دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس منتخب اتحادیه طلا و جواهر تهران:

جواهرات هندی فقط نامی از جواهر دارند

رئیس منتخب اتحادیه طلا و جواهر معتقد است: برای جلوگیری از ورود جواهر هندی به کشور درحال رایزنی هستیم؛ مردم نیز برای خرید جواهر، به صنوف معتبر مراجعه کنند.
کد خبر : 231224

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر درخصوص ورود طلا و جواهرات هندی به کشور گفت‌: حدود دو سال از ورود جواهر هندی به شهرهایی نظیر تهران، اصفهان، تبریز و مشهد می‌گذرد که این جواهر شناسنامه و کارت اتحادیه ندارند که اگر شخصی آنها را خریداری کند، هیچ تضمینی برای عیار آن وجود ندارد.


وی ادامه داد: بنابراین هندی‌ها به روش‌های مختلف با ویزای تحصیلی و توریستی به کشور وارد شده و اقدام به فروش جواهر می‌کنند، البته مقصد بعدی آنها، کشورهای عربی و به خصوص عراق است.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به مقصد بعدی هندی‌ها در خاورمیانه، افزود: از آنجایی که میزان مصرف طلا در این کشورها زیاد بوده، به دلیل بی‌نظمی در بازار، ورود این جواهر شیوع پیدا کرده است؛ حالا سوال اینجا است که این افراد چگونه به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و نقش نهادهای نظارتی مانند تعزیرات، وزارت امور خارجه و گمرک چیست.


محمدولی گفت: متاسفانه جواهر از دو کشور هند و پاکستان به روش های گوناگون و با ارتباطاتی که با برخی آقایان دارند، به کشور وارد می شود؛ البته این سنگ ها فقط اسما جواهر هستند و هیچگونه عیاری ندارند و همچنین از کیفیت لازم برخوردار نیستند.


محمدولی اضافه کرد: درحال رایزنی برای ممانعت از حضور آنها هستند؛ البته در زمینه تردد و سپس دستگیری آنها باید به ترتیب وزارت امور خارجه و نیروی انتظامی دخالت کند،‌ البته زمانی که این جواهر در سطح کشور فروخته می شود، به صورت دلالی و سرپایی بوده و صنف هیچگونه دخل و تصرفی در آن ندارد.


وی تصریح کرد:‌ نکته دیگر اینکه وزارت امور خارجه نیز فعلا از ما درخواست کمک نکرده، بنابراین ما هم فعلا دست نگه داشته ایم.


وی در خصوص دلیل ورود قاچاق جواهر به کشور گفت: قدرت خرید مردم در سال های گذشته پایین آمده و به همین دلیل ترجیح مردم، خرید مصنوعات خارجی با قیمت پایین تر است،‌ تولید داخل نیز به دلیل مشکلاتی نظیر ارزش افزوده و بحث های گمرکی فعلا در رکود به سر می برد؛ از آنجایی که توان ما در تولید طلا و جواهر با طرح های گوناگون بسیار بالا است، اگر این مشکلات مرتفع شود، بحث قاچاق کالا نیز ساماندهی خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته