دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1394 - 13:49
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور خبر داد:

استفاده از گوشی‌های هوشمند برای مسئولان ممنوع شد

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، گفت:‌ مسئولینی که اطلاعات طبقه‌بندی شده دارند، مجاز نیستند از گوشی‌های هوشمنداستفاده کنند.
کد خبر : 23010

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سردار غلامرضا جلالی در نشست خبری که صبح امروز شنبه -شنبه 23 خرداد- برگزار شد، در خصوص استفاده مسئولین کشور از گوشی‌های هوشمند ساخته شده ‏توسط شرکت‌های خارجی گفت: این گوشی‌های هوشمند معمولا بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام شده است یک نسخه پشتیبان از ‏تمامی اطلاعات و داده‌های شخصی در حافظه جمع آوری می‌کند که هرگز قابل پاک شدن و حذف نیست و خود شرکت‌های سازنده به سادگی به این اطلاعات دسترسی پیداخواهند کرد.‏


وی با بیان اینکه مسئولان دارای اطلاعات طبقه‌بندی شده مجاز به استفاده از گوشی‌های هوشمند ‏نیستند، گفت:در این خصوص دستور العملی را تعیین کرده‌ایم که بر اساس آن مسئولان باید از گوشی‌های غیر هوشمند استفاده کنند.‏


رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، همچنین درباره‌ ویروس اکستاکس‌نت و فلیم بیان کرد: اکستاکس‌نت و فلیم دو نوع سلاح مجزا هستند. یک نوع از سلاح‌ها اطلاعاتی هستند که عملیات نفوذ، استقرار، پایش و ارسال اطلاعات را انجام می‌دهند چون هیچ نفوذی بدون داشتن اطلاعات انجام نمی‌شود. نوع دیگری از سلاح‌ها تخریبی هستند که کارشان توقف کارکرد است مثل اکستاکس نت. دسته اول از سلاح‌ها همیشه وجود دارند و نمی‌توان گفت وقتی چند عدد از آنها کشف می‌شود دیگر وجود ندارد. مشخص ترین سلاح تخریبی هم اکستاکس نت بود که قدرت تخریب مراکز هسته‌ای، اسکادا و اتوپایلوت را داشت که خوشبختانه توانستیم آن را کنترل و خنثی کنیم.


در مورد ویروس اکستاکس نت یک تعامل جهانی علیه ایران شکل گرفت


وی با بیان اینکه در مورد ویروس اکستاکس‌نت یک تعامل جهانی علیه ایران شکل گرفت، تصریح کرد: وقتی ما خبر کسب این ویروس را اعلام کردیم چند مرکز پایش بلافاصله گزارش مفصل 700 صفحه‌ای درباره‌ آن ارائه کردند که نشان می‌داد از این موضوع اطلاع داشتند و آن را تشخیص داده بودند چون ارائه چنین گزارش مفصلی دست کم سه ماه زمان می‌برد. وقتی ما خبر کسب اکستاکس‌نت را اعلام کردیم آنها گزارش خود را ارائه کردند و این کار نشان می‌داد که یک نوع پروتکل امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است.


جلالی در پاسخ به سوالی درباره‌ی همکاری‌های سایبری ایران با سایر کشورها اظهار کرد: هنوز اقدام رسمی در این زمینه انجام نشده ولی احساس ضرورت صورت گرفته است و مثلا در مذاکرات وزیر دفاع ما و وزیر دفاع روسیه در زمینه‌ همکاری‌ دیپلماسی سایبری توافقاتی انجام شد. معمولا کشورهایی که منافعشان در فضای سایبری توسط آمریکایی‌ها تهدید می‌شود تلاش می‌کنند با یکدیگر همکاری کنند.


رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، ادامه داد: ‏این پتانسیل وجود دارد که میان کشورهای چین، روسیه و هند یک دیپلماسی امنیت سایبری صورت گیرد.


قرار دادن هتل محل مذاکرات در اختیار دشمن برای جاسوسی خلاف مقررات دیپلماتیک است


وی در ادامه درباره‌ خبر ادعای جاسوسی از محل مذاکرات هسته‌ای گفت: این که ما میهمان کشوری بودیم و آن کشور هتل و محل مذاکرات را در اختیار دشمن قرار داده تا جاسوسی کنند خلاف مقررات دیپلماتیک است که به شدت آن را محکوم می‌کنیم و تیم دیپلماسی ما نسبت به این موضوع باید حساس باشد و واکنش نشان دهد البته در محل مذاکرات و هر جایی که امکان جاسوسی وجود داشته باشد ما همواره باید این مطلب را مد نظر داشته باشیم که ممکن است جاسوسی انجام شود. به همین دلیل استفاده از ابزارهای بومی برای مقابله با جاسوسی یکی از راهکارهاست که در اختیار دوستان هم قرار گرفته است.


جلالی اضافه کرد:‌ البته چون ما میهمان هستیم میزبان باید امنیت ما را تامین کند. مسئولیت امنیتی به عهده میزبان است و در بحث مذاکرات هم چه از نظر امنیت سایبری و چه از نظر امنیت فیزیکی میزبان باید پاسخگوی امنیت اجلاس باشد. جاسوسی از محل اجلاس بسیار زننده است و این اتفاق میزان عدم اعتماد ما را بیشتر می‌کند.


رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان این که در فضای سایبر هنوز هیچ کشوری قادر نیست یک حمله سایبری را دقیقا ردیابی کند، گفت: حملات سایبری را بیشتر می‌توان حدس زد و این حدس بیشتر سیاسی است تا یک تحلیل و تشخیص. ضمن این که قوانینی که تهاجم و نفوذ سایبری را به عنوان جرم بین‌المللی بشناسد وجود ندارد و مرجع قانونی بین‌المللی برای تهاجمات سایبری نیز هنوز وجود ندارد.


وی گفت: استراتژی آمریکایی‌ها در فضای سایبر بیشتر ایجاد بهانه برای تداوم تحریم‌ها ارزیابی می‌شود.


جلالی، ادامه داد: بهانه‌گیری‌های آمریکا در فضای سایبری استراتژی اقتصادی و سیاسی است و دنباله‌ مباحث مذاکرات به حساب می‌آید و باید به مسئولان وزارت خارجه هشدار بدهیم که تهدیدات سایبری که آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند بیشتر یک بهانه است و ما قبول نداریم هر کس به بهانه‌ای برای تداوم تحریم‌ها بخواهد هر حرفی را بیان کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته