دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1396 - 08:55
دکتر باقر لاریجانی در گفت‌وگو با آنا:

دیابت نوع 2 در کودکان شایع‌تر است

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیش از 10 درصد جمعیت کشور با بیماری دیابت درگیر هستند، عنوان کرد: متاسفانه دیابت نوع 2 در کودکان شایع‌تر است.
کد خبر : 233826

محمد باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه 10 درصد از جمعیت کشور درگیر بیماری دیابت هستند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد تعداد افرادی که به دیابت مبتلا هستند و یا زمینه این بیماری را دارند بیش از 7 میلیون نفر است. نتایج بررسی‌ها نشان داده تعداد قابل توجهی از افرادی که زمینه بیماری دیابت را دارند پس از 5 سال به بیماری مبتلا می‌شوند مگر اینکه فردی روش‌های کنترل را به صورت جدی پیگیری کند.


معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه نداشتن فعالیت فیزیکی و تغذیه مناسب از جمله فاکتورهای اساسی در بروز بیماری دیابت است، بیان کرد:‌ امروزه به دلیل فقر فعالیت فیزیکی ما شاهد ظهور دیابت نوع 2 در جامعه هستیم که متاسفانه باید گفت دیابت نوع 2 در کودکان شایع‌تر است.


وی افزود: ما بر اساس برنامه ملی کشور برای بیماری‌های غیر واگیر متعهد شدیم تا بتوانیم حداقل از افزایش شیوع بیماری دیابت پیشگیری کنیم که امید است با تلاش جمعی بتوانیم این آمار را کاهش دهیم.


رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه متاسفانه 30 درصد از بیماران مبتلا به دیابت یا دارو مصرف نمی‌کنند و یا اطلاع خوبی در خصوص مصرف آن ندارند، عنوان کرد: در سراسر کشور دسترسی به داروی دیابت برای تمام افراد وجود دارد اما تنها 70 درصد بیماران دیابتی به صورت مناسب به دارو دسترسی دارند.


لاریجانی مصرف نامناسب دارو را یکی از مشکلات افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن دانست و گفت: افرادی که به بیماری‌های مناسب از جمله چربی خون، فشار خون، پوکی استخوان و ... مبتلا هستند باید به صورت منظم دارو مصرف کنند. اما گاهی این افراد آموزش کافی نداشته و به خوبی نمی‌توانند داروهای خود را مصرف کنند و در بسیاری از موارد پس از گذشت مدت کوتاهی با بهبود علائم دارو را کنار می‌گذارند این در حالی است که باید به بیماران مزمن آموزش داده شود که دارو جزء ضروریات زندگی آنها است و باید با مصرف دارو و کنترل فعالیت فیزیکی به مقابله با بیماری بپردازند.


وی افزود: ما باید تلاش کنیم تا سواد سلامت را در کشور ارتقاء دهیم که این امر با تغذیه مناسب، فعالیت فیزیکی و تداوم مصرف دارو امکان‌پذیر است. برخی افراد نیز دارو را به خوبی مصرف می‌کنند اما به ملاک‌های کنترل متعهد نیستند که این مساله منجربه تشدید بیماری آنها می‌شود البته این مشکل تنها مختص کشور ما نیست.


رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 20 تا 30 درصد از افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن در طولانی مدت دارو مصرف می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته