دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1394 - 15:30
در گردهمایی روسای شوراهای سیاست‌گذاری سما در استا‌‌ن‌ها

حجت‌الاسلام قلی‌زاده: با عمل به اساسنامه طرح تجمیع، هویت حقیقی سما در دانشگاه آزاد مشخص می‌شود

رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی گفت: عمل به اساسنامه در طرح تجمیع دانشگاه آزاد اسلامی به معنای یافتن هویت حقیقی سما در مجموعه دانشگاه است.
کد خبر : 23211

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام دکتر احمد قلی‌زاده در نخستین گردهمایی روسای شوراهای سیاست‌گذاری سما استا‌ن‌ها در شیراز با بیان اهمیت جلسه و موضوعات مطرح شده در آن حضور فعال و حداکثری حاضران در مباحث را خواستار شد.


قلی‌زاده اقدام اخیر هیئت امنا و دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در کاهش تعداد معاونت‌ها و تعداد پست‌های سازمانی در طرح تجمیع 2 را مثبت و ارزنده ارزیابی کرد و چابک‌سازی سیستم، حذف بروکراسی موجود و سهولت بخشی در روند کارها و صرفه‌جویی عظیم مالی را از ثمرات این طرح برشمرد.


وی گفت: چنانچه بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا را ملاحظه و بررسی کنید، خواهید دید تعداد معاونان این مجموعه‌های دانشگاهی بیش از دو و یا سه معاونت نخواهد بود اما در مقابل دانشگاه‌های کشورهایی که از مسائل روز دنیا فاصله دارند، از تعداد معاونت های به مراتب بیشتری برخوردارند.


این مسئول با تاکید بر دغدغه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره بروکراسی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی، نگاه تیزبین و همت والای دکتر میرزاده را در این مسیر راهگشا دانست.








قلی زاده تغییر آیین‌نامه‌های سما را در پی تحولات اخیر مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی ضروری و حتمی عنوان کرد

رئیس سازمان سما ادامه داد: بی‌شک ما نیز در سازمان سما از این تحولات و تغییرات مستثنی نخواهیم بود و در طرح تجمیع 2 موظف به عملکرد بر اساس اساسنامه تدوین شده هستیم و این به معنای یافتن هویت حقیقی سما در دانشگاه آزاد اسلامی است، بدان معنا که تمامی آئین نامه‌های معاملاتی، مالی، اداری و استخدامی باید از سوی خود ما نگارش یابد که به یاری حضرت حق و به مدد همکاران حوزه ستادی در مراحل پایانی تقریر است، برآنیم تا در شورای سازمان ارائه و به تصویب برسانیم.


قلی زاده تغییر آیین‌نامه‌های سما را در پی تحولات اخیر مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی ضروری و حتمی عنوان کرد.


وی با توجه به مذاکرات روزهای گذشته خود با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: متناسب با چینش جدید دانشگاه آزاد اسلامی که مقرر شده در هر استان رئیس بزرگترین واحد استان، رئیس دانشگاه آزاد استان شود و شورای دانشگاه در کنار هیئت امنا کارها را پیگیری کند، ما نیز مصمم شدیم با تاثیرگذاران امر نگارش آئین‌نامه جدید برای حضور روسای شوراهای سیاست‌گذاری هر استان به عنوان عضو حقوقی و با حق رای در شورای استان به توافقاتی دست یابیم.


رئیس سازمان سما با توجه به تصویب اساسنامه جدید سازمان سما و در گام بعدی تشکیل شوراهای سیاست‌گذاری استان‌ها را با هدف تمرکز زدایی و پیش روی بهینه کارها از بزرگترین دستاوردهای دوران خود یاد کرد و گفت: تاکنون عملکرد شوراهای سیاست گذاری رضایت ما را جلب کرده‌اند اما از امروز به بعد نگاه ما متفاوت خواهد بود و انتظار خواهیم داشت در همه واحدها با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو شویم.


وی اظهار کرد: ما کار خود را در حوزه ستادی با تغییر اساسنامه انجام داده ایم و پس از عملیاتی شدن طرح تجمیع و با توجه به اینکه سما دیگر معاونت دانشگاه آزاد نیست، هویتی تقریباً مستقل با اتصال به رئیس دانشگاه آزاد پیدا کرده و این بدان معناست که وظیفه تک تک دوستان سنگین تر خواهد شد.


قلی زاده با انتقاد از عملکرد ضعیف برخی واحدها افزود:‌ برای ما خوشایند نیست که در برخی از استان‌ها در طول یک سال گذشته اتفاقات خوبی نیفتاده است، ما اساسنامه را تغییر دادیم تا به همگان اعلام کنیم بزرگترین سیستم غیرانتفاعی کشور بوده و همواره در پی ارتقای جایگاه خود هستیم، سودمحور نبوده‌ایم و خدا اساس کارهای ما است و در فکر تربیت انسان های متعالی و در پی برداشتن مشکلات از روی دوش دولت هستیم.








چنانچه سما در چند سال آینده نتواند بخش عمده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را تامین کند، بی‌شک نشان از این خواهد بود که مسیر را اشتباه پیموده ایم

وی با توجه به نطق رئیس جمهور درباره گام برداشتن آموزش و پرورش به سوی مدارس غیرانتفاعی بیان کرد: این امر در توان ما است و دانشگاه آزاد نیز با توجه به امکانات فوق‌العاده بالا، یاری‌رسان ما در این زمینه خواهد بود.


رئیس سازمان سما با توجه به تعداد بالای مدارس در کل کشور، رقم دانش آموزان سمایی را ناچیز دانست و عنوان کرد: همانطور که من چندی پیش محضر آیت‌الله هاشمی عرض کردم چنانچه سما در چند سال آینده نتواند بخش عمده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را تامین کند، بی‌شک نشان از این خواهد بود که مسیر را اشتباه پیموده ایم.



قلی زاده توجه ویژه به بحث مهارت محوری را از بزرگترین سیاست‌های سما در آموزشکده‌ها دانست و یادآوری کرد:‌ برآنیم تا با اتخاذ سیاست مهارت محوری افراد را سریع تر وارد بازار کار کنیم و از حجم بالای بیکاری موجود در جامعه بکاهیم. ما با این رویکرد سازمان سما را به مرکز مهارت محوری دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل کرده ایم. اگرچه قدم های برداشته شده کافی نیست و باید گام‌های موثرتری برداریم. ما بر این باوریم که باید در کنار سازمان فنی و حرفه ای طی طریق کنیم.


رئیس سازمان سما با توجه به سهم ناچیز سما از دانشجویان گفت: بخشنامه مربوطه برای اخذ کاردانی‌های دانشگاه آزاد را گرفته‌ایم اما متاسفانه تنها تعداد انگشت شماری از واحدها موفق به اجرای آن شده اند.


وی همچنین اخذ مصوبه راه‌اندازی رشته‌های کاردانی‌های ناپیوسته و دوره‌های پودمانی را نیز در این جلسه به حضار اعلام کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز هم با ابراز خرسندی از نحوه عملکرد معاونت سما شیراز، نیروها، استادان هیئت علمی و حق التدریس مشغول به فعالیت در این مجموعه، تیم رباتیک آموزشکده شیراز را بسیار موفق ارزیابی کرد.


دکتر حمزه سارویی برای راه‌اندازی رشته‌های کارشناسی ناپیوسته در سما این شهر و تاسیس شعبه‌ای از موسسه امام خمینی (ره) نیز ابراز علاقه‌مندی کرد.


دکتر عصاره رئیس شورای سیاست گذاری سما استان فارس نیز با توجه به مسئولیت خطیر مجموعه سما در دو حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی علی‌رغم نگاه بی‌رونق مسئولان به ویژه در حوزه آموزش و پرورش، به ارائه گزارش آماری جامع از تعداد آموزشکده‌ها و مدارس، دانشجویان و دانش آموزان، گزارش سود و زیان مالی واحدهای تابعه پرداخت و با بیان عملکرد، اقدامات و فعالیت‌های شورای سیاست‌گذاری سما این شهر سخنان خود را به پایان برد.


در ادامه این نشست هر یک از روسای شوراهای سیاست‌گذاری استان‌ها به بیان چالش‌ها، دغدغه‌ها، نظراو انتقاد خود پرداختند.


دکتر مددی عضور شورای فرهنگی سما با جمع‌بندی نهایی مطالب مطروحه عنوان کرد: بسیاری از مشکلات مطرح شده به حوزه طرح و برنامه و برنامه‌ریزی، برخی به نبود برنامه و ایده و فکر مشخص، برخی به ساختار موجود و تعدادی نیز به حوزه‌های فرآیندی همچون قوانین، مقررات و آیین نامه ها و ... بر می‌گردد.


وی با نگاه گذرا و تحلیلی به حیات مجموعه سما، نبود چشم‌انداز مدون پیش روی سازمان، وجود فضای رقابتی میان مجموعه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی، تعدد خطوط فرمان، تمکزگرایی شدید در سازمان را از مهمترین مشکلات مجموعه سما در ابتدای آغاز به کار دکتر قلی زاده در سازمان سما برشمرد.


مددی اصلاح ساختار سازمانی، تشکیل شورای راهبردی و شوراهای سیاست‌گذاری را از اهم اقدامات صورت گرفته در دوره اخیر نام برد.


رضایتمندی حداکثری شرکت کنندگان از نحوه اجرای مراسم، برنامه‌ریزی دقیق، میزبانی شایسته معاونت سما شیراز و کیفیت مطالب ارائه شده در طول جلسات را می توان از نکات ویژه این دوره از نشست روسای شوراهای سیاست گذاری سما برشمرد.


دکتر حمید محمودیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و کیانی رئیس ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز در این مراسم حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته