«خانواده»، نخستین عامل مؤثر در ایجاد انگیزه مطالعه و کتابخوانی در کودکان
عالم کتاب و کتابخوانی، عالمی است همیشهبهاری؛ با کتاب میتوان مهمان دقایق روشن و تاریک تاریخ شد. کتاب آیینهای است تمامنما از تجربهها، آموختهها، دانستنیها و علوم مختلف گذشتگان و هدیهای است گرانبها که به دست آیندگان خواهد رسید؛ بر ماست که تلاشها و آموخته های گذشتگان را ارج نهیم و در پیشبرد جامعه از تمام علوم و فنون بهره بریم.
با نزدیک شدن به هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی فراهم شد که به کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بزرگترین کتابخانه استان خراسان شمالی رفته و با تبریک هفته کتاب و کتابداری با مسئول کتابخانه این واحد دانشگاهی گفتوگویی داشته باشیم.
گفتوگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با رسول رحیمی را پی می گیریم:
کتابدار خوب باید دارای چه ویژگیهایی باشد
کتابدار خوب باید به کتاب و مطالعه عشق بورزد؛ صبر و حوصله و خوشرویی از صفات مهم و بارز کتابدار است و داشتن این خصوصیات کتابدار میتواند در هر شرایطی حتی از میان چهاردیواری محقری در یک روستای دورافتاده، علم و دانش و معرفت افزایی را به درون جامعه بکشاند. هر کتابداری برای توفیق بیشتر در خدمات و فعالیتهایش، باید اطلاعات عمومی و تخصصی خود را افزایش دهد و بدین منظور دستکم چند ساعت از وقت خود را به مطالعه کتاب و دیگر منابع اطلاعاتی اختصاص دهد.
دیدگاهتان درباره منزلت و جایگاه کتابداری چیست؟
کتابداری در طول تاریخ بهعنوان یکی از مشاغل مهم و بااهمیت تلقی میشده، همینقدر کافی است که بگویم شیخالرئیس بوعلی سینا با آوازه و شهرتی که داشت به شغل کتابداری در دبار آلبویه افتخار میکرده است.
پیشنهادتان برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در دانشجویان چیست؟
دانشجویان باید نسبت به مطالعه احساس نیاز پیدا کنند و به همین دلیل قطعاً علاقه و انگیزه بسیاری نسبت به کتاب و کتابخوانی پیدا میکنند؛ همانطور که حضرت علی (ع) میفرمایند: «هرآن کس با کتاب آرامش یابد راحتی و آسایش از او سلب نمیشود.» انسان موجودی کمالگراست و با سکون و سکوت سازگاری ندارد و ذاتاً نیازمند جستجو و پژوهش در مجهولات است، پس برای غنی ساختن خود در زندگی مجبور است از نظرات و پژوهشهای دیگران استفاده کند تا به اهدافش دست یابد و این در راستای مطالعه و به دست آوردن اطلاعات موردنیاز حاصل میشود.
چه خدماتی به مخاطبان و اعضای کتابخانه ارائه میدهید؟
خدمات ارائهشده از سوی کتابداران در کتابخانهها گسترده و متنوع است، ارائه مشاوره اطلاعاتی و مطالعاتی، آموزش استفاده از دستگاهها و پایگاهها و جستجوی مطالب در نرم افزارهای کتابخانهای و در نهایت ارائه کتاب و اطلاعات موردنیاز به مراجعهکنندگان از جمله خدمات ارائهشده کتابدار به مخاطبان است.
کتابخانه دانشگاه آزاد بجنورد دارای چه بخشهایی است؟
خدمات فنی، بخش امانت، بخش مرجع (کتابهای مرجع، نشریات، پایاننامهها و طرحهای تحقیقاتی) و بخش فهرستنویسی و اطلاعرسانی و فهرست یارانهای از بخشهای فعال کتابخانه است.
وظایف کتابداران در کتابخانههای دانشگاهی را بهاختصار توضیح دهید.
در بخش فنی کارهای آمادهسازی و ثبت کتاب، فهرستنویسی کتب لاتین و فارسی انجام میشود. تهیه بارکدهای کتاب و ورود اطلاعات کتاب نیز از جمله امور این بخش است.
در بخش امانت، کتابداران ارائه خدمات به مراجع را عهدهدار هستند و همچون در این بخش امانت منابع غیر مرجع و پیگیری برگشت منابع، قفسه خوانی و سیاهه برداری و رفع خوانی انجام میشود.
در بخش مرجع نیز کتابها مرجع (کتابی است که امانتداده نمیشود و باید در محل کتابخانه مورداستفاده قرار گیرد مانند دایره المعارفها، واژهنامهها، فرهنگها، اطلسها، زندگینامهها و سالنامهها) نگهداری میشوند، البته در قسمت مرجع کتابخانه دانشگاه علاوه بر منابع بالا نشریات فارسی و لاتین- پایاننامهها نیز نگهداری میشوند.
در بخش فهرستنویسی نیز اموری همچون انتخاب و خرید کتاب از نمایشگاه سالیانه کتاب و کتابفروشیها، مشورت با استادان هیات علمی برای خرید کتاب و ثبت و فهرستنویسی کتاب انجام میشود.
سختترین بخش کاری در کتابخانه...
اگر عشق و علاقه به کار وجود داشته باشد هیچ بخشی سختی کار ندارد.
دانشجویان چه رشتهای بیشتر به کتابخانه مراجعه میکنند؟
دانشجویان رشته پرستاری و روانشناسی؛ یکی از دلایل مراجعه زیاد دانشجویان رشته روانشناسی این است که تا مقطع دکتری تخصصی در این واحد دانشگاهی پذیرش دانشجو داریم.
اکنون چند نفر در کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار هستند؟
6 نفر از همکاران خوب و دلسوز در بخشهای مختلف کتابخانه مرکزی و کتابخانه تخصصی دانشکده پرستاری و مامایی مشغول به کار هستند.
سخن پایانی...
خانواده، اولین مدرسهای است که انسان در آن درس میآموزد و به عنوان نخستین پایگاه آموزش و پرورش و از اساسیترین عوامل در تشکیل شخصیت کودک به شمار می آید و باید بپذیریم که نخستین عامل مؤثر در ایجاد انگیزه و عادت به مطالعه و کتابخوانی در کودکان «خانواده» است. بنابراین فرهنگ کتابخوانی را والدین باید از همان کانون خانواده و از دوران طفولیت در فرزندان نهادینه کنند.
انتهای پیام/