دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1396 - 09:21
تحلیلگر فلسطینی در گفت‌وگو با آنا؛

عربستان در تشکیل صفی واحد علیه ایران شکست خورده‌است/ سناریوی قاهره را آمریکا و اسرائیل نوشته‌اند

یک تحلیلگر سیاسی فلسطینی گفت: آمریکا و رژیم اشغالگر قدس زمام امور کشورهای عربی را در اختیار خود دارند و می‌توان اینگونه تفسیر کرد که دولتمردان آمریکا، کارگردان سناریوی قاهره هستند.
کد خبر : 233589

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: روز یکشنبه نشست اضطراری وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره به درخواست عربستان سعودی برگزار شد. نشستی که در آن عربستان سعودی، ایران و حزب‌الله لبنان را مسئول حملات موشکی یمن به ریاض اعلام کرد.


علاه بر این در بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب که در آن رنگ و بوی فشار سعودی‌ها برای دیکته کردن موضوع فشار بر ایران و انزوای محور مقاومت به خوبی به چشم می‌خورد، عبارت‌ها و اتهام‌های تندی علیه ایران و حزب‌الله زده شده است. بیانیه‌ای که البته با واکنش منفی بسیاری از گروه‌ها و دولت‌های منطقه مواجه شده است.


عبدالستار قاسم، تحلیلگر سیاسی فلسطینی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در پاسخ به این سوال که «ارزیابی شما از اینکه در نشست اتحادیه عرب حزب‌الله لبنان به‌عنوان یک گروه تروریستی معرفی شد چیست؟» گفت: «اتفاقی تلخ رخ داده و معتقدم که حقیقت وارونه جلوه داده شده است. درواقع، سازمان‌های عربی که با پول خود از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند تروریستی هستند نه حزب‌الله لبنان که یک جنبش مقاومت است و ثابت کرده همواره از آزادی جوامع و سرزمین‌های عربی حمایت و دفاع می‌کند.»


وی با بیان اینکه حکام عرب نمی‌توانند با اقدامات کور خود حزب‌الله لبنان و جنبش‌های مقاومت فلسطین را در غزه از حرکت بازدارند و محدود کنند، افزود: «ریشه بیانیه‌ای را که در قاهره صادر شد باید در پول‌های نفت سعودی‌ها جست‌وجو کرد، چرا که تار و پود این بیانیه نتوانست همه وزیران امور خارجه اتحادیه عرب را اقناع کند و این بیانیه، تنها بافته ذهن سعودی‌ها است که با رضایت رژیم اشغالگر قدس و دولت آمریکا همراه شده است.»


قاسم دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را دست‌های پشت‌پرده نشست قاهره خواند و گفت: «آمریکا و رژیم اشغالگر قدس زمام امور کشورهای عربی را در اختیار خود دارند و می‌توان اینگونه تفسیر کرد که دولتمردان آمریکا، کارگردان سناریوی قاهره هستند. سناریویی که در آن با هدف فشار بر ایران، حزب‌الله لبنان که از بازوهای پر توان محور مقاومت است، یک گروه تروریستی خوانده شده است.»


این تحلیلگر فلسطینی در پاسخ به این سوال که «آیا عربستان سعودی با برگزاری نشست قاهره به اهداف خود در مواجهه با ایران دست یافت؟» گفت: «اتحادیه عرب و کشورهای عربی سال‌های زیادی است که می‌کوشند مقابل ایران بایستند و حزب‌الله را نابود کنند ولی آن‌ها یارای مقابله با ایران را در همه ابعاد، حتی نظامی، ندارند. عربستان بیشتر تلاش می‌کند تا کشورهای عربی را گرد خود جمع کند بلکه بتواند یک صف واحد علیه ایران تشکیل دهد، موضوعی که تاکنون همواره در آن شکست خورده است.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره اینکه «آیا احتمال ارجاع پرونده ایران از اتحادیه عرب به شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد؟» تصریح کرد: «نه اکنون و نه تا چند سال آینده این توان در میان کشورهای عربی وجود ندارد که بخواهند موضوع ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهند، چه اینکه پیشتر نیز شاهد بودیم که برخی تحرکات آن‌ها در این زمینه نه تنها با صف واحد مواجه نشد بلکه موجب شد تا چند دستگی میان کشورهای عربی به وجود آید. درواقع، ادعاهای مقام‌های سعودی که از زبان دیگر مسئولان عربی شنیده می‌شود، تنها حرف است تا بخواهند با تهدید و ترعیب مقابل ایران بایستند، وگرنه این ادعاها هیچ خاصیت دیگری ندارند.»


قاسم با سست ارزیابی کردن بیانیه‌ای که در قاهره و در نشست اضطراری وزیران امور خارجه اتحادیه عرب صادر شد، گفت: «این بیانیه قابل توجه نیست، چرا که حتی خود کشورهای عربی به آن اطمینان و اعتقاد کامل ندارند و حتی مشاهده کردیم که وزیر امور خارجه لبنان در نشست شرکت نکرد و وزیر عراقی نیز موضع سکوت اتخاذ کرد.»


گفت‌وگو از: مجتبی اسماعیلی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته