دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1394 - 12:25
رئیس واحد نجف‌آباد:

دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی بروند/ صنعت کشور نیازمند فناوری‌های نوین است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: با استعدادهایی که در بین دانشجویان و جوانان ما وجود دارد، الان دانشگاه‌ها باید به سمت و سوی دانشگاه‌های کارآفرین بروند و با این پتانسیل عظیمی که در اختیار دارند می‌توانند در راستای حل مشکلات جامعه و صنعت قدم بردارند.
کد خبر : 22969

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر سید محمد امیری در جلسه کارگروه ایجاد فرهنگ کارآفرینی و توسعه آن که با هدف همکاری، حمایت و تجاری‌سازی طرح‌های دانشگاهی و ارتباط متقابل صنعت و دانشگاه با حضور جمعی از صنعتگران کارآفرین در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد برگزار شد، با ابراز امیدواری از ارتباط دانشگاه با صنعت و نیاز صنعت به علم و فناوری‌های نوین گفت: صنعت کشور نیازمند فناوری‌های نوین است و در این زمینه دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند تاثیر به سزایی در رشد صنعت کشور داشته باشند.


رئیس کارگروه شورای کارآفرینی واحد نجف‌آباد با توجه به طرح‌ها و ایده‌ها در زمینه فناوری و تجاری‌سازی در مراکز آموزش عالی افزود: طرح‌ها و ایده‌های زیادی برای تجاری‌سازی مطرح می‌شود، ولی طرح‌ها باید توجیه تجاری‌سازی داشته باشند و براساس مطالعات نیازسنجی که از طرف صنعت صورت می‌گیرید، انجام شود.


وی اظهار کرد: دانشگاه‌ها در طول حیات خود دوره‌ها و نسل‌های مختلفی را پشت سر گذاشتند و الان در نسل دانشگاه‌های کارآفرین هستیم. نسل اول نسل دانشگاه آموزش‌محور بود، نسل دوم دانشگاه‌های پژوهش‌محور و نسل سوم دانشگاه‌های کارآفرین است. دانشگاه‌های مهم دنیا از دو نسل قبل گذشته‌اند و اکنون به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شده‌اند. درآمد دانشگاه‌های مطرح دنیا از شرکت‌های کارآفرین است. درآمد سالیانه دانشگاه MIT آمریکا از شرکت‌های کارآفرین است و برابر بودجه کشوری مثل ایران است.


امیری با توجه به تغییر مدیریت جدید و حضور دکتر میرزاده و دیدگاه وی نسبت به دانشگاه‌های کارآفرین، اظهار کرد: مسئولان دانشگاه با برنامه‌ریزی که به عمل آوردند، آئین‌نامه و بخشنامه‌های مختلف در این مورد به دانشگاه‌های آزاد ابلاغ کرده و شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دولت پشتیبان این کار هستند.








امیری با توجه به تغییر مدیریت جدید و حضور دکتر میرزاده و دیدگاه وی نسبت به دانشگاه‌های کارآفرین، اظهار کرد: مسئولان دانشگاه با برنامه‌ریزی که به عمل آوردند، آئین‌نامه و بخشنامه‌های مختلف در این مورد به دانشگاه‌های آزاد ابلاغ کرده و شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دولت پشتیبان این کار هستند

وی با اظهار اینکه الان با توجه به تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل شده ایجاب می‌کند که از نیرو و توان داخلی خودمان بیش از گذشته استفاده کرده و در راستای حل مشکلات بوجود آمده اقدامی انجام دهیم، گفت: هر چند تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر کشور تحمیل شده برای مردم مشکلات عدیده‌ای به وجود آورده ولی برای مراکز علمی یک فرصت بوده و باید از این فرصت در راستای شکوفایی استعدادهای دانشگاهی استفاده کنیم و آنچه را که ما نیاز داریم و دیگران منع می‌کنند با همت و برنامه‌ریزی صنعت با دانشگاه بتوانیم آن را تامین کنیم.


رئیس کارگروه شورای کارآفرینی واحد نجف آباد اظهار کرد: این واحد به عنوان یکی از دانشگاه‌های مهم در زمینه کار‌آفرینی مطرح است، و قرار شد کمیته‌ای تشکیل شود متشکل از دانشگاهیان و مراکز صنعتی و این جلسه آغازی است برای کارهایی که می‌توان انجام داد و امیدواریم حداقل 2 ماه یکبار این جلسات را با مراکز صنعتی داشته باشیم و با توجه به اینکه در دانشگاه نجف آباد پتانسیل بالایی وجود دارد مثل دانشجویان، اساتید، کارگاه ها و آزمایشگاه‌های پیشرفته و با قابلیت زیادی که در مراکز صنعتی شهرستان وجود دارد اولویت اول ما ارتباط با این شرکت‌های صنعتی است.


معاون پژوهش و فناوری واحد نجف‌آباد هم با تاکید بر ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: توسعه در کشور ما در صد سال اخیر به صورت توسعه جزیره‌ای بوده و همواره در این زمینه هم صنعت و هم مراکز آموزش عالی‌مان زیان دیده است و پیرو همین بحث بخشنامه‌ای به واحدها ابلاغ شد که بحث آن برای کارآفرینی است، این آئین‌نامه به منظور تقویت، ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی، خوداشتغالی و آمادگی شغلی و کارآمدی دانشجویان و استادان و فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌های گروهی کارآفرینی با بهره‌گیری از توانمندی، خلاقیت و نوآوری آنان در اجرای برنامه های راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه علمی و فناوری کشور تدوین و برای اجرا ابلاغ شده است.


دکتر رضا ابراهیمی با تاکید بر توجه به استفاده از نیروهای متخصص دانشگاهی در بخش صنعت اظهار کرد: همواره یکی از مشکلات دانشجویان‌ ما مشاغل بعد از فارغ‌التحصیلی بوده و هست، اگر دانشگاه‌ها و صنعت بتوانند همکاری کنند قطعا در این ارتباطات، جامعه و صنعت منتفع خواهند شد.


وی هدف از این آئین‌نامه‌ها را تقویت و باور کردن دانش کارآفرینی از طریق آموزش – ایجاد و توسعه کسب و کار و کارهای جدید مبتنی بر خلاقیت و نوآوری، ترویج و گسترش روحیه فرهنگ کارآفرینی و افزایش شناخت جامعه دانشگاهی به ویژه دانشجویان نسبت به کارآفرینی، کارآفرینان و نقش آنها در رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی دانست.


ابراهیمی افزود: به این منظور سیاست‌گذاری، سامان‌دهی و انسجام بخشی، برنامه‌ریزی و تقسیم کار موثر به امر کارآفرینی، شورای مرکزی کارآفرینی در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تشکیل شد و وظایف و اختیارات کارگروه کارآفرینی تصویب برنامه‌های کارآفرینی، حمایت، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های کارآفرینانه در دانشگاه، کمک به ساماندهی مرکز کارآفرینی، تدوین برنامه سالانه کارآفرینی در دانشگاه، همکاری و برنامه‌ریزی برای تربیت مربیان و استادان، برگزاری کارگاه های آموزشی کار آفرینی و.. است.


نخستین جلسه برنامه‌ریزی کارگروه شورای کارآفرینی که به همت مرکز رشد دانشگاه و با حضور دکتر سید محمد امیری رئیس واحد نجف آباد، دکتر رضا ابراهیمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، دکتر زنجانی مدیر ارتباط صنعت با دانشگاه، دکتر خانی عضو هیئت علمی دانشگاه، مهندس مرادی مدیر شرکت گاز سوزان و رئیس خانه صنعت و معدن غرب استان اصفهان، مهندس محمد مرتضوی رئیس هیئت مدیره شرکت پیشرو دیزل، مهندس محمود پور معاون منابع انسانی ذوب آهن اصفهان، مهندس عظیمی مشاور پیشرو دیزل و معاون خانه صنعت و معدن غرب استان، مهندس علی امیری مدیر مرکز رشد دانشگاه نجف آباد و مهندس محمود مرتضوی مدیر فنی شرکت پیشرو دیزل برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته