دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1396 - 17:06

محدود کردن دانشگاه به صرف کارآفرینی محض جفا است

مراسم معارفه حمیدرضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با حضور رئیس دانشگاه، معاونان و مدیران حوزه پژوهشی دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 230951

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر حسین سلیمی در این مراسم با اشاره به ضرورت تحول در حوزه پژوهشی دانشگاه بیان ‌کرد: «دانشگاه علامه طباطبائی از مراحل مختلفی برای تبدیل شدن به یک‌ دانشگاه تام و تمام عیار عبور کرده‌است. مرحله اول ادغام‌ها و مرحله دوم استقرارها بود. با این تقسیم بندی که از نسل‌های دانشگاهی می‌شود حتی ما تا چند سال پیش درگیر تبدیل شدن به نسل اول دانشگاهی یعنی آموزش محور بوده‌ایم. چرا که ما در حیطه آموزش امکانات لازمه اولیه را نداشته‌ایم، حتی برخی دانشکده‌های این دانشگاه مکان مناسبی نداشتند.»


او افزود: «زمانی نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه نزدیک یک به چهل و‌پنج رسیده بود یعنی به اندازه کافی استاد نداشتیم و مشکل کیفی آموزش وجود داشت.»


او با اشاره به ضرورت تحول در حوزه علوم انسانی ادامه داد: «این مشکلات را در مرحله استقرار دانشگاه علامه طباطبائی گذراندیم. وقتی مستقر شدیم، دیگر زیبنده دانشگاه علوم‌انسانی مناسب نیست که آموزش‌محور بماند.»


سلیمی درباره تاریخ شکل‌گیری دانشگاه مدرن، اظهار داشت: «امروز گفته می‌شود وارد فضای جدیدی شده‌ایم. به نظرم محدود کردن دانشگاه به صرف کارآفرینی تا حد زیادی جفا به اهل معرفت در دانشگاه است. کارآفرینی یکی از کارکردهای درست دانشگاه است اما محدود کردن کل دانشگاه به کارآفرینی محض جفا است.‌ اگر اهل معرفت بخواهند در جایی، گونه خاصی از اندیشه معرفت بیاموزند بدون این‌که به فکر تجاری شدن ایده‌هایشان باشند، جایشان در دانشگاه کار آفرین نیست.»


رئیس دانشگاه با اشاره بر جایگاه رفیع پژوهش در دانشگاه افزود: «معاونت پژوهشی در دانشگاه جایگاه رفیعی دارد. هنوز در زمان تصمیم‌گیری به مساله آموزش به عنوان مهم‌ترین مساله نگاه می‌کنم و بقیه موارد در اولویت‌های بعد قرار می‌گیرد.»


او ادامه داد: «همچنان در این نسل قرار داریم در حالی که حوزه پژوهش، حوزه‌ای است که باید دانشگاه را در یک جهشی از نسل اول به نسل چهارم سوق دهد.»


سلیمی گفت: «معاونت پژوهشی در کنار معاونت فرهنگی باید دانشگاه را به سمت هویت جدید جهش دهند. مخصوصا دانشگاه علامه طباطبائی که علوم انسانی و‌ اجتماعی است. حتی در بدنه آموزش عالی کشور حتی نپذیرفتند که این دانشگاه می‌تواند پژوهش‌محور هم باشد.»


او با اشاره به این که گویا وقتی صحبت از پژوهش‌های عمیق می‌شود، فنی مهندسی و پزشکی مطرح است، عنوان کرد: «معاونت پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبائی نقش کلیدی و محوری دارد و موتور محرک برای جهش این دانشگاه رو به جلو است. در سال‌های گذشته گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده‌است اما هنوز به سطح مورد انتظار نرسیده‌ایم.»


رئیس دانشگاه افزود: «گام‌های بزرگی رو به جلو‌ برداشته شده است. قراردادهای پژوهشی وقتی در سه سال سی برابر می‌شود، حرکت رو به جلو است، اما چون نقطه آغاز، نقطه پایینی بوده است انتظار خیلی بیشتر است.»


او ادامه داد: «هر چند که در بخش انتشارات چاپ کتاب اول ۲ برابر و فروش کتاب‌ها ۳ برابر شده است، این اتفاق‌ها خوب است، اما کافی نیست.در این مدت مرکز همکاری‌های بین‌المللی راه‌اندازی شد، آن هم در شرایطی که در دانشگاه هیچ تشکیلاتی برای فعالیت بین‌المللی وجو نداشت.»


او به دستاوردهای حاصل از تاسیس این مدیریت اشاره کرد و گفت: «در یک سال فقط بیش از دویست استاد برجسته خارجی بدون کوچکترین حاشیه‌ای به دانشگاه علامه طباطبائی آمدند. استادان این دانشگاه به ده‌ها کشور خارجی می‌روند و‌کلاس و دوره برگزار می‌کنند.»


سلیمی تاکید کرد: «وقتی دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند اعتبار از اتحادیه اروپایی کسب کند و به عنوان هدایت‌کننده شش دانشگاه کشور وارد فضای بین‌المللی شدن آموزش عالی شود، بسیار افتخار آمیز است. وقتی تعداد مقالات و انتشارات دانشگاه در عرصه بین‌المللی پایین است، پژوهش در عرصه بین‌الملل انجام نمی‌شود، دوره‌های مشترک راه‌اندازی نشده است و حضور ارگانیک در فضای بین‌المللی را نداریم تا حدودی نقص کار را می‌رساند.»


رئیس دانشگاه با بیان این‌که در زمینه تولید مقالات علمی رشد چشم‌گیری داشته‌ایم، اظهار داشت: «در رتبه‌بندی داخلی جایگاه خود را به دست آورده‌ایم و در عرصه بین‌الملل چندین هزار رتبه جایگاهمان را بهبود بخشیده‌ایم، اما آنطور که باید جایگاهمان را به دست نیاوردیم و این از کمبود تولید مقالات علمی بین‌المللی است و این نقطه ضعف اصلی ما است.»


او افزود: «مرکز رشد دانشگاه راه‌اندازی شده است و آغاز بسیار خوبی نیز داشته ‌است، اما هنوز شرکت‌های دانش‌بنیانی که استادان و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در آن باشند، قابل توجه نیست. کار بسیار ارزشمندی توسط معاونت آموزشی، پژوهشی و مرکز کارآفرینی در حال انجام است که به وسیله آن بازار کار شناسایی می‌شود و‌ متناسب با علایق دانشجویان برایشان دوره‌های مهارت‌افزایی ایجاد می‌‌شود.»


سلیمی ادامه داد: «برای این‌که به سمت دانشگاه پژوهش‌محور پیش برویم یاید گام‌های بلندی برداریم. معتقدم جایگاه اصلی پژوهش در دانشگاه ما این است که بتوانیم از لحاظ تولیدات پژوهشی خود را در بین صد دانشگاه قرار دهیم و نقطه مطلوب این است که مرکز رشد آنقدر کار آمد باشد که فارغ‌التحصیلان به­ جای اینکه به دنبال استخدام نصفه و نیمه دولتی باشند، ایده‌هایشان را به آنجا ببرند و ثروت آفرینی کنند.»


او ادامه داد: «تلاش است حداقل۳۰ درصد رشته‌های موجود را به صورت مشترک با دانشگاه‌های طرف قرارداد برگزار کنیم. امیدواریم که در آینده نزدیک درصد بالایی از درآمدهای اختصاصی دانشگاه از طریق پژوهش به دست بیاید.»


رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این نکته که گام‌های بسیار بلندی برداشتیم اما تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم، بیان داشت: «در این چهار سال دو شخصیت بزرگوار دکتر احمدوند و دکتر هنری که در شرایط خاصی مسئولیت این کار را تقبل کردند و توانستند این مسئولیت را تا حدود زیادی پیش ببرند و تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفت و دست‌آوردهای چشم‌گیری داشتند.»


سلیمی افزود: «ضرورت‌های مدیریتی وجود دارد که برای یک دگرگونی تازه در معاونت پژوهشی لازم است، خوشبختانه این تغییر اتفاق افتاد. برای این‌که این جهش و تغییر نگاه را ادامه دهیم به شخصیتی که توان اجرایی، علمی و‌ مقبولیت در دستگاه‌ها و‌حوزه‌های اجرایی را داشته باشد و هم اعتقاد به سرعت تحول داشته باشد نیاز بود.»


رئیس دانشگاه در پایان گفت: «دکتر علومی از افرادی هستند که این ویژگی‌ها را باهم دارند. ضمن این‌که ایشان منتقد کمی‌گرایی لجام‌گسیخته در حوزه پژوهش هستند و در عین حال موافق توسعه علمی و اجرای کارهای با کیفیت می‌باشند و این دیدگاه بسیار مثبت است. روحیه اعتدالی، گرایش به فعالیت‌های بین‌المللی و ارتباطات با دستگاه‌های اجرایی از جمله ویژگی‌هایی است که ادامه دهنده مسیری است که دنبال شده و امیدواریم با شتاب بیشتری پیش رود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب