دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1393 - 10:35
مراسم پایانی جایزه کتاب سال - 3

جنتی: جهان ما را با گلستان و مثنوی و شاهنامه می‌شناسد

علی جنتی وزیر ارشاد طی سخنانی در مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال گفت: «برخلاف اغلب کشورهایی که با مسائل نظامی اهداف خود را محقق می‌کنند ایران از جمله کشورهایی است که به واسطه فرهنگ و ادب و آثار شاخص خود را به جهانیان شناسانده است.»
کد خبر : 2309

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در مراسم اختتامیه سی و دومین جایزه کتاب سال گفت: «کتاب جان‌مایه تمدن‌ها و انقلاب‌های بزرگ در دنیا است و پایه و اساس توسعه هر کشور به شمار می‌رود. در واقع یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی در جهان سرانه مطالعه هر کشور به حساب می‌آید ضمن اینکه معجزه پیامبر اکرم (ص) کتاب بوده و انقلاب ما نیز انقلابی فرهنگی با بهره گیری از مولفان و خردمندان بوده است.»


او با بیان اینکه توسعه کتاب خوانی همواره یکی از شعارهای ما به شمار می‌رود، اضافه کرد: «ما بر این باوریم کتاب زمانی می‌تواند نقش خود را ایفا کند که برای مخاطب جذاب و با سازو کار صحیحی ارائه شود بنابراین باید زمینه‌هایی برای اینکه کتاب در جامعه و در سبد خانوار قرار بگیرد فراهم شود. بر خلاف برخی کشور‌ها که از طریق نظامی اهداف خود را محقق می‌کنند ایران با آثاری چون شاهنامه، قانون ابن سینا، مثنوی معنوی، گلستان سعدی و... توانست بر تمام جهان تاثیر بگذارد و امروز جهان ایران را به مدد این آثار با علم و نجوم و طب و فرهنگ ایران می‌شناسد.»


وزیر ارشاد ادامه داد: «تولید کتاب ابزاری برای زندگی آرام بشر است که با ژرف نگری می‌توان به وسیله کتاب جامعه را از فساد و تحجر دور کرد. کتاب در واقع راه گفت‌وگوی فرهنگی میان کشور‌ها است. بی‌تردید برای ارتقای کتاب باید به پدید آوردندگان و مولفان ارج نهاد. وزارت ارشاد جوایزی چون کتاب سال، جایزه جلال، کتاب فصل و... را با هدف شناسایی آثار ارزشمند در دستور کار خود قرار داده است تا با نگاه علمی و تیزبین داوران این آثار در معرض دید قرار بگیرند.»


او اضافه کرد: «وزارت ارشاد تلاش می‌کند در چارچوب قانونی وظایف خود در حوزه کتاب شرایط بهتری را فراهم کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته