دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1396 - 11:27

چاپ دوم کتاب «علم، اخلاق، جامعه» اثر فاضل لاریجانی روانه بازار شد

کتاب «علم، اخلاق، جامعه » اثر دکتر فاضل لاریجانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی به چاپ دوم رسید و روانه بازار شد.
کد خبر : 231735

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کتاب علم، اخلاق و جامعه کتابی در حوزه مباحث پیچیده و دشوار در فلسفه و همچنین در حوزه معرفت شناختی در 278 صفحه و در قالب 10 فصل چاپ شده است.


مولف در بخشی از پیشگفتار چاپ دوم این اثر نوشته است: از مشخصه بارز عصر حاضر، محوریت علم و تکنولوژی مدرن در شکل‌گیری جوامع امروزی است گستره تاثیرات به گونه ای است که همه ابعاد و شئونات زندگی بشری را دست خوش تغییر و تحول قرار داده است.


یکی دیگر از چالش‌های انسانی که مورد نقد و بررسی فیلسوفان علم قرار گرفته است، پدیده گسترده شدن تحقیقات علمی و در هم تنیدگی آن با پیشرفت‌های تکنولوژیک است که عمدتا از قرن نوزدهم به بعد رخ داده است و اصطلاحا از آن به عنوان تحقیقات علمی موسع و یا علم صنعتی شده و یا تحقیقات علمی تکنولوژیک یاد می‌شود.


علم و جامعه از طریق ایده‌ها و تکنولوژی‌های دانش‌بنیان بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند که در همه این امور، اخلاق نقش اساسی را بازی می کند.


در نظر نگرفتن ارتباط بین اخلاق (ویا ارزش) با علم و تکنولوژی، ما را از فهم کامل و درست علم و تکنولوژی و چگونگی رشد و توسعه آنها باز می دارد.


در این تحقیق و نوشتار سعی شده است که راجع به اصل ارزشی بودن نظریه ها و ساختار علم به بحث پرداخته شود و سپس معیار های اخلاقی و ارزشی مرتبط با فعالیت های علمی و نیز «اجتماع عالمان» همچنین چگونگی انتخاب و هدایت تحقیقات در زمینه های مختلف مورد مداقه قرار گیرد.


فاضل لاریجانی تاکنون کتاب‌های «علم، اخلاق، جامعه» ، «علم و تکنولوژی و توسعه» ، «مفهوم دانشگاه اسلامی» تالیف کرده است؛ وی همچنین 4اثر را با عنوان «اسطوره و تفکر مدرن» ، «روش تحقیق در علوم اجتماعی» ، «زندگی‌نامه دانشمندان اسلامی» و «پاییز» ترجمه کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته