دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1396 - 09:02

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تایید کرد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه توافق هسته‌ای درحال اجراست، گفت: پس از دو سال از امضای برجام باید بگویم که تعهدات ایران تحت برجام درحال اجرا هستند.
کد خبر : 229359

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری العالم، یوکیا آمانو روز گذشته (دوشنبه) در مرکز وودرو ویلسون شهر واشنگتن گفت: «توافق هسته‌ای نه به صورت کامل، اما درحال اجراست. اگر دقت کنید من هیچ صفتی به کار نبردم و نگفتم به‌طور کامل درحال اجرا هستند. در حقیقت مواردی مانند افزایش حجم آب سنگین به میزان یک دهم تن در گذشته وجود داشتند که اصلاح شدند. من برای حال حاضر و آینده نزدیک می‌توانم بگویم که توافق هسته‌ای درحال اجراست.»


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به مناسبت شصتمین سال فعالیت سازمان بین‌المللی انرژی اتمی صحبت می‌کرد، گفت: «برنامه هسته‌ای ایران زیر قوی‌ترین بازرسی‌های سازمان قرار دارد و این کشور خود را به انجام همه قوانین بین‌المللی و همچنین پروتکل الحاقی متعهد کرده است.»


آمانو ادامه داد: «ایران همچنین با انجام اقدامات بیشتری برای حصول اطمینان از شفافیت به صورت داوطلبانه موافقت کرده است. ما درحال حاضر به مکان‌های بیشتری دسترسی داریم و اطلاعات بیشتری درباره برنامه هسته‌ای ایران داریم که قبل از توافق هسته‌ای وجود نداشتند.»


وی اضافه کرد: «در ملاقات با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از آن‌ها خواسته‌ام به انجام تعهدات ادامه دهند و آن‌ها بار دیگر اطمینان دادند که به تعهداتشان پایبند هستند.»


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز تاسف از آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی در ماه سپتامبر (شهریور) گفت: «نمی‌توانم گزارش جدید از وضعیت کره‌شمالی بدهم اما از رهبران کره‌شمالی می‌خواهم به تعهداتشان و همچنین قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشند.»


آمانو در پاسخ به سوال حاضران درباره مقایسه فعالیت‌های آژانس در عراق و ایران گفت: «مهم است افراد بدانند که طبیعت فعالیت‌های پادمانی آژانس در ایران و عراق بسیار متفاوت است. حضور آژانس در عراق حاصل جنگ بود و حضور آژانس در ایران حاصل مذاکره و توافق است و به همین دلیل است که این توافق کامل و بی نقص نیست.»


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «ایران در بخش‌های دیگر به صورت داوطلبانه با آژانس همکاری کرده است و من به همین دلیل است که می‌گویم این نوع نظارت بی‌سابقه است و قوی‌ترین سیستم ایمنی و پادمانی درحال حاضر برقرار است.»


آمانو در پاسخ به ادعاهای مربوط به ناکافی بودن برجام گفت: «زمانی که یک کشور غیرهسته‌ای عضو ان‌ پی‌ تی می‌شود، باید همه دارایی‌های هسته‌ای خود را اعلام کند. ما به آن کشور می‌رویم و تجهیزات نظارتی را نصب می‌کنیم.»


وی یادآور شد: «من باید تاکید کنم که پروتکل الحاقی ابزار بسیار قوی، عمیق و گسترده‌ای است که اجازه بازرسی بالایی به آژانس می‌دهد. باید بدانید که اگر کشوری که داوطلبانه به ان پی تی پیوسته است جلوی بازرسی و فعالیت‌های آژانس را بگیرد، گزارش تخلفاتش ثبت خواهد شد و نمی‌تواند عضو عادی باقی بماند.»


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «ایران این پروتکل را به صورت داوطلبانه پذیرفته بود و تحت توافق هسته‌ای نسبت به رعایت آن متعهد شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته