت داشته باشد.



همایش انتخاباتی روحانی/ فروردین 92



پیش از این ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اعلام رضایت از انتخاب کمیته تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها گفته بود: اعضای این کمیته در حقیقت اعضای منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که برای تعیین روسای دانشگاه‌ها اقدام می‌کنند، این کمیته درباره روسای دانشگاه‌های مراکز استان دانشگاه آزاداسلامی نیز تصمیم خواهد گرفت.‌ دانشگاه آزاد‌اسلامی نیز در آن کمیته عضویت و حق رای دارد. البته باید این نکته را هم خاطرنشان کرد که پیش از این نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره‌ ریاست دانشگاه‌های مرکز استان دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم می‌گرفت.


بررسی تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که کمیته پنج نفره متشکل از وزیر علوم٬ وزیر بهداشت٬ حجت‌الاسلام محمدیان٬ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها٬ مخبر دزفولی٬ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمدحسن غفوری فرد رئیس هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر اساس آن٬ همه رؤسای دانشگاه‌ها باید توسط این کمیته پنج‌نفره تأیید شوند.


در همین رابطه پیش‌ازاین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرده بود: این پنج نفر به‌عنوان اعضای دائم این کمیته هستند و وضعیت انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها را بررسی خواهند کرد که رأی این کمیته اجماعی است و در مواردی که اجماع وجود ندارد٬ موارد اختلافی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی ارائه خواهد شد. این اتفاق در شرایطی افتاده که می‌تواند فرایند تایید صلاحیت‌ها را به‌دوراز خط‌کشی‌های سیاسی و با سرعت بیشتر پیش ببرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته