دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد دانشگاه تهران:

هر دهه یک زلزله ۷ ریشتری در ایران روی می‌دهد/ ۶ درصد تلفات جانی کشور ناشی از زلزله

طباطبایی مزدآبادی گفت: به طور متوسط هر سال یک زلزله ۶ ریشتری و هر ۱۰ سال یک زلزله به بزرگی ۷ ریشتر در کشور رخ می‌دهد و بر پایه آمارهای رسمی در ۲۵ سال گذشته ۶ درصد تلفات جانی کشور ناشی از زلزله بوده است.
کد خبر : 232380

به گزارش گروه، سید محسن طباطبایی مزدآبادی کارشناس مسائل شهری با اشاره به زلزله اخیر در غرب کشور گفت: زلزله اگرچه یه مخاطره طبیعی است اما ابعاد و آثار پیشینی و پسینی اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی دارد.


وی با بیان اینکه اگرچه منشاء زلزله در اعماق زمین بوده و بخاطر گریز از پیش بینی پذیری دقیق، یکی از مسائل حل نشده علوم زمین است اما مدیریت آن بر روی زمین انجام می گیرد و کاهش آثار و تبعات آن جنبه کاملا انسانی و مدیریتی دارد دارد، افزود: مدیران باید بدانند که هزینه پیشگیری از حادثه بسیار کمتر از زیانهای وارد شده بر اثر آن است و حوادثی مانند زلزله طبیعی هستند اما تبدیل حادثه به فاجعه ناشی از رفتار انسانی و مدیریتی است.


مدرس دانشگاه تهران زلزله را یک واقعیت جغرافیایی و بعبارتی یک جبر جغرافیایی دانست و گفت: این حادثه مناطقی از جهان مانند کمربند حاشیه اقیانوس آرام که 80 درصد زلزله های جهان درآنجا حادث می شود را در یک مخاطره دائمی قرار می¬دهد اما حدود 15درصد زلزله های دنیا در کمربند لرزه خیز آلپ –هیمالیا رخ می دهد که کشور ما نیز بر روی این کمربند واقع شده و بنابراین مستعد وقع زلزله های مهیب است.


وی ادامه داد: به طور متوسط هر سال یک زلزله 6 ریشتری و هر 10 سال یک زلزله به بزرگی 7 ریشتر در کشور رخ می‌دهد و بر پایه آمارهای رسمی در 25 سال گذشته 6 درصد تلفات جانی کشور ناشی از زلزله بوده است.


طباطبایی با تاکید براینکه با این اوصاف زلزله پدیده گریزناپذیر و همیشه حاضر در پهنه جغرافیایی کشور است و نمی توان آن را نادیده گرفت و یا نسبت به آن بی تفاوت بود، افزود: باید برای مدیریت پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران برنامه ریزی و اقدام کرد، چگونگی وقوع بلایای طبیعی در اختیار ما نیست اما پاسخ به بلایای طبیعی در حیطه قدرت، توان ماست و راهبردهای مدیریتی است که میزان خسارات اجتماعی و اقتصادی یک بلیه طبیعی مانند زلزله را تعیین می کند.


وی در این خصوص با تاکید بر اینکه باید به قوانین طبیعت احترام گذاشت و قواعد آن را رعایت کرد توضیح داد: بشر به کمک علم مدرن امروز علت و سازوکار رخداد همه حوادث طبیعی را می داند و ابعاد آنها را تحلیل کرده است بنابراین نمی توان به ساخت و ساز بی رویه و بدون اصول بر حریم گسلها و مناطق لرزه خیز و مناطق مستعد سایر مخاطرات محیطی مبادرت ورزید اما منتظر واکنش طبیعت نبود.


کارشناس مسائل شهری با اشاره به زلزله در غرب کشور ادامه داد: این موضوع که چه تمهیداتی باید به لحاظ برنامه ریزی شهری و شهرسازی و احیاء بافتهای نامقاوم شهری باید بیندیشیم که عمق خسارات و فجایع را کم کنیم و کجاها در تجهیز و مقاوم سازی پهنه های شهری و روستایی کوتاهی کرده ایم به قوت خود باقی است و جای بحث فراوان دارد.


طباطبایی با اشاره به اینکه آنچه که هم اکنون حائز اهمیت است مدیریت پس از بحران و عکس العمل سریع به حادثه است، گفت: شهرها و روستاهای فراوانی در غرب کشور هم اکنون با پس لرزه، سرما، آوار، اختلال در زیرساختها و ... دست به گریبان هستند؛ انتقال مجروحان؛ آوار برداری و امداد و نجات و بخصوص تخلیه مناطق آسیب دیده از جمعیت و انتقال آنها به جاهای امن چیزی است که هم اکنون باید با عزمی ملی و بسیج همه منابع انجام شود.


منبع: فارس


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب