دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت / جمهوری اسلامی

اتحادیه عرب، بلندگوی صهیونیست‌ها

وزرای خارجه اتحادیه عرب در یک اجلاس اضطراری در مقر این اتحادیه در قاهره به درخواست عربستان به بررسی فوری‌ترین مسائل دنیای عرب پرداختند ولی در این میان فقط حمله موشکی حوثی‌ها به فرودگاه بین‌المللی ریاض را محکوم کردند.
کد خبر : 233351

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، وزرای خارجه اتحادیه عرب در یک اجلاس اضطراری در مقر این اتحادیه در قاهره به درخواست عربستان به بررسی فوری‌ترین مسائل دنیای عرب پرداختند ولی در این میان فقط حمله موشکی حوثی‌ها به فرودگاه بین‌المللی ریاض را محکوم کردند.


خوب است یکبار با نگاهی اجمالی به قلمرو دنیای عرب، جدی‌ترین موضوعات مطرح در این فضای گسترده را مرور کنیم و ببینیم آیا موضوعی مهم‌تر از نخستین اقدام تلافی جویانه جدی توسط مردم یمن علیه نیروهای متجاوز و جنایتکار ارتش عربستان وجود نداشته است که نسبت به آن واکنش نشان دهند؟
1- گروگان گرفتن نخست‌وزیر لبنان توسط عربستان و تحمیل استعفای اجباری به وی که فعلاً با محلل شدن فرانسه، قدری این رفتار غیردیپلماتیک عربستان تلطیف شده و فقط فرزندان حریری در گروگان عربستان هستند.
2- اعلام وضعیت بحرانی در یمن توسط سازمان ملل که بیش از 20 میلیون نفر در معرض قحطی و گرسنگی هستند و سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده وبا و دیفتری در این کشور شیوع پیدا کرده و بیش از یک میلیون نفر دچار این بیماری‌های واگیر شده‌اند و مرتباً بر تعداد قربانیان اضافه می‌شود. این فجایع توسط رژیم خونریز عربستان به یمن تحمیل شده است.
3- تروریسم لجام گسیخته‌ای که در سوریه و عراق به جنایت و خون ریزی علیه تمامی شهروندان مسلمان مسیحی و ایزدی سرگرم بوده، حداقل یکصد میلیارد دلار خسارت در هر یک از این دو کشور وارد ساخته ولی هنوز هم حامیان تروریسم که در راس آنها در منطقه، رژیم جنایتکار عربستان قرار دارد، به حمایت از تروریست‌ها و از جمله داعش ادامه می‌دهند و حاضر نیستند جنایات خود را متوقف کنند.
4- مردم مظلوم بحرین طی سال‌های اخیر به جرم تلاش برای انجام اصلاحات اولیه سیاسی – اجتماعی سرکوب و زندانی شده‌اند و سرزمین بحرین عملاً به اشغال ارتش متجاوز سعودی در آمده است. موج سرکوب‌ها در بحرین اخیراً به خاطر نگرانی آل سعود از خیزش مجدد مردم مظلوم بحرین تشدید نیز شده است.
5- رژیم سرکوبگر عربستان حتی نسبت به مردم این کشور نیز کوچکترین تحمل و انعطافی نداردو نه تنها به جنایت علیه شیعیان در منطقه العوامیه و قطیف ادامه می‌دهد بلکه با هدف تسخیر قدرت مطلقه درون دربار سعودی به نفع ولیعهد نوکیسه، به بازداشت فله‌ای شاهزادگان،‌ مقامات ارشد سیاسی – نظامی – امنیتی و تجاری پرداخته و حداقل 200 تن از آنان را بازداشت کرده است.
6- با اعمال فشار دربار سعودی علیه فلسطینی‌ها و مغازله با صهیونیست‌ها تحت نظر ترامپ و نتانیاهو، قرار است یک نمایش جدید به عنوان توافق صلح میان اعراب و اسرائیل با محوریت فلسطینی‌ها به اجرا در آید و پرونده شرارت‌های صهیونیست‌ها طی یک قرن اخیر برای همیشه به نفع صهیونیست‌ها بسته شود.
در چنین شرایطی اتحادیه عرب یک اجلاس اضطراری تشکیل داده و یگانه حرف جدی آن این است که چرا یمن به حملات وحشیانه سعودی‌ها پاسخ داده و موشکی به سوی فرودگاه ملک خالد ریاض شلیک کرده و یمن اساساً حق انجام اقدامات تلافی جویانه علیه ارتش متجاوز سعودی را نداشته و ندارد!
اتحادیه عرب در قاموس تحولات منطقه اساساً محلی از اعراب ندارد و فاقد چنان وزن و جایگاهی است که در این مقوله حرفی برای گفتن داشته باشد. وقتی کرسی نمایندگی سوریه در اتحادیه عرب در اختیار تروریست‌های موسوم به ارتش آزاد سوریه قرار گرفته، موجودیت چنین سازمانی در حد و اندازه یک «تشکل تروریستی» ارزیابی می‌شود.
بعلاوه، مسئولان اتحادیه عرب اگر قدری شهامت داشتند، حداقل به اندازه صهیونیست‌های اشغالگر بر روی موجودیت ساختار مبارکی همچون حزب‌الله لبنان حساب می‌کردند که توانستند بدون پشتیبانی دنیای عرب، پوزه اشغالگران صهیونیست در لبنان را به خاک بمالد و ارتش متجاوز اسرائیل را که سه چهارم خاک لبنان را اشغال کرده بود و در بیروت، مزدور دست نشانده خود را به ریاست جمهوری برگزید، آنچنان منفعل و ناچار ساخت که حتی بدون هیچگونه توافق مکتوبی، اشغالگران را از لبنان سرافراز فراری داد.
اتحادیه عرب که چنین فرزندان رشید و افتخارآفرینی را تروریست معرفی کرده و بلندگوی اشغالگران صهیونیست شده، شایسته و لایق چنین عنوان پرطمطراقی نیست که حافظ منافع جهان عرب باشد. اکنون اتحادیه عرب از ایران می‌خواهد حمایت‌های خود را از حزب‌الله لبنان متوقف کند. بعلاوه رژیم عربستان اعلام کرده که باید حزب‌الله خلع سلاح شود و فقط یک ساختار سیاسی باشد تا رژیم صهیونیستی فرصت یابد یکبار دیگر به لبنان حمله نظامی کند ولی ساختار نظامی برای مقابله با اشغالگران شرور صهیونیستی در لبنان وجود نداشته باشد. این همدستی وقیحانه دربار سعودی با صهیونیست‌ها است که باید مورد خشم و اعتراض اتحادیه عرب قرار می‌گرفت. این دربار فاسد سعودی است که باید «ام الفساد دنیای عرب» معرفی ‌شود. این همدستی فاجعه بار آل سعود با دشمنان قسم خورده دنیای عرب است که باید علیه آن در اجلاس اضطراری اتحادیه عرب موضع گیری می‌شد درحالی که دنباله روی کورکورانه اتحادیه عرب و رژیم‌های تشکیل دهنده اجلاس اضطراری قاهره، نه تنها کمترین عزت و اعتباری برای اتحادیه و اعضای آن باقی نگذاشته بلکه به عکس، بقایای اعتبار نیم بند آنرا هم به تاراج داده است.
ایکاش عقل سلیمی درون یا بیرون ساختار اتحادیه عرب یافت می‌شد که به این همه حقارت و ذلت پذیری پایان می‌داد و راهکار جدیدی برای احیای مجد و عظمت برباد رفته دنیای عرب، ارائه می‌کرد که بتواند ساختاری در شان و منزلت ملت‌های عرب در این دنیای پرتلاطم باشد و از حقوق و منافع واقعی دنیای عرب دفاع و جانبداری کند.

منبع: جمهوری اسلامی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته