خط بطلان بیمه مرکزی بر ادعای زیانده بودن بیمه شخص ثالث
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در حالی که سالهاست بیمهگران مدعیاند بیمه شخص ثالث با زیان جدی روبهروست و تلاش میکنند سودهای اندک شرکتها را با زیان کلان بیمه شخص ثالث توجیه کنند، تثبیت حق بیمه شخص ثالث در سال جاری نشان داد که این رشته بیمهای زیان ده نیست.
در حالی که بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر مکلف است منفع بیمهگر و بیمهگزار را همزمان حفظ کند، با وجود افزایش 10 درصدی نرخ دیه در سال جاری، حق بیمه شخص ثالث را ثابت نگه داشت.
این در حالی است که سال گذشته هم با وجود افزایش 31.6 درصد نرخ دیه، بیمه مرکزی نرخ حق بیمه شخص ثالث را تنها 24 درصد زیاد کرد.
در واقع بیمه مرکزی سال گذشته 8 درصد و امسال 10 درصد از سهم بیمهگران در حق بیمه شخص ثالث کم کرد و اتفاقا اعتراض چندانی از هم از سوی شرکتهای بیمه در پی این دو اقدام پیاپی مشاهده نشد.
این روند نشان میدهد یا بیمهگران نسبت به کاهش حق بیمه واقعی اعتراضی ندارند یا اینکه به دنبال جبران این میزان عدمالنفع از محل دیگری هستند.
پیش از این بیمه گران مدعی بودند بیمهنامه شخص ثالث بسیار زیانده است و برای اثبات این ادعا به ضریب خسارت بیش از 100 درصدی این رشته بیمهای استناد میکردند، اما بررسی جدول ضریب و نسبت خسارت این رشته بیمهای که از سوی بیمه مرکزی منتشر شده است، خلاف این ادعا را ثابت میکند.
سال | ضریب خسارت |
83 | 102.7 |
84 | 100.8 |
85 | 100.4 |
86 | 103.9 |
87 | 94.4 |
88 | 91 |
89 | 91.9 |
90 | 89.8 |
91 | 90.1 |
92 | 103.4 |
11 ماه 93 | ضریب خسارت 56.49 |
انتهای پیام/