دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روی خط زلزله کرمانشاه؛

گلایه فرماندار قصر شیرین از نبود آب آشامیدنی و چادر/ 432 کشته،‌ آخرین آمار تلفات زلزله/پرداخت 71 میلیارد تومان تسهیلات به زلزله‌زدگان/ مدارس کرمانشاه فردا هم تعطیل است

رئیس‌جمهور پس از گذشت 36 ساعت از زلزله 7.3 ریشتری در سرپل ذهاب، وارد مناطق زلزله‌زده شد تا از نزدیک در جریان روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان قرار گیرد؛ این زلزله مهیب تاکنون 432 کشته و 7817 مصدوم داشته است. کمبودآب،‌چادر، غذا و پتو مهمترین مشکل منطقه اعلام شده است.
کد خبر : 231704

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، زلزله 7.3 ریشتری در حالی در ساعت 21:48 یکشنبه شب در 30 کیلومتری سرپل ذهاب و 32 کیلومتری حلبچه رخ داد که این زلزله مهیب در 15 استان کشور احساس شد؛ علاوه بر این، زلزله در 9 شهر و 536 روستا موجب بروز خسارت شد و در شهرهای سرپل ذهاب، قصر شیرین و ثلاث باباجانی تلفات و صدمات سنگینی بر جای گذاشته است.


از زمان وقوع زلزله تا ساعت 8 صبح روز دوشنبه 164 کشته از زیر آوار خارج شدند و از ساعت 8 صبح روز دوشنبه تا ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه که نزدیک به 36 ساعت از زلزله گذشته است، آمار تلفات به 423 نفر افزایش یافت. اگرچه با فرمان رهبر معظم انقلاب، نیروهای نظامی،‌ انتظامی و بسیج به سرعت در صحنه عمل حاضر شدند اما کمبود امکانات و مواد غذایی به درد بزرگی برای مردم منطقه بدل شده است.



20:00 - حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب (سه‌شنبه) در جلسه‌ای با حضور رؤسای قوای سه‌گانه و تنی چند از مسئولان کشور با ابراز تأسف عمیق از حادثه بسیار تلخ زلزله کرمانشاه و با تقدیر از حضور مسئولان در مناطق زلزله‌زده و همدردی با مردم تأکید کردند: این همدردی‌ها باید در عرصه عمل و کمک به مردم با قوت ادامه پیدا کند تا از مشکلات و رنج مردم بکاهد.


19:50 - امیر ساکی، مدیرکل دفتر توسعه فیزیکی و عمرانی وزارت بهداشت اعلام کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان بهره‌بردار بیمارستان‌های ساخته شده که در زلزله غرب کشورمان آسیب دیده‌اند، از مجریان و سازندگان آنها دعوی شکایت خواهد کرد.


19:45 - معاون استاندار کرماشاه گفت: خسارات زلزله ۱۸۰۰ میلیارد تومان برآو‌رد شد‌ه است؛ حدود ۱۱ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی و ۵ هزار واحد شهری در مناطق زلزله‌زده به صورت 100 درصدی تخریب شده است.


19:00 - دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرد: شمار مصدومان زلزله کرمانشاه به ۷۸۱۷ تن رسیده است. از این تعداد ۹۶۴ نفر در بیمارستان‌ها بستری و ۷۲۰ تن نیز ترخیص شده‌اند.


باباجانی افزود: ۴۳۱۳ نفر از مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند؛ همچنین ۲۰۶ نفر از مصدومان در بیمارستان‌های کرمانشاه، ۲۳۱ تن در بیمارستان‌های تهران و البرز و ۶۲ نفر در بیمارستان‌های همدان بستری هستند.


18:45 - عدالتخواه، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه تا این لحظه، پرونده‌ای در خصوص تخلفات پیمانکاران پروژه مسکن مهر و بیمارستان تخریب‌شده سرپل ذهاب در دستگاه قضایی تشکیل نشده است،‌ تاکید کرد: باید قصور احتمالی در پروژه‌ها به صورت کارشناسی بررسی و سپس در صورت لزوم پرونده تشکیل شود.


18:20 - سرپرست سازمان اورژانس کشور از حضور پزشکان، پرستاران و فوریت‌های پزشکی در روستاهای زلزله زده و ارائه خدمات سرپایی در این روستاها به مصدومان خبر داد.


18:00 - فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب با انتقاد بی‌نظمی در نحوه توزیع بین نیازمندان و زلزله‌زدگان، گفت: قطعا اگر بیمارستان اسلام‌آباد غرب تخریب نمی‌شد آمار مجروحان افزایش پیدا نمی‌کرد، چون همین موضوع باعث کند شدن روند درمان مجروحان شد.


17:15 - نماینده ویژه مقام معظم رهبری در بازدید از مناطق زلزله زده کرمانشاه: برقراری نظم، انضباط و امنیت مهمترین نیاز برای تسریع در روند خدمت رسانی است.


16:40 - رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت از مصدومان زلزله غرب کشور در بیمارستان آیت الله طالقانی کرمانشاه عیادت کرد و با اهدای گل به بیماران و پرستاران از آنها تقدیر کرد.


16:30 - وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور پرداخت مبلغ 71 میلیارد و 10 میلیون تومان در سرفصل های مختلف تخصیص داده شده برای کمک به آسیب دیدگان این دو استان را صادر کرد.


16:00- نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: دیروز ذخایر قابل توجهی از اقلام زیستی و امدادی از طریق حمل و نقل هوایی به کرمانشاه ارسال شد؛ هم‌اکنون این اقلام در شهر کرمانشاه دپو شده و به دستور رئیس‌جمهور،‌ با نظم و امنیت و آرامش بین مردم توزیع خواهد شد.


وی اضافه کرد: به دستور رئیس‌جمهور، برای خانواده‌هایی که ساختمان‌های آنها ناایمن شده است، اسکان موقت ایجاد می‌شود.


نوبخت تاکید کرد: در جلسه صبح روز چهارشنبه هیات وزیران، مصوباتی راجع به ارائه تسهیلات و کمک بلاعوض دولت در مورد بازسازی و نوسازی ساختمان‌های تخریب‌شده بررسی و تصویب خواهد شد.


وی گفت: رئیس‌جمهور از استاندار به عنوان رئیس شورای تامین خواسته است تا هرچه سریعتر جلسه‌ای تشکیل دهند و راجع به توزیع اقلام در روستاها دستور دهند.


15:45 - وزیر بهداشت در جلسه ستاد مدیریت بحران: تاکنون به ۷۶۱۳ مصدوم، خدمات درمانی و اورژانس ارائه شد، حدود ۱۰۰۰ نفر از مصدومان، بستری و ۲۸۰ مصدوم نیز به سایر استانها از جمله تهران و البرز منتقل شدند.


15:15- جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور وزرای بهداشت، راه و شهرسازی،‌ کشور، نفت و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، جمعیت هلال‌احمر و سازمان مدیریت بحران و مسئولان استانی و محلی و فرماندهان نظامی و انتظامی برگزار شد.



15:10 - مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، با بیان اینکه ملزومات مورد نیاز زلزله‌زدگان به اندازه کافی وجود دارد، افزود: بخش دیگری از اقلام زیستی شامل چادر، پتو، موکت، چراغ والوور و اقلام غذایی در 50 دستگاه تریلی بارگیری شده و به سمت منطقه در حال حرکت است که امیدواریم تا قبل از تاریکی هوا به دست مردم برسد.


15:05- سرهنگ امویی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه از برقراری امنیت کامل در منطقه خبر داد و گفت: تاکنون سرقتی در منطقه نداشتیم؛ مردم به شایعات توجه نکنند. وی همچنین از مردم خواست تا راه‌ها را مسدود نکرده تا اقلام امدادی سریع‌تر به آسیب‌دیدگان برسد.


15:00- آخرین آمار جان‌باختگان زلزله در استان کرمانشاه 432 نفر اعلام شد.


14:30 - ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه اعلام کرد: روز چهارشنبه هم تمامی مدارس استان کرمانشاه در تمامی مقاطع تحصیلی در نوبت صبح و عصر تعطیل است.


13:45 - صمدالله فیروزی، قائم مقام مدیرعامل در امور بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان دستور داد تا در برقراری مستمری مشمولین عضو صندوق که در زلزله اخیر دچار سانحه شدند، اقدامات لازم با سرعت و به صورت ویژه صورت گیرد.


13:30 - کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور از راه‌اندازی 3 بیمارستان صحرایی توسط اورژانس و 2 بیمارستان صحرایی توسط ارتش و سپاه خبر داد و گفت: در حال تخلیه منطقه از نیروهای مازاد و تحویل آن به مقامات استانی هستیم.


12:30 - سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد: مشمولان کاردانی ، دیپلم و زیردیپلم استان‌های زلزله زده که دارای برگ آماده به خدمت به تاریح آبان ماه سال جاری، در صورت تمایل می‌توانند تاریخ اعزام به خدمت خود را به مدت سه ماه تمدید کنند.


11:45 - فرماندار قصر شیرین از دستگاه‌های امدادی خواست هر چه سریع‌تر نسبت به ارسال کمک‌های فوری و ضروری اقدام کنند؛ هنوز چادر به اندازه کافی در شهر توزیع نشده است و آب شرب نیز به میزان محدود در دسترس مردم است.


11:40 - رئیس‌جمهور در جمع مردم سرپل ذهاب اعلام کرد: دولت برای بازسازی منازل خسارت دیده از زلزله، کمک بلاعوض و وام بلند مدت اعطا می کند و در جلسه امروز ستاد بحران در کرمانشاه، بودجه بازسازی و جبران خسارت ها اختصاص می‌یابد.


11:40 - رئیس‌جمهور که برای بازدید از روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان منطقه سرپل ذهاب وارد این شهر شده بود، با خشم و اعتراض گسترده زلزله‌زدگان مواجه شد. زلزله‌زدگان با شعارهای تندی به زبان کوردی خواستار پایان کارهای نمایشی از سوی دولتمردان و اقدامات جدی از سوی مسئولان شدند.


11:30- براساس اعلام جمعیت هلال احمر عملیات آواربرداری سبک در مناطق زلزله زده به پایان رسید و آواربرداری سنگین درحال انجام است، همچنین در این مدت 10 هزار چادر، ٢٠ هزار پتو و ١٨۵ هزار قوطی کنسرو میان زلزله‌زدگان توزیع شد و تاکنون 30هزار چادر برای اسکان زلزله زدگان فراهم شده و تا بعد از ظهر امروز تمام زلزله زدگان در چادرها اسکان داده می شوند.


11:00 - پایگاه اطلاع رسانی رفتر رهبری، کمک‌های مردمی به زلزله زدگان غرب کشور را جمع‌آوری می‌کند.


11:00 - وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری اعلام کرد: 12 دانش‌آموز بر اثر زلزله در غرب کشور جان باخته‌اند. سیدمحمد بطحایی همچنین اعلام کرد: 44 مدرسه در حادثه اخیر استان کرمانشاه غیرقابل استفاده شده‌اند و ما موقتا برای تداوم آموزش دانش‌آموزان ناچار هستیم مدارس را به صورت دوشیفته و یا کانکسی اداره کنیم.


11:06-پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار جان‌باختگان زلزله این استان را 430 نفر اعلام کرد.


10:15- محمد نوری، آخرین آمار مصدومان زلزله غرب کشور را ۷۳۷۰ تن اعلام کرد و گفت: همه مصدومان توسط اورژانس و سازمان‌های همکار به ویژه نیروهای مسلح به صورت هوایی و با استفاده از بالگردها منتقل شده‌اند. همچنین هواپیماهای سپاه و ارتش، بیماران را از محل حادثه به البرز و تهران و همدان منتقل کردند.


وی با بیان اینکه سعی کردیم بیشتر زلزله‌زدگان در شهر خودشان درمان شوند، گفت: براین اساس ۹۵۸ از زلزله‌زدگان در کرمانشاه بستری شدند و ۱۶۸ مصدوم به تهران، ۶۳ نفر به البرز و ۶۲ نفر نیز به همدان منتقل شدند و در حال حاضر هیچ مصدومی در خارج از وضعیت بستری نیست و انتقال مصدومان به پایان رسیده مگر اینکه مصدوم جدیدی از سوی هلال‌احمر شناسایی شود.


معاون عملیات سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه در حال حاضر انتقال مصدومان به پایان رسیده است، عنوان کرد: بنابراین اولویت وزارت بهداشت کنترل بیماری‌های عفونی، کنترل بهداشت روان و عوارض ناشی از حادثه است. همچنین از امروز به بعد بحث درمان‌های تخصصی و ارائه درمان‌های سطح چهارم که بازتوانی مربوطه است را انجام می‌دهیم.


10:00- قاسم جان بابایی با بیان اینکه تعداد مصدومین حادثه در حال حاضر به 7460 نفر رسیده است، گفت: با همت و تلاش کادر درمان تاکنون 4313 نفر به صورت سرپایی درمان شده‌اند. خوشبختانه 720 نفر از مصدومین زلزله غرب کشور با حال مساعد مرخص شده‌اند و 960 مصدوم در حال حاضر بستری هستند.


وی افزود: 206 تن از مصدومین توسط بالگرد و با همراهی کادر مجرب پزشکی و پرستاری به کرمانشاه و 231 مصدوم به تهران و البرز منتقل شده‌اند. همچنین 62 مصدوم نیز برای دریافت خدمات پزشکی به همدان انتقال یافته‌اند.


9:41- حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بدو ورود به فرودگاه از سوی وزیر کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار و جمعی از مسئولان ارشد محلی مورد استقبال قرار گرفت.


رئیس‌جمهور قرار است برای بازدید از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه و دیدار با مردم و آسیب‌دیدگان زلزله، عازم این مناطق شود.


قرار است جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط به ریاست رئیس‌جمهور در کرمانشاه برگزار شود.


روحانی همچنین ضمن ماموریت ویژه به معاون اول خود تازه‌ترین گزارش‌های میدانی را از وزیران کشور و نیرو و استاندار کرمانشاه دریافت و به هیاتی متشکل از وزیران کشور و بهداشت دستور داد برای رسیدگی به روند امدادرسانی، عازم منطقه زلزله‌زده شوند و گزارش اقدامات انجام شده را ارائه دهند.


رئیس‌جمهور از همه دستگاه‌های مسئول و امدادی در این استان‌ها و استان‌های همجوار خواسته است با همکاری حداکثری و در اختیار گذاردن همه امکانات موجود، نسبت به امدادرسانی به زلزله زدگان، اسکان مناسب و تامین نیازهای آنان اقدام کنند.



9:16- سردار حسین اشتری در جمع فرماندهان در ستاد انتظامی شهرستان سرپل ذهاب اظهار کرد: وظیفه اصلی ما حراست از جان، مال و ناموس مردم است و باید در این راستا از تمامی توان خود استفاده کنیم. باید اقدامات لازم را به سرعت انجام دهیم تا مردم خدمات مورد نظر را پیش از اینکه دیر شود، دریافت کنند.


فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اشراف اطلاعاتی کامل در مناطق زلزله زده به منظور کنترل بهتر، گفت: باید حضور نیروی انتظامی در سطح شهر و مناطق آسیب دیده محسوس باشد و مراقب مسائل امنیتی باشیم تا افرادی که نیت سوء دارند به اهداف خود دست پیدا نکنند.


9:00- سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به آخرین وضعیت ترافیکی محورهای مواصلاتی به کرمانشاه اظهار کرد: تمامی راه‌های مواصلاتی استان کرمانشاه اعم از راه‌های اصلی و فرعی باز است.


وی با بیان اینکه از دیروز ممنوعیت تردد وسایل سنگین از محور اسلام آباد به سمت سر پل ذهاب و قصر شیرین اعمال شده است، اضافه کرد: امروز هم تا پایان وضعیت بحرانی و امدادرسانی به زلزله‌زدگان در استان این ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین ادامه دارد. البته این ممنوعیت شامل حاملان مواد سوختی، غذایی و امدادرسانی نمی‌شود.


رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان اینکه از تردد وسایل غیرمسئول به استان کرمانشاه هم در مبادی ورودی ممانعت می‌شود، تصریح کرد: کماکان از مردم می‌خواهیم که از مراجعات انفرادی به مناطق زلزله زده جدا خودداری کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته