علل رواج نرخهای غیر فنی در بازار بیمه کشور اعلام شد
به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، رواج نرخهای غیر فنی در بازار بیمه در چهار بخش کلی استراتژی افزایش سهم از بازار، نبود نظام محاسباتی و اکچوئری مناسب در شرکتهای بیمه، نگاه کوتاه مدت مدیران به بازار و وجود فرهنگ مدیریت دولتی در مدیران شرکتهای بیمه طبقهبندی شده است.
بر اساس این پژوهش، صاحب نظران صنعت بیمه در مورد ایرادات اصلی نظام تعرفه ای ثابت مواردی نظیر جلوگیری از گسترش تخصصی شدن صنعت بیمه، تلاش برای یافتن راههای مختلف به منظور عدم رعایت تعرفههای مصوب، عدم بازنگری نهاد ناظر در تعرفههای ارائه شده به صورت مستمر و آسیب پذیر شدن شرکتهای بیمه را عنوان کردهاند.
نرخی که خسارت انتظاری، هزینه ارزیابی خسارت و هزینههای بیمهگری را پوشش داده و سودی معقول برای بیمهگر داشته باشد نرخ فنی تعریف شده است، بنابراین طبیعی است که اگر شرکتی بخواهد در بازار رقابت سالم داشته باشد، باید هزینه ارزیابی خسارت و هزینههای بیمهگری را مدیریت کند تا بتواند در رقابت با شرکتهای دیگر نرخهای پایینتری ارائه دهد.
نرخ حق بیمه یکی از مهمترین عوامل موثر بر تقاضای بیمه است و تعیین نرخ بیمهنامهها با یکی از دو روش "نظام تعرفهای از پیش تعیین شده" و "نظام نرخگذاری بر اساس ساز و کار بازار آزاد" صورت میپذیرد.
در بازار بیمه ایران تا سال ۱۳۸۸نظام تعرفهای بر بازار حکمفرما بود، اما در این سال شورای عالی بیمه چارچوب برنامه اصلاح نظام تعرفه بازار بیمه کشور را تصویب کرد که طبق آن در چند مرحله تعرفهها از بازار بیمه برداشته شد.
به دنبال آزادسازی تعرفهها برخی شرکتهای بیمه در زمان عقد قرارداد به دلایل مختلف، با نرخهایی پایینتر از نرخ واقعی مبتنی بر محاسبات فنی، قراردادهای خود را تنظیم میکنند که این امر باعث خدشهدار شدن اصول رقابت سالم در صنعت بیمه، عدم توانایی شرکتها در پاسخگویی به تعهدات خود و در نهایت کاهش اعتماد عمومی به صنعت بیمه کشور میشود.
انتهای پیام/