دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1394 - 16:14
مدیرکل اداره بهزیستی شهر تهران:

اعتیاد کودکان کار زیر 18 سال به بهزیستی مرتبط نیست

مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: مساله اعتیاد کودکان کار زیر 18 سال به سازمان بهزیستی مربوط نیست و طبق قانون وزارت بهداشت مسئول کودکان معتاد زیر 18 است.
کد خبر : 23281

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا پرویز زارعی در نشست هم اندیشی بررسی موانع حذف کار کودک و راهکارهای آن در پاسخ به پرسشی درباره وخامت مساله اعتیاد در میان کودکان کار گفت: بحث اعتیاد افراد زیر 18 سال طبق قانون با وزارت بهداشت است.


وی تاکید کرد: مراکز ترک اعتیاد سرپایی که زیر نظر ما هستند برای افراد بالای 18 سال است. سازمان ما در استان تهران حدود 16 هزار نفر را در مراکزی نگهداری می‌کنند که این افراد معلول مجهول‌الهویه و بی‌سرپرست هستند. 4 هزار نفر از این افراد کودکانی هستند که سرپرست موثر ندارند. این مراکز به صورت هیات امنایی اداره می‌شود و ما سه مرکز هم در مورد کودکان کار داریم.


او در پاسخ به یکی از فعالان حقوق کودک که از تجربه کودکان معتاد تحت پوشش NGO خود در حضور در مراکز ترک اعتیاد و کتک زدن این کودکان به جای آزمایش اعتیاد برای گرفتن اعتراف درباره ماده مخدری که به آن اعتیاد دارند و شیوه سخت ترک اعتیاد برای آنها گفت: شاید جنین کمپ‌هایی وجود داشته باشد اما بحث بهزیستی درباره کمپ‌های مجاز است و نه غیر مجاز. ما کمپ‌های غیر مجاز را به اماکن معرفی می‌کنیم. کمپ‌هایی که معتادان متجاهر را در آن نگهداری می‌کنند با مجوز وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند. تنها معتادان بالای 18 سال در دوره ترک اعتیاد در کمپ‌های بهزیستی هستند.


زارعی درباره مشکلات آسیب‌های اجتماعی تهران گفت: تهران محل ورود مهاجرانی از استان‌های دیگر است، نرخ رشد جمعیت شهرستان‌های اطراف تهران 4 برابر این آمار است. با این شرایط باید منتظر باشیم که آسیب‌های اجتماعی بیشتر شود. ظرفیت پذیرش محل‌های نگهداری ما 15 هزار و 600 نفر است و سالانه می‌توانیم 500 نفر به این ظرفیت اضافه کنیم. اگر همین کارتن خواب‌هایی که در شهر هستند را جمع‌آوری کنیم باز هم عده جدیدی بیایند درحالی که با مصوبه شورای عالی استان‌ها که قرار بود در هر استان دو سامان سرا ساخته شود این مشکل در تهران کمتر می شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته