دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1394 - 12:32

جان کری: مشتاق بازگشت به مذاکرات هسته‌ای هستم

وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین حضور خود در جمع رسانه‌ها پس از عمل جراحی پای خود اعلام کرد که مشتاق است به زودی به یکی از بزرگترین چالش‌های دیپلماتیک دولت باراک اوباما، یعنی مذاکرات هسته‌ای با ایران بپیوندد.
کد خبر : 23193

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، جان کری در گفت‌وگو با پایگاه خبری بوستون‌گلوب در این‌باره گفت: من مصمم به بازگشت به روند دیپلماسی هستم و اجازه نمی‌دهم تصادف در جریان دوچرخه‌سواری در ژنو بر روی وظیفه من برای هدایت سیاست خارجی آمریکا تاثیرگذار باشد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما در حال کار کردن بر روی تعداد غیرقابل باوری از مسائل هستیم و کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم.


کری در ادامه این مصاحبه درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: برخی مسائل سخت است و برخی مسائل نیز در حال پیشرفت است. مذاکرات حقیقتا دشوار است و با توجه به اینکه ما در 35 سال گذشته هیچ گفتگویی نداشته‌ایم، بین دو طرف بی‌اعتمادی شدیدی وجود دارد.


وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره خوشبین بودن نسبت به مذاکرات گفت: من هرگز خوشبین نبوده‌ام، بلکه هربار گفته‌ام که امیدوارم. هنوز هم می‌گویم که من امیدوارم. آیا ما می‌توانیم به توافق برسیم؟ قطعا. آیا ممکن است مذاکرات شکست بخورد؟ بله ممکن است.


وی با اشاره به حادثه تصادف خود در حین دوچرخه‌سواری گفت: من با سرعت دو مایل در ساعت در حال دوچرخه‌سواری بودم که ناگهان یک مانع جلویم ظاهر شد و به آن برخورد کردم.


او فزود: من در بیمارستان نیز مصمم به ادامه کار خود بودم و چندین خط تلفن نیز در بیمارستان داشتم که از آنان برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور اوباما و ارتباط با مذاکره‌کنندگان در وین استفاده کردم. من با وزرای امور خارجه طرف‌های مذاکرات نیز گفت‌وگو کردم و با محمدجواد ظریف نیز ارتباط ایمیلی داشتم. بر روی چند سخنرانی کار کردم و چند شیوه جدید احتمالی را برای دستیابی به توافق درباره مسئله سوریه مورد بررسی قرار دادم.


وی در بخش دیگری از این مصاحبه به مسئله سوریه اشاره و تاکید کرد: نیاز به استفاده از نیروی نظامی در سوریه علیه اقدامات داعش احساس می‌شود، اما آمریکا نباید این کار را بکند. بنابراین سوال این است که این نیروهای نظامی باید متعلق به کدام کشور باشند و نقش آمریکا در کمک به این مسئله چه خواهد بود.


کری ادامه داد: من امیدوارم که توافق هسته‌ای به دست آید، اما باید مراقب بود که در چنین مسئله دشواری نباید اظهار خوشبینی کنیم. ایران به دنبال ایجاد برخی زوایا در مواردی است که با قضاوت ما در مذاکرات یکی نیست و در توافق نیز نبوده است و ما آن را درک نمی‌کنیم. اگر پیشرفت در مذاکرات حاصل شود، می‌توان برای چند روز بیشتر از ضرب‌الاجل تعیین‌شده به مذاکرات ادامه داد، اما نه چند هفته. در عین حال در صورتی که تا مهلت تعیین‌شده در 30 ژوئن به توافق نرسیم، آنگاه مخالفان در هر جایی فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند. افراد زیادی در ایران هستند که تمایل زیادی برای عدم دستیابی به توافق دارند، افراد تندرو. در آمریکا نیز افرادی هستند که نمی‌خواهند توافق به دست آید.


وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه برخی افراد مدعی هستند دولت آمریکا هیچ استراتژی ندارد، گفت: من فکر نمی‌کنم در هیچ زمانی در تاریخ آمریکا دولت تا این حد مورد انتقاد بوده است. من از استراتژی دولت اوباما در عراق حمایت می‌کنم. زیرا اگر دخالت آمریکا نبود، اکنون بغداد در محاصره قرار داشت. اوباما تصمیم گرفت حمله هوایی را در دستور کار قرار دهد و سپس به آموزش نظامیان عراقی بپردازد. ما اکنون در حال بازپس گیری مناطق هستیم. پیشرفت‌ ادامه خواهد داشت، اما این یک مسئله بسیار دشوار است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته