تا پایان تابستان امسال 600 برنامه درسی دانشگاهها بازبینی میشوند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد فرهادی در همایش برنامهریزی آموزشی درسی گفت : شورای عالی برنامهریزی درسی مأموریت مهم و حساسی دارد و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارتخانههای علوم و بهداشت مستقر شده است و نسبت به تدوین برنامههای آموزشی رشتههای تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا دکتری اقدام میکند.
رئیس شورای عالی برنامهریزی آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: هماکنون بیش از 2000 برنامه درسی در کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاهها در حال اجراست که عمر برخی از آنها به بیش از 35 سال میرسد و ضرورت دارد بنا به پیشرفتهای علمی صورت گرفته و نیاز بازار کار کشور موردبازنگری قرار بگیرند.
وی با اشاره بهضرورت آسیبشناسی وضع موجود گفت : ضمن بازنگری و بهروزرسانی برنامههای درسی موجود، باید برنامههای جدیدی را بهویژه در میانرشتهایها تدوین کنیم و کارایی رشتهها و مهارتآموزی را در همه رشتهها بهویژه رشتههای علوم انسانی که بخش عمدهای از رشتههای دانشگاهی را به خود اختصاص داده است، در اولویت قرار دهیم.
دکتر فرهادی تأکید کرد : باید کارآموزی و کارورزی در تدوین برنامههای درسی موردتوجه باشد و رشتههای تحصیلی بهگونهای ایجاد شوند که دانشجویان را کارآفرین تربیت کند و فارغالتحصیلان دانشگاهی در جستوجوی استخدام دولتی نباشند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه هماکنون 4 میلیون و ششصد هزار دانشجو در کشور داریم، اظهار کرد: باید ظرفیت پذیرش دانشجو مورد کنترل قرار بگیرد.
| هماکنون بیش از 2000 برنامه درسی در کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاهها در حال اجراست که عمر برخی از آنها به بیش از 35 سال میرسد و ضرورت دارد بنا به پیشرفتهای علمی صورت گرفته و نیاز بازار کار کشور موردبازنگری قرار بگیرند |
وی با تأکید بر کیفی کردن آموزش عالی که مبتنی بر تأکیدات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور است گفت : با تقویت پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان میتوانیم به سمت رفع نیازهای کشور حرکت کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت : شورای عالی برنامهریزی میتواند نقش سیاستگذاری و نظارت داشته باشد و کار تدوین برنامهها را به دانشگاهها تفویض کند تا دانشگاهها بر اساس شرایط خاص خود و با رعایت خطوط کلی برنامهها را تدوین کنند.
رئیس شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم تأکید کرد : باید برنامههای درسی در جهت مأموریتگرایی ، کارآفرینی و حرکت به سمت نسل سوم دانشگاهها تدوین شوند و شورای برنامهریزی ضمن حفظ نقش نظارتی خود از ظرفیت انجمنهای علمی در تدوین برنامههای درسی استفاده کند.
انتهای پیام/


