دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1394 - 13:29
مدیرعامل کانون پرورش فکری در نشست فعالیت‌های تابستانی:

نیمی‌ از عمر کودکان و نوجوانان در تعطیلات می‌گذرد

نشست خبری فعالیت‌های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح امروز، یکشنبه 24 خردادماه با حضور علیرضا حاجیان، مدیرعامل کانون برگزار شد.
کد خبر : 23208

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، علیرضا حاجیان‌زاده در نشست خبری فعالیت‌های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن بیان این مطلب که کانون امسال، 50 ساله می‌شود، گفت: «کانون از گذشته در حوزه‌های مختلف مانند سرود، فیلم، تئاتر، وسایل تفریحی، اسباب‌بازی و... فعالیت داشته است. همچنین در حوزه انتشار کتاب کانون تا کنون 2 هزار و 141 عنوان کتاب چاپ اولی و 2 هزار و 670 کتاب تجدید چاپی، با متوسط 3 میلیون جلد در سال را انتشار داده است.»


وی ادامه داد: «با توجه به اهمیت و ضرورت‌های حوزه نشر، در حوزه نشر کتاب الکترونیک نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته که به انتشار 10 عنوان کتاب الکترونیکی در زبان‌های مختلف انجامیده‌ است. همچنین ساخت 410 عنوان فیلم و انیمیشن، تولید 214 مورد اسباب بازی، ارائه 45 بازی یارانه‌ای و 145 عنوان موسیقی کودک از جمله سایر فعالیت‌های کانون بوده است.»








کودکان و نوجوانان در طول سال 180 روز تعطیلات دارند و این یعنی نیمی از عمر کودکی آنان در هر سال.

مدیرعامل کانون از آغاز مجدد ساخت و ارائه عروسک‌های دارا و سارا خبر داد و گفت: «پس از وقفه‌ای که در این مسیر به وجود آمده بوده، عروسک‌های دارا و سارا با طراحی جدید و با امکان خم شدن دست‌ها و پاها به زودی به بازار می‌آیند و به همراه لباس‌های سنتی و ملی عرضه خواهند شد. »


وی در ادامه به فعالیت‌های کانون در حوزه اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تابستان اشاره کرد و اظهار داشت: «یکی از مباحث جدی برای ما، اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است زیرا آن‌ها در طول سال 180 روز تعطیلات دارند و این یعنی نیمی از عمر کودکی آنان در هر سال. بنابراین کانون وظیفه دارد برای بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان تلاش کند، مضاف بر اینکه عمده مراجعات به کانون، در تابستان‌ها است.»


حاجیان‌زاده با بیان این مطلب که کانون دو رویکرد اصلی پرورش فکر و مهارت‌های ذهنی و رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی را در فعالیت‌های خود دنبال می‌کند، گفت: «تعداد مراکز کانون در سراسر کشور، 914 مرکز است که 150 مرکز از آن سیار بوده که به مناطق روستایی، محروم و دور افتاده می‌روند و تمام خدمات کانون را به کودکان و نوجوانان این مناطق ارائه می‌کنند.»


وی ادامه داد: «همچنین برای مناطقی که دسترسی به آن‌ها به مراتب سخت‌تر است، 54 مرکز پستی دایر شده که آثار کانون از طریق پست به این مناطق ارسال می‌شوند. همچنین مراکز فراگیر کانون نیز مسئولیت خدمات‌رسانی به کودکان با نیازهای خاص را به عهده دارند تا به این طریق عدالت بین تمام فرزندان کشور رعایت شود.»


مدیرعامل کانون درباره فعالیت‌ها و دسته‌بندی‌های موجود توضیح داد: «محور فعالیت‌‌ها در کانون، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و پرورش فکر است که در این زمینه طرح نهضت مطالعه مفید در دستور کار قرار گرفته است. اما در کنار این محور اصلی، 42 فعالیت دیگر نیز در کانون انجام می‌شود که شامل گرایش‌های هنری و فرهنگی نظیر نقاشی، عکاسی، سفالگری، نجوم، رباتیک، روزنامه‌نگاری، نقدی فیلم و کتاب، احادیث و احکام و... می‌شود. »


وی ضمن بیان این مطلب که برخی مراجعان، اعضای دائمی و برخی اعضای ترمی هستند، اظهار داشت: «200 مرکز کانون در سراسر کشور دارای سالن‌های آمفی‌تئاتر بوده و قابلیت اجرای تئاتر، اکران فیلم و برگزاری برنامه‌های مختلف را دارند. ما در طول سال در 31 استان کشور چندین جشنواره را برگزار می‌کنیم مثل جشنواره‌های رضوی، سرود، فیلم‌کوتاه، وبلاگ‌نویسی و... همچنین در پایان شهریور ماه نمایشگاهی از آثار هنری اعضا دایر می‌شود که به کودکان شخصیت اجتماعی می‌دهند.»








تریلی نمایش تئاتر نیز در استان‌های مختلف حرکت می‌کند و 12 گروه نمایشی حرفه‌ای در این تریلی نمایش می‌دهند.

حاجیان‌زاده دعوت از نویسندگان مطرح در طرح میهان تابستان، برگزاری ویژه‌برنامه‌های ملی و مذهبی، اردو‌های تفریحی زیارتی، ارائه خدمات موزه تاریخ را از دیگر خدمات کانون خواند و گفت: «کانون زبان ایران که وابسته به کانون پرورش فکری است، 220 شعبه در سراسر کشور دارد و کودکان و نوجوانان می‌توانند در این مراکز 7 زبان دنیا را بیاموزند.»


وی درباره اجرای نمایش‌ها نیز توضیح داد: «اجرای تئاتر و اکران فیلم در سراسر کشور از فعالیت‌های کانون در تابستان است که مطابق با پیش‌بینی‌ما در تابستان امسال 200 سانس اجرا در سراسر کشور خواهیم داشت. همچنین تریلی نمایش تئاتر نیز در استان‌های مختلف حرکت می‌کند و 12 گروه نمایشی حرفه‌ای در این تریلی نمایش می‌دهند و در هر استان 10 تا 15 اجرا خواهند داشت.»


مدیرعامل کانون درباره اجرای نمایش در مدارس گفت: «از آنجایی که سعی داریم فعالیت‌های خود را به مفاهیم اموزشی نزدیک کنیم، تولید تئاتر با داستان کتاب‌های درسی در دستور کار قرار گرفته و 15 نمایش تولید شده است. در این راستا نمایش «روزه کله گنجشکی» که بر اساس کتاب دینی دبستان ساخته شده، از آغاز ماه مبارک رمضان در مدارس اجرا خواهد شد.»


در بخش دیگری از این نشست، حاجیان‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران،‌ درباره جزئیات طرح نهضت مطالعه مفید توضیح داد: «ما در این برنامه قصد داریم توسط فعالیت‌ها جذاب، کودکان و نوجوانان را به مطالعه تشویق کنیم، فعالیت‌هایی مثل مسابقات، جشن‌ها، کارت‌بازی، داستان نویسی تصویری، چرتکه و پازل دانایی، صندوق پس‌انداز کتاب و... که با ابتکار مربیان اجرا می‌شود.»


حاجیان‌زاده درباره تولیدات سینمایی کانون نیز گفت: «در زمینه مشارکت در تولیدات سینمایی با ارشاد توافقنامه‌هایی امضا کرده‌ایم و بنیاد فارابی از این توافقات حمایت خواهد کرد. بنابراین در آینده اخبار مربوط به ساخت آثار سینمایی مشترک منتشر خواهد شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب