تا پایان تابستان امسال 600 برنامه درسی دانشگاهها بازبینی میشوند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد فرهادی در همایش برنامهریزی آموزشی درسی گفت : شورای عالی برنامهریزی درسی مأموریت مهم و حساسی دارد و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارتخانههای علوم و بهداشت مستقر شده است و نسبت به تدوین برنامههای آموزشی رشتههای تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا دکتری اقدام میکند.
رئیس شورای عالی برنامهریزی آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: هماکنون بیش از 2000 برنامه درسی در کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاهها در حال اجراست که عمر برخی از آنها به بیش از 35 سال میرسد و ضرورت دارد بنا به پیشرفتهای علمی صورت گرفته و نیاز بازار کار کشور موردبازنگری قرار بگیرند.
وی با اشاره بهضرورت آسیبشناسی وضع موجود گفت : ضمن بازنگری و بهروزرسانی برنامههای درسی موجود، باید برنامههای جدیدی را بهویژه در میانرشتهایها تدوین کنیم و کارایی رشتهها و مهارتآموزی را در همه رشتهها بهویژه رشتههای علوم انسانی که بخش عمدهای از رشتههای دانشگاهی را به خود اختصاص داده است، در اولویت قرار دهیم.
دکتر فرهادی تأکید کرد : باید کارآموزی و کارورزی در تدوین برنامههای درسی موردتوجه باشد و رشتههای تحصیلی بهگونهای ایجاد شوند که دانشجویان را کارآفرین تربیت کند و فارغالتحصیلان دانشگاهی در جستوجوی استخدام دولتی نباشند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه هماکنون 4 میلیون و ششصد هزار دانشجو در کشور داریم، اظهار کرد: باید ظرفیت پذیرش دانشجو مورد کنترل قرار بگیرد.
هماکنون بیش از 2000 برنامه درسی در کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاهها در حال اجراست که عمر برخی از آنها به بیش از 35 سال میرسد و ضرورت دارد بنا به پیشرفتهای علمی صورت گرفته و نیاز بازار کار کشور موردبازنگری قرار بگیرند |
وی با تأکید بر کیفی کردن آموزش عالی که مبتنی بر تأکیدات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور است گفت : با تقویت پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان میتوانیم به سمت رفع نیازهای کشور حرکت کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت : شورای عالی برنامهریزی میتواند نقش سیاستگذاری و نظارت داشته باشد و کار تدوین برنامهها را به دانشگاهها تفویض کند تا دانشگاهها بر اساس شرایط خاص خود و با رعایت خطوط کلی برنامهها را تدوین کنند.
رئیس شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم تأکید کرد : باید برنامههای درسی در جهت مأموریتگرایی ، کارآفرینی و حرکت به سمت نسل سوم دانشگاهها تدوین شوند و شورای برنامهریزی ضمن حفظ نقش نظارتی خود از ظرفیت انجمنهای علمی در تدوین برنامههای درسی استفاده کند.
انتهای پیام/