آموزش مهارتهای زندگی راهکار پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سمانه پوراسمعیل در نخستین دوره آموزشی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مهارت زندگی که با همکاری مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود با سخنرانی استادان این حوزه برگزار شد با توجه به لزوم برخورداری از مراکز مشاوره و کارگاههای مهارت آموزی اظهار کرد: «آموزش مهارتهای زندگی بر ویژگی های شخصیتی افراد به ویژه در سنین جوانی و نوجوانی که شخصیت در حال شکلگیری است تاثیر گذاشته و نقش مؤثری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد.»
کارشناس ارشد مشاوره با بیان اینکه آموزش مهارتهای زندگی مشتمل بر مهارت رویارویی، حل مسئله و تصمیمگیری، مهارت ارتباطی و خودآگاهی از عوامل موثر بر کنترل و پیشگیری آسیبهای اجتماعی است اضافه کرد: «مراکز مشاوره در کاهش آسیبهای اجتماعی با ارائه آموزش همگانی نقش مؤثری در این زمینه دارند.»
مدرس دانشگاه آزاد با توجه به نقش مؤثر مراکز مشاوره مستقر در مدارس سما در کاهش آسیبهای اجتماعی عنوان کرد: «باید از این ظرفیت به نحو مطلوب و حداکثر استفاده شود.»
پوراسمعیل، سلامت روانی افراد را در تأثیرپذیری از سلامت اجتماعی دانست و اظهار کرد: «سلامت جامعه نیز به بهداشت روان و سلامت فرد فرد جامعه کمک میکند.»
وی افزود: «والدین نقش بسیار مهمی درآموزش مهارت های زندگی به فرزندان دارند زیرا فراگیری مهارتهای زندگی بهداشت روانی خانواده را تأمین میکند و با توجه به اینکه پایههای رشد روانی و اجتماعی کودکان در سالهای اولیه پی ریزی میشود، وجود تفاهم، سازگاری و محبت موجود در محیط خانواده، در تقویت احساس اعتماد به نفس و پرورش نیروی سازنده در کودکان و نوجوانان اهمیت زیادی دارد.»
مدرس دانشگاه و رئیس سابق آموزش و پرورش شهرستانهای استان گیلان نیز با بیان نقش بیبدیل والدین در تربیت و شکلگیری فرزندان با توجه به حرکت جامعه از یک جامعه سنتی به سمت جامعه مدرن، گفت: «با تغییر مناسبات و مقتضیات در جامعه مدرن، ناگزیر هستیم که مهارتهای خود را در ابعاد مختلف زندگی مدرن بالا ببریم تا از آسیبهای اجتماعی که افراد جامعه، به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید می کند، در امان باشیم.»
یدالله شعبانزاده بیان کرد: «بر این اساس آسیبهای متعددی که در جامعه به وقوع میپیوندد نیازمند توجه و موشکافی بیشتر است و از سوی دیگر باید پژوهش، تحقیق و علل بروز این وقایع نیز انجام و بررسی شود.»
شعبانزاده افزود: «با توجه به اینکه اکثریت جمعیت کشور ما را کودکان و نوجوانان تشکیل میدهند، ضروری است به زمینههای مناسب برای ارتقای بهداشت روانی و سطح سلامت دانش آموزان پرداخته شود و شرایطی فراهم آید تا مسئولان مدارس، برنامهریزان، مشاوران، روان شناسان و سایر دستاندرکاران آموزش و پرورش از طریق آشنایی با موضوعهای بهداشت روانی، کودکان و نوجوانان را برای دستیابی به روان سالم یاری دهند.»
انتهای پیام/