دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1394 - 16:41

موش‌های مین‌یاب، قهرمان‌هایی برای نجات جان هزاران انسان

موش‌هایی که از حس بویایی خود برای کشف بمب‌ها و مین‌های پنهان شده استفاده می‌کنند می‌توانند هر ساله جان هزاران انسان را از مرگ و قطع عضو نجات دهند.
کد خبر : 23080

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، « APOPO» که یک سازمان غیر دولتی در تانزانیای مرکزی است با مشاهده توانایی بویایی بسیار قوی و تحریک پذیری بالای موش‌های کیسه‌دار آفریقایی در برابر پاداش غذا، پروژه آموزش این موش‌ها را برای اولین بار در جهان و در یکی از شهرهای تانزانیا راه‌اندازی و آغاز کرده است.



در عمل موش‌های مین‌یابی که این موسسه تربیت می‌کند از سال ۱۹۹۷ تاکنون قادرند یک محوطه‌ ۲۰۰ متر مربعی را به نحو موثری در ۲۰ دقیقه جست‌وجو کنند و مین‌های کار گذاشته شده در آن را کشف کنند؛ این در حالی‌ست که جست‌وجوی محوطه‌ای با این ابعاد توسط انسان‌هایی که به مین‌یاب یا دستگاه مین‌یاب مجهز شده‌اند تقریباً ۲۵ ساعت طول می‌کشد و متوسط تلفات جهانی ناشی از انفجار مین ۹ نفر در روز است.



تاکنون هیچ یک از این موش‌های قهرمان که به « HeroRats » مشهور هستند در حین انجام وظیفه کشته نشده‌اند. برای منفجر کردن یک مین متوسط به چیزی با وزن ۵ کیلوگرم یا ۱۱ پوند نیاز است، این در حالی است که سنگین‌ترین موش صحرایی نری که در عملیات‌های خنثی‌سازی مین شرکت می‌کنند فقط ۱/۵ کیلوگرم یا ۳/۳ پوند وزن دارد.



علاوه بر این، برای جلوگیری از ابتلای موش‌های مین‌یاب به سرطان پوست به گوش‌های این موش‌ها کرم ضد آفتاب می‌زنند. وقتی یکی از این موش‌های قهرمان پیر می‌شود یا دیگر علاقه‌ای به کار ندارد بازنشسته و امکانات لازم برای لذت بردن از زندگی در دوران بازنشستگی در اختیار او قرار داده می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: محیطزیست
ارسال نظر
قالیشویی ادیب