دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1396 - 12:01
رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور:

استعلام برخط هویتی افراد در وزارتخانه‌ها/ صدور کارت هوشمند ملی برای 30 میلیون ایرانی

رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور بیان کرد: استعلام هویتی افراد در سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، نهادهای دولتی و... با کارت هوشمند ملی به صورت برخط یا آنلاین صورت می‌گیرد.  
کد خبر : 230839

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حمیدرضا درخشان‌نیا، رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور در نشست خبری که صبح امروز با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد، گفت: خوشبختانه امروز سازمان ثبت‌احوال به عنوان پیشروترین سازمان در کشور شناخته شده است که در این سازمان تمام اطلاعات به صورت مکانیزه ثبت و ضبط می‌شود. پایگاه داده اطلاعات جمعیت کشور، اطلاعات بیش از 120 میلیون ایرانی زنده و فوت شده را ثبت می‌کند و هر لحظه در حال به روزرسانی است و در داشبورد پایگاه اطلاعات جمعیت وقایع چهارگانه حیاتی به صورت لحظه‌ای به ثبت می‌رسد.


وی افزود: پوشش ثبت وقایع ولادت و وفات در کشور بالای 98 درصد است؛ در واقع اطلاعات تولد و فوت به صورت لحظه‌ای در زایشگاه‌ها و آرامستان‌ها در داشبورد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ثبت می‌شود.


رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور در ادامه تصریح کرد: پایگاه داده اطلاعات جمعیت کشور به 120 وزارتخانه، ادارات دولتی، نهادهای عمومی و خصوصی در 200 هزار نقطه کشور به صورت برخط متصل است و استعلامات هویتی را انجام می‌دهد.


درخشان‌نیا با بیان اینکه از سال 1394 ارائه کارت هوشمند ملی به صورت جدی مورد پیگیری سازمان ثبت‌احوال قرار گرفته است، یادآور شد: تاکنون 29میلیون کارت هوشمند ملی تولید شده است و تنها به 27میلیون نفر کارت تحویل داده شده و 2 میلیون نفر هنوز برای دریافت کارت خود مراجعه نکرده‌اند.


وی با اشاره به استقبال مناسب برخی از مردم درخصوص دریافت کارت هوشمند ملی، تصریح کرد: در اوایل سال تا پایان شهریور مردم استقبال خوبی برای دریافت کارت هوشمند ملی داشته‌اند.


وی افزود: حدود 64 میلیون ایرانی بالای 15 سال در داخل و خارج کشور زندگی می‌کنند که باید برای تمام این افراد کارت هوشمند ملی صادر شود. کارت هوشمند ملی به صورت میانگین ظرف 15 روز تولید، صادر و تحویل داده می‌شود.


رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور با بیان اینکه ماهانه یک‌میلیون و 200 هزار نفر برای تکمیل ثبت‌نام به ادارات ثبت‌احوال مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید ما ماهانه 2 میلیون و 500 هزار نفر است. در واقع می‌توان گفت 50 درصد ظرفیت‌های ما برای تولید کارت هوشمند ملی خالی است، بنابراین از افرادی که در سال 1389 کارت ملی کاغذی دریافت کرده‌اند، درخواست داریم طی ماه‌های پایانی سال به دفاتر پیشخوان دولت و ادارات پست برای تعویض کارت و دریافت کارت هوشمند ملی مراجعه کنند.


وی یادآور شد: برای تسهیل ارائه خدمات به مردم و صدور کارت هوشمند ملی، سازمان ثبت‌احوال کشور با ادارات پست تفاهمنامه‌ای را امضا کرده است تا برای افراد ناتوان و کم‌توان ایستگاه‌های سیار در نظر گرفته شود. همچنین برای ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز طرحی را قرار است به صورت پایلوت اجرا کنیم تا مردم بتوانند با مراجعه به کنسولگری‌ها، کارت هوشمند ملی را دریافت کنند.


درخشان‌نیا با تاکید بر اینکه اگر مردم از مزایای کارت هوشمند ملی آگاه شوند، همکاری بهتری خواهند داشت، گفت: کارت هوشمند ملی پروژه بزرگی است که بهره‌برداری از آن ثمرات خوبی را برای مردم به همراه دارد، چرا که کلید ورود به دولت الکترونیک، کارت هوشمند ملی است.


رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور یادآور شد: ما برای بهره‌برداری سریع از کارت هوشمند ملی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها با بانک‌ها و قوه‌قضاییه و... مشکلاتی را داشته‌ایم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر کارت هوشمند ملی را به بهره‌برداری برسانیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب