دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1396 - 11:18
مروری بر روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه

سعد حریری به دو شرط به بیروت بازمی گردد/ مخالفت ترکیه با حضور کُردها در مذاکرات مربوط به سوریه

بازگشت نخست‌وزیر مستعفی لبنان به بیروت، مخالفت ترکیه با حضور کُردها در مذاکرات سوریه و ازسرگیری فعالیت‌های یونیسف در بحرین از موضوعات مورد توجه ویژه رسانه‌های عرب‌زبان هستتند.
کد خبر : 233437

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عناوین مهم روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه را در زیر می‌خوانید:


سعد حریری به دو شرط به بیروت بازمی گردد



روزنامه الانباء چاپ کویت نوشت: «سعد حریری سه‌شنبه شب به بیروت بازمی‌گردد تا صبح چهارشنبه در جشن‌های روز استقلال لبنان شرکت کند و از ارتش و نیروهای مسلح سان ببیند.»


جشن استقلال قرار است در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری لبنان و با حضور روسای قوای سه‌گانه برگزار شود.


طبق این گزارش، حریری موضوع استعفایش را با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان درمیان گذاشته و گفته است که اگر دو شرط موردنظرش برآورده نشود، آمادگی دارد تا از سمت خود به‌عنوان نخست‌وزیر لبنان استعفا کند. شرط نخست، این است که حزب‌الله از سوریه اعلام عقب‌نشینی کند و به زبان و در عمل، از حوادث یمن برائت بجوید. دوم، اینکه میشل عون در پیامش به مناسبت روز استقلال که سه‌شنبه شب پخش می‌شود، بر «استقلال سیاسی» لبنان تاکید کند.


الانباء نوشت: «به‌نظر نمی‌رسد که یکی از دو شرط مطرح شده قابل اجرا باشد و بنابراین، استعفای حریری گزینه احتمالی به نظر می‌رسد.»


مخالفت ترکیه با حضور کُردها در مذاکرات مربوط به سوریه



روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط نوشت: «مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه یه سرگئی لاوروف و محمدجواد ظریف، همتایان روس و ایرانی خود اعلام کرد که ترکیه مخالف مشارکت حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در هر نشست بین‌المللی ویژه حل بحران در سوریه است.»


وی پس از دیداری که روز گذشته (یکشنبه) در شهر آنتالیا و به‌طور غیر علنی برگزار شد گفت: «آنکارا حساسیت خود را بر موضوع حضور کردها در مذاکرات بین‌المللی بر سر سوریه به طرف‌های ایرانی و روس اعلام کرده است.»


به نظر می‌رسد آنکارا نسبت به دعوت روسیه از حزب اتحاد دموکراتیک کرد به کنفرانس گفت‌وگوی ملی که قرار بود 18 نوامبر (27 آبان) برگزار شود و به‌دلیل اعتراض ترکیه به تعویق افتاده است، معترض است.


یونیسف به بحرین بازمی‌گردد



روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط نوشت: «موسسه ملی حقوق بشر بحرین از بازگشت صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) به بحرین، بعد از تعطیلی فعالیت‌های آن به مدت پنج سال، استقبال کرد.»


این اقدام به‌دنبال توافقی که منامه با یونیسف امضاء کرده است انجام می‌شود و قرار است این نهاد بین‌المللی 16 دفتر خود را در بحرین فعال کند.


دبیرکل اتحادیه عرب به دیدار رئیس‌جمهوری لبنان می‌رود



روزنامه اللواء چاپ لبنان نوشت: «احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب امروز (دوشنبه) برای ملاقات با میشل عون، رئیس‌جمهوری و نبیه بری، رئیس مجلس لبنان وارد بیروت می‌شود.»


طبق این گزارش، سفر ابوالغیظ در حالی انجام می‌شود که اتحادیه عرب روز گذشته (یکشنبه) در نشستی که در قاهره برگزار شد، موضع تنش‌آمیز خود را نسبت به تهدیدات و مداخلات ایران در امور داخلی کشورهای عربی اعلام کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته