دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1394 - 12:47
استاندار چهارمحال و بختیاری در دیدار با مدیرکل یونسکو:

حمایت‌های یونسکو در ثبت جهانی یازدهمین زیست‌کره ایران ستودنی‌ است

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: حمایت‌های یونسکو در ثبت جهانی یازدهمین ذخیره‌گاه زیست کره ایران، با عنوان ذخیره‌گاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه، ستودنی است.
کد خبر : 22978

به گزارش گروه اجتماعی آنا، قاسم سلیمانی دشتکی در حاشیه بیست و هفتمین اجلاس شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون ( MAB-ICC) در فرانسه، به همراه نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، در دیدار با معاون علوم طبیعی مدیرکل یونسکو و دبیر کل کمیته جهانی برنامه انسان و کره مسکون یونسکو تأکید کرد: ذخیره‌گاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه و همچنین سایر مناطق طبیعی چهارمحال و بختیاری، دارای چشم‌اندازهای بسیار زیبا و دست نخورده‌ای هستند.


وی تاکید کرد: بر همین اساس تنوع غنی زیستی و فرهنگی، دو هدف مهم در مدیریت ذخیره‌گاه‌های چهارمحال به شمار می‌رود.


سلیمانی دشتکی تصریح کرد: همچنین حفاظت و صیانت از تنوع غنی زیستی و فرهنگی، گسترش مشارکت‌های بین‌المللی در زمینه حفاظت از تالاب‌ها، بهبود معیشت جوامع محلی با توسعه پایدار کشاورزی، دامداری و زیرساخت‌های روستایی در مناطق رانش خیز، جزو برنامه‌های اولویت‌دار مسوولان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود.


وی در ادامه از آمادگی استان چهارمحال و بختیاری آمادگی برای میزبانی برگزاری اجلاس بعدی شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون ( MAB-ICC) خبر داد.


جدیت ایران در ثبت ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ صیاد و سبزکوه


معاون علوم طبیعی مدیرکل یونسکو نیز در این دیدار گفت: جدیت ایران در ثبت ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ صیاد و سبزکوه قابل ستایش است.


فلاویان اشلگل اضافه کرد: همکاری و مشارکت سازمان‌های دولتی ایران و مقامات محلی، مانند استاندار چهارمحال و بختیاری و مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه در این استان، به منظور ثبت جهانی ذخیره‌گاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه اقدامی بسیار ارزشمند است.


وی بیان کرد: ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مدیریت یکپارچه در این آزمایشگاه‌های طبیعی، ضروری‌ است و جمهوری اسلامی ایران، در حمایت از برنامه جهانی انسان و کره مسکون، تاکنون حمایت‌های جدی و مطلوبی انجام داده است.


معاون علوم طبیعی مدیرکل یونسکو عنوان داشت: ذخیره‌گاه‌ها، از جنبه حفظ تنوع زیستی و یکپارچگی جوامع محلی موضوع مهمی هستند.


وی ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی، بحران آب و موضوع ریزگردها در ایران، این ذخیره‌گاه‌ها، آزمایشگاه‌های بسیار بزرگ و با ارزشی برای مدیریت این بحران‌های هستند. یونسکو نیز ضمن حمایت قوی از این پروژه، آمادگی برقراری ارتباط گسترده و تنگاتنگ با مسوولان مربوطه در ایران را دارد.


دبیر کل کمیته جهانی برنامه انسان و کره مسکون یونسکو هم در این دیدار گفت: در سال‌های گذشته به چارمحال و بختیاری سفر کرده‌ام و از نزدیک، با آداب و رسوم، فرهنگ، رقص‌های محلی و سایر سنت‌های موجود در این استان، آشنا هستم.


چونلی هان تأکید کرد: اکنون برای اخذ کرسی توسعه پایدار یونسکو در دانشگاه شهرکرد، آمادگی کامل وجود دارد و هرگونه حمایت علمی و معنوی به منظور اخذ کرسی یونسکو در دانشگاه شهرکرد، پشتیبانی می‌شود.


هان تصریح کرد: در صورت علاقه ایران، می‌توان برخی کنفرانس‌های بین‌المللی گروه علوم، مانند آب و کوهستان را در سال آینده به میزبانی ایران برگزار کرد.


بر اساس این گزارش، استاندار چهارمحال و بختیاری، به همراه مدیران کل حفاظت محیط‌زیست و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و همچنین رئیس دانشگاه شهرکرد، هم اکنون برای شرکت در بیست و هفتمین نشست شورای هماهنگی بین‌المللی انسان و کره مسکون یونسکو ( MAB –ICC ) در پاریس به سر می‌برد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب