دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1396 - 08:48
هشدار نیویورک تایمز نسبت به رفتار سعودی‌ها؛

چراغ سبز ترامپ به محمدبن‌سلمان، به زیان خاورمیانه و آمریکاست

رئیس‌جمهور آمریکا با بازگذاشتن دست ولیعهد عربستان سعودی برای سرکوب داخلی و ماجراجویی خارجی، در نهایت امنیت خاورمیانه و منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد.
کد خبر : 230725

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب سایت نیویورک تایمز، چراغ سبز دونالد ترامپ به محمد بن سلمان برای پیگیری سیاست‌های سرکوبگرانه داخلی و ماجراجویانه خارجی، منطقه خاورمیانه را به آشوب می‌کشد و به زیان آمریکا تمام می‌شود.


این چالش سیاست خارجی را در نظر بگیرید: یکی از رهبران خاورمیانه، بازی قدرت هولناکی را به منظور تحکیم موقعیت داخلی از راه‌هایی چون دستگیری‌های دسته جمعی بدون طی روند قانونی مناسب و نصب افراد وفادار به خود در وزارتخانه‌های کلیدی، به راه انداخته است.


او همچنین انتقادهای خود را از یک رقیب منطقه‌ای افزایش داده و آن کشور را به اعلام جنگی واقعی علیه خود متهم کرده است. یک رهبر دیگر خاورمیانه، در حالی که در حال دیدار از کشور دیگری بود، استعفا داد و به کشورش باز نگشت! اگر همه اینها در ایران اتفاق می افتاد، کاملا می‌شد حدس زد که دونالد ترامپ، کنگره و عده‌ای دیگر، چه واکنش تندی نشان می‌دادند.


در واقع، این خلاصه سناریویی است که هفته گذشته در عربستان سعودی تحت حکومت محمد بن سلمان ولیعهد این کشور اتفاق افتاد. اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نسبت به این اتفاق‌ها، این گونه واکنش نشان داد. او توییت کرد: «من به ملک سلمان و ولیعهد عربستان سعودی اعتماد زیادی دارم، آنها دقیقا می‌دانند چه کار می‌کنند!»


قطعا تفاوت بزرگی میان عربستان سعودی و ایران وجود دارد؛ یکی متحد آمریکا و دیگری رقیب آمریکاست. با این حال، رویه آمریکا اینگونه نباید باشد که به متحدان خود حتی هنگامی که منطقه را بی‌ثبات می‌کنند، یک اجازه نامه ویژه بدهد.


سیاست‌های عربستان سعودی، هم از لحاظ داخلی و خارجی، تحت حکومت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شدت تهاجمی شده است. او علاوه بر بازی قدرت خود در داخل، دخالت عربستان در امور یمن را افزایش داده، قطر دیگر متحد آمریکا را همچنان تحریم کرده و سخنان آتشینی را علیه ایران بر زبان رانده است.


یک هفته پیش، سعد حریری نخست وزیر لبنان، در حالی که در ریاض پایتخت عربستان سعودی بود، تحت شرایطی که هنوز یک راز است، استعفا داد. از نظر ترامپ این کارها هیچ اشکالی ندارد! او پیشتر روشن کرده بود در مقابل شیعیان تحت رهبری ایران، در کنار حکومت پادشاهی عربستان و متحدان آن ایستاده است.


اما مشکلی وجود دارد: پشتیبانی بی‌دریغ ترامپ از رفتار ولیعهد عربستان، احتمال جنگ با ایران را افزایش می‌دهد و این امر، منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد. رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا این موضوع را می‌فهمد؛ حتی اگر رئیسش این موضوع را نفهمد!


رکس تیلرسون روز جمعه (19 آبان) دوباره بر استقلال لبنان تاکید کرد. او ضمن حمایت از حریری، نسبت به تبدیل لبنان به صحنه جنگ‌های نیابتی هشدار داد. سخنان او، اگر چه به شکلی غیرمستقیم، هشداری جدی به عربستان سعودی و به رئیسش در کاخ سفید بود. با وجود این، چرا یک شاهزاده سرسخت سعودی باید به هشدارهای یک وزیر امور خارجه زیر دست که حتی رئیسش به سخنانش گوش نمی‌دهد، توجه کند؟


منبع: نیویورک تایمز/ ترجمه: محمدرضا پارسا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته