دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1396 - 10:01

واکنش‌های منفی به نشست ضد ایرانی وزیران اتحادیه عرب

برخی دولت‌های منطقه ازجمله لبنان با رد بیانیه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره، حزب‌الله را بخشی مهم از ملت لبنان توصیف کردند.
کد خبر : 233329

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه العالم، نشست اضطراری وزیران امور خارجه اتحادیه عرب روز گذشته (یکشنبه) در قاهره به درخواست عربستان سعودی و به‌دنبال پاسخ موشکی نیروهای یمنی به عربستان و هدف قرار دادن ریاض برگزار شد.


در این نشست، عربستان سعودی ایران و حزب‌الله لبنان را مسئول حملات موشکی یمن به عربستان اعلام کرد.


همچنین بیانیه اتحادیه عرب که به نظر می‌رسد با فشار عربستان سعودی نوشته شده است حاوی عبارت‌ها و اتهام‌های تندی علیه ایران و حزب الله بود. بیانیه‌ای که با واکنش منفی بسیاری از گروه‌ها و دولت‌های منطقه مواجه شده است.


لبنان


دولت لبنان در واکنش به بیانیه پایانی وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره، توصیف حزب‌الله را به یک «گروه تروریستی» رد کرد و حزب‌الله را یک بخش اساسی از ملت لبنان دانست.


عراق


فراکسیون بدر پارلمان عراق نیز نتیجه کنفرانس قاهره را که به دعوت عربستان برگزار شد، به‌شدت محکوم کرد.


فلسطین


از سوی دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی بیانیه وزیران امور خارجه اتحادیه عرب را خطرناک توصیف و تاکید کردند که حزب‌الله یکی از مهم‌ترین نیروهای مقاومت علیه اسرائیل و تروریسم محسوب می‌شود.


جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز بیانیه پایانی وزیران امور خارجه اتحادیه عرب و توصیف حزب‌الله به‌عنوان یک سازمان تروریستی را به شدت محکوم کرد. این جبهه بیانیه مذکور را لکه ننگی در سیاست‌های رسمی کشورهای عربی دانست.


ائتلاف نیروهای مقاومت فلسطین با رد بیانیه پایانی نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب که در آن حزب‌الله لبنان یک گروه تروریستی معرفی شد، اعلام کردند: «تروریستی خواندن حزب‌الله خدمتی به اسرائیل و آمریکا و مورد رضایت سعودی‌ها است.»


یمن


شبکه خبری المسیره گزارش کرد: «محمد علی حوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن در کاربری توئیتر خود نوشت، نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و عربستان صرفا به این نشست رفت تا بگوید ما دست بسته نخواهیم ماند.»


عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان در این نشست با متهم کردن ایران به مداخله و تهدید علیه کشورهای عربی گفته بود کشورش برابر دخالت‌های ایران دست بسته نخواهد ماند.


حوثی گفت: «انتظار این بود که در این نشست به جای تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان، تهدیدهای اسرائیل ازجمله سلاح‌های اتمی این رژیم بررسی و تل‌آویو به‌عنوان رژیمی تروریستی معرفی شود.»


وی گفت که اعلام حزب‌الله به‌عنوان گروهی تروریستی شبیه توئیت‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته