دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1394 - 10:28

«عمر البشیر» به سودان بازمی‌گردد/ حکم ممنوع‌الخروجی را معارضان آفریقای جنوبی صادر کردند

به‌دنبال درخواست دادگاه لاهه برای بازداشت و تحویل رئیس‌جمهوری سودان به این دادگاه به‌وسیله دولت آفریقای جنوبی، منابع خبری از تصمیم «عمر البشیر» برای بازگشت به سودان خبر دادند.
کد خبر : 23358

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری «بوابه‌الفجر»، «عمر البشیر» رئیس‌جمهوری سودان امروز دوشنبه تصمیم گرفت مشارکت در کنفرانس اتحادیه آفریقا به میزبانی ژوهانسبورگ را نیمه‌کاره رها کند و آزادانه و پیش‌ از موعد مقرر به کشورش بازگردد.


براساس این گزارش، «عمر البشیر» در حالی این تصمیم را گرفته است که دادگاهی در آفریقای جنوبی بنا به درخواست دادگاه جنایات کیفری (لاهه)، حکم به ممنوع‌الخروجی وی داده است.


در همین راستا «خارطوم» می‌کوشد این حادثه را کم‌اهمیت جلوه دهد و با «معارض» خواندن قاضی‌ای که این حکم را صادر کرده است، از دولت آفریقای جنوبی تقاضای حراست از «عمر البشیر» را بکند. این موضوع باعث شد تا حزب حاکم بر آفریقای جنوبی یعنی «کنگره ملی آفریقا» اعلام کند که دادگاه کیفری بین‌المللی متناسب با اهدافی که دارد، ساخته نشده است و خواستار بازنگری در قوانین آن با هدف هماهنگی با قوانین هر یک از اعضای سازمان ملل متحد شد.


از سوی دیگر به‌دنبال صدور حکم ممنوع‌الخروجی «عمر‌ البشیر» در دادگاه آفریقای جنوبی تنش و نگرانی در سودان افزایش یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای نظامی در خارطوم به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و منتظر حضور و سخنان «البشیر» در رادیو و تلویزیون رسمی این کشور هستند.


«محمد حاتم سلیمان» سخنگوی ریاست‌جمهوری سودان موضوع ممنوع‌الخروجی و بازداشت «عمر البشیر» در آفریقای جنوبی را کم‌اهمیت خواند و گفت: رئیس‌جمهوری در جلسات کنفرانس آفریقا همچنان شرکت خواهد داشت.


«عمر صدیق» سفیر سودان در «پرتوریا» (یکی از پایتخت‌های سه‌گانه آفریقای جنوبی) گفت: «مایتی نیکوانا» وزیر امورخارجه آفریقای جنوبی به «البشیر» و «ابراهیم غندور» همتای سودانی خود گفته است که حکم قضایی علیه «عمر البشیر» به‌وسیله مخالفان دولت آفریقای جنوبی صادر شده است تا بدین‌وسیله «جاکوب زوما» رئیس‌جمهوری این کشور را خجالت‌زده کنند.


وزیر امورخارجه آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد که دولت این کشور برای همه رهبران شرکت‌کننده در کنفرانس اتحادیه آفریقا مصونیت قائل است و اجازه اجرای این حکم قضایی را نمی‌دهند.


از سوی دیگر یکی از مقام‌های دفتر ریاست‌جمهوری سودان در «خارطوم» به روزنامه «الحیات» گفت: «البشیز» همچنان در کنفرانس اتحادیه فریقا حضور خواهد داشت و در جلسات آن شرکت می‌کند و سپس به کشور بازخواهد گشت.


«عمر البشیر» 71 ساله به‌وسیله دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر در «لاهه» به خاطر اقداماتش در منطقه «دارفور» تحت پیگرد است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته