تحلیل اربعین با عقل نفعگرا ممکن نیست/ اربعین سبب رشد فکری می شود
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا، حجت الاسلام محمود ریاضت در آستانه اربعین حسینی به تفسیر سخن مقام معظم رهبری درباره اربعین شروع جاذبه مغناطیسی حسینی پرداخت. وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اربعین به عنوان شروع جاذبه مغناطیسی حسینی گفت: روایاتی موجود است از جمله اینکه برای شهادت امام حسین (ع) در قلب هر مومنی حرارتی وجود دارد که این حرارت هیچگاه فرو کش نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه این حرارت در هر زمان و مکان بیشتر می شود ادامه داد: این حرارت تا پایان چله حسینی بروز و ظهور بیشتری پیدا می کند. بنا به سخنان بزرگان پایان هر چله نشینی باید یک اتفاق رخ دهد، در صورتی که این چله نشینی درست صورت گرفته باشد.
محمود ریاضت پایان چله حسینی را مجذوب حضرت اباعبدالله (ع) شدن دانست و بیان کرد: هر چه ما به اربعین نزدیک می شویم عده ای از مومنان آتش وجودشان شعله ور تر می شود و اگر حقیقت محرم و عاشورا را به درستی درک کرده باشند، به آن معنویتی که در پایان زیارت اربعین می باشد می رسند. به تعبیر مقام معظم رهبری این همان جاذبه مغناطیس حسینی است.
تجزیه و تحلیل شعائر حسینی با عقل حقگرا قابل درک است
حجت الاسلام ریاضت با تقسیم بندی عقل انسان به دو نوع مصطلح و محض گفت: عقل مصطلح نفع گرا و عقل محض حقگرا می باشد. مبانی عقلی غرب جز عقل مصطلح حساب می شوند. این چنین عقلی هرگز نمی تواند مسئله اربعین و به طور کلی امام حسین(ع) را درک و تجزیه و تحلیل کند. در مقابل، عقل محض با توجه به حقگرایی می تواند این مسئله را به راحتی درک و تجزیه و تحلیل کند.
وی با مقایسه عقل مصطلح و محض ادامه داد: عقل مصطلح ظلم را در مواردی توجیه می کند در صورتی که عقل محض با مشاهده ظلم مقابل آن ایستادگی می کند. پس در نتیجه، عقلای غربی هرگز نمی توانند با عقل مصطلح به تجزیه و تحلیل ظلم انجام گرفته به امام حسین (ع) بپردازند.
محمود ریاضت با اشاره به سخن امام حسین (ع) که عقل کامل نخواهد شد مگر به تبعیت از حق گفت: حرکت امام حسین نیز تبعیت از حق بود. پس خروجی این حرکت تکمیل عقل است.در زیارت اربعین نیز میخوانیم که هدف امام حسین (ع) نجات انسان ها از جهل و نادانی است.
حجت الاسلام ریاضت گفت: عده ای می گویند این حرکت غیر عقلانی می باشد، باید به آنان گفت که هنوز عقل را نشناخته اند و در تعریف عقل دچار مشکل هستند. می توان به اشعاری که از گذشته، بزرگان در مراسمات عزای امام حسین زمزمه می کردند اشاره کرد. مانند اینکه هر که از عشق تو دیوانه نشد آدم نیست، عاقل آن است که از عشق تو دیوانه شود.
وی در ادامه گفت: این جنون نسبت به امام حسین (ع)مبنای عقلی دارد. در کشور عراق قبیله ای به نام بنی اسد وجود دارد که در شب سیزدهم محرم کفن پوش به حرم حضرت اباعبدالله(ع) با بیل و کلنگ می روند. این قبیله در زمان دفن پیکر شهدای کربلا نقش داشته اند و به صورت نمادین این کار را انجام می دهند. این قبیله روی کفن های خود این جمله را به زبان عربی نوشته اند که جنون برای امام حسین (ع) دلیل و توجیه عقلی ندارد.
محمود ریاضت با بیان اینکه در مواقعی نفس جای عقل را می گیرد گفت: در صورت رخ دادن این موضوع می گویند که این غیر عقلی است، چون نفس نمی تواند تحلیل کند. غربی ها نیز نمی توانند تحلیل کنند به این دلیل که با نفس خود مشاهده می کنند.
پیاده روی اربعین همانند سازی تحمل مشکلات اسرای کربلاست
حجت الاسلام ریاضت علت تاکید بر «پیاده روی» در زیارت اربعین را همانند سازی و شبیه سازی دانست و گفت: در حال حاضر ما مشاهده می کنم که دنیا هم در صدد ارائه الگو میباشد. به طور مثال عده ای از جوانان خود را همانند یک بازیگر سینما می کنند و با این همانند سازی میخواهند خود را به آن سعادت و خوشبختی برسانند.
وی با اشاره به اینکه همانند سازی مبنای روایی دارد ادامه داد: شبیه سازی در ذات هر انسانی وجود دارد و قرآن نیز از این اصل استفاده می کند و می فرماید: شما الگویی دارید به نام پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) ، سعی کنید با آنان همانند سازی کنید.
محمود ریاضت یکی از موارد ایجاد پیاده روی اربعین را ایجاد همانند سازی میان زائر و اسرای کربلا دانست و گفت: اسرای کربلا سختی ها و مشکلاتی را در این راه تحمل کرده اند که زائر نیز برای همانند سازی این موارد را تحمل می کند. پیامبر اکرم(ص) نیز درباره همانند سازی می فرمایند که اگر کسی خود را با قومی همانند ساخت، مانند و داخل درآن است.
زیارت اربعین کلاس تربیتی و معرفتی زائر
حجت الاسلام ریاضت بیان کرد: هر موضوعی در هر ابعادی که مربوط به امام حسین(ع) شود، یک کلاس تربیتی و معرفتی است. زیارت اربعین نیز یک کلاس تربیتی میباشد، به این دلیل که میان زائر و امام حسین (ع) ایجاد یک سنخیت می شود و این خود رشد تربیتی، فکری، معرفتی و عملی را در پی دارد.
وی با اشاره به ایجاد سنخیت میان فرد و امام حسین(ع) گفت: فرد در مرحله بعد روی خانواده و پس از آن روی جامعه اثر می گذارد. به همین گونه می تواند در عرصه کلان و بین الملل این اثر را داشته باشد. شما مشاهده می کنید که امروز بزرگان و علمای دیگر مکاتب در مورد امام حسین(ع) حرف دارند.و الگوی خودشان را امام حسین میدانند. در حال حاضر امام حسین(ع) در این عصر، بین المللی است.
اربعین رسانه ای برای انتقال شعائر حسینی
محمود ریاضت با بیان اینکه اربعین خود یک رسانه برای انتقال پیام امام حسین(ع) است،گفت: رسانه ابزاری برای انتقال پیام است و وسیله ای دو طرفه میباشد. به گونه ای که پیام های درست و در مواردی نادرست را انتقال میدهد.
وی در ادامه گفت: عده ای از رسانه بودن امام حسین(ع) و اربعین برای انتقال صحیح پیام استفاده می کنند و در مقابل نیز کسانی مانند بنی عباس و رضا شاه پهلوی از این موضوع به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود بهره میبرند. پس میتوان گفت که این رسانه نباید به دست نااهل افتاده و از این آرمان استفاده ابزاری بر خلاف جهت امام حسین (ع) شود.
منبع: مهر
انتهای پیام/