دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1396 - 14:58

کدام مشاوران ولیعهد عربستان در بازداشت‌ شاهزادگان سعودی دست داشتند؟

یک رسانه لبنانی اسامی تیم مشاوران حرفه‌ای ولیعهد عربستان را که در بازداشت‌های اخیر شاهزادگان نقش داشتند، فاش کرد.
کد خبر : 230306

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری العهد، اقدامات اخیر محمد بن‌سلمان به‌ویژه موج بازداشت‌ها در عربستان به خوبی نشان می‌دهند که او برای اینگونه اقدامات و گسترش دایره نفوذش بر همه ارکان کشور، از یک تیم مشاوران حرفه‌ای کمک می‌گیرد.


طبق این گزارش، مشاوران بن‌سلمان چه در مرحله برنامه‌ریزی یا اجرا، برای حاکم عربستان به منزله ماشین جنگی واقعی هستند. اما اعضای این تیم چه کسانی هستند؟


العهد مشاوران بن‌سلمان را به شرح زیر معرفی می‌کند:


- بدر محمد عساکر، وزیر و رئیس دفتر ولیعهد


- ترکی آل الشیخ، وزیر و مشاور دیوان پادشاهی


- سعود قحطانی، رئیس اتحادیه امنیت الکترونیک و نرم افزار و مشاور رسانه‌ای دیوان پادشاهی.


- ترکی دخیل، مدیرکل شبکه العربیه. مشاور رسانه‌ای سلمان بن‌عبدالعزیز که در بیشتر سفرها وی را همراهی می‌کند. وی به عنوان افسر رابط میان بن‌سلمان و محمد بن‌زاید، ولیعهد ابو ظبی عمل میکند.


- محمد ایاد کیالی، تاجر سوری تبار عربستانی- اسپانیایی که از دهه‌ها پیش با سلمان در ارتباط و مدیریت سرمایه‌گذاری‌های خاندان سلمان را برعهده داشته است و دلال قراردادهای تسلیحاتی با اسپانیاست. نام وی در پرونده حمایت از کمپین انتخاباتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل آمده است.


- احمد عقیل خطیب، رئیس سازمان تفریحات و سرگرمی‌ها در عربستان و مشاور خانواده سلمان. وی عضو هیات مدیره شرکت تحقیقاتی و بازاریابی عربستان بوده است.


- عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان و سفیر سابق این کشور در واشنگتن.


- خالد فالح، وزیر انرژی و صنعت عربستان. رئیس سابق شرکت آرامکو و صاحب ایده خصوصی‌سازی این شرکت.


- یاسر رمیان، مشاور شخصی محمد بن سلمان که در سفرهای خارجی وی را همراهی می‌کند. وی مشاور رسمی دبیرخانه هیات وزیران و ناظر صندوق حاکمیتی عربستان است.


- ولید حارثی، مشاور وزیر دفاع اسبق و وابسته نظامی سابق در واشنگتن که مدیریت شرکت‌های فرزندان سلمان در خارج را برعهده دارد.


- سلمان انصاری، نماینده بن‌سلمان در واشنگتن، طراح مواضع وی و تبلیغ آن‌ها در رسانه‌های آمریکا و همراه همیشگی وی در دیدارهای بن‌سلمان با افراد با نفوذ در دستگاه تصمیم‌گیری آمریکا.


- احمد عسیری، مشاور نظامی وزارت دفاع. نایب رئیس سازمان اطلاعات عربستان. دلال قراردادهای تسلیحاتی این کشور و سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی در حمله به یمن.


- عبدالعزیز هویرینی، مدیر سازمان امنیت کشور و مدیر اداره‌کل امنیت داخلی. از اعضای وزارت کشور و نزدیک به آمریکایی‌ها.


- خالد بن سلمان، کوچک‌ترین برادر ولیعهد. سفیر عربستان در آمریکا و خلبان که زیر نظر نیروهای آمریکایی، آموزش دیده است.


- نعمه طعمه، نماینده پارلمان و از وزیران سابق لبنانی. از افراد نزدیک به سلمان و رئیس هیات مدیره شرکت المبانی که قراردادهای مهندسی شهری در ریاض، در کنترل او قرار دارد و به قراردادهایی به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار دست یافته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته