دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آمریکا: سازمان ملل ایران را بابت نقض قطعنامه‌های شورای امنیت پاسخگو کند

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ایران را به ارسال سلاح برای اعضای جنبش انصارالله در یمن متهم کرد و از سازمان ملل خواست ایران را به بابت آنچه به گفته وی نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است پاسخگو کند.
کد خبر : 229723

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ایران را به ارسال سلاح برای اعضای جنبش انصارالله در یمن متهم کرد و از سازمان ملل خواست ایران را به بابت آنچه به گفته وی نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است پاسخگو کند.


به گزارش رویترز، هیلی گفت که اطلاعات منتشر شده توسط عربستان سعودی نشان می‌دهد که موشک‌های شلیک‌شده [به سمت عربستان] در ماه جولای، از نوع موشک‌های «قیام» ایران بوده است.


او در ادامه ادعاهای خود گفت که این نوع موشک قبل از درگیری‌های یمن در این کشور وجود نداشته است.


ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از فروردین ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را هدف حملات سنگین هوایی قرار داده است. این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن، گسترش فقر و قحطی و کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر منجر شده است.


این مقام آمریکایی با بیان اتهامات اثبات‌نشده مدعی شد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ارسال تسلیحات برای «حوثی‌های یمن»، دو قطعنامه سازمان ملل در خصوص یمن و ایران را نقض کرده است.


هیلی گفت موشکی که روز شنبه بر فراز عربستان ساقط شد نیز مکن است «اصالتاً متعلق به ایران باشد.»


در بیانیه هیلی آمده است: «عربستان سعودی اخیراً اطلاعاتی درباره موشک بالستیکی که حوثی‌ها در جولای ۲۰۱۷ به سمت آن کشور شلیک کرده بودند، منتشر کرد. این اطلاعات نشان می‌دهند که موشک یاد شده از نوع موشک ایرانی قیام بوده است- نوعی از سلاح‌ها که قبل از درگیری‌های یمن در این کشور وجود نداشته است.»


در ادامه این بیانیه آمده است: «[اقدام ایران] نقض قطعنامه‌های ۲۲۶۱ و ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌رود. ما سازمان ملل و شرکای بین‌المللی را ترغیب می‌کنیم اقدامات لازم را به منظور پاسخگو کردن حکومت ایران بابت نقض [این قطعنامه‌ها] انجام دهند.»


هیلی اضافه کرده است: «عربستان سعودی همچنین ادعا کرده یک فروند موشک دیگر حوثی‌ها را ردیابی و روز ۴ نوامبر آن را بر افراز ریاض ساقط کرده است. این موشک هم ممکن است در اصل متعلق به ایران باشد.»


نماینده آمریکا مدعی شد: «اعلانیه عربستان سعودی بار دیگر بی‌توجهی کامل ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش را تأیید می‌کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ارسال این نوع تسلیحات برای شبه‌نظامیان حوثی همزمان در حال نقض دو قطعنامه شورای امنیت است.»


«ما از انتشار هر گونه اطلاعاتی که می‌تواند به پاسخگو کردن ایران بابت حمایتش از خشونت و تروریسم در منطقه و جهان منجر شود، حمایت می‌کنیم. ایالات متحده به مهار اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران متعهد است و چشمانش را به روی این تخلفات جدی ایران از قوانین بین‌المللی نخواهد بست.»


منبع: فارس


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته