دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1396 - 09:10
در نشست تخصصی ارائه گزارش فصل اول کاوش گورستان اشکانی زردویان مریوان مطرح شد

بازسازی تاریخ کردستان با افزایش کاوش‌های باستان‌شناسی

نشست تخصصی گزارش فصل اول کاوش گورستان دوره اشکانی زردویان مریوان روز یکشنبه 14 آبان ماه با حضور محمد ابراهیم زارعی فرماندار شهرستان سنندج، سید محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی کردستان، کیومرث ایراندوست رئیس دانشگاه هنر و معماری دانشگاه کردستان، امید قادر زاده رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان، پروفسور الکساندر توروتس استاد باستان‌شناسی و ایران شناسی دانشگاه لۊوایان بلژیک و اساتید و دانشجویان،در محل دانشگاه کردستان برگزار شد.
کد خبر : 228965

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، در ابتدای نشست تخصصی گزارش فصل اول کاوش گورستان دوره اشکانی زردویان مریوان امید قادر زاده رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی ضمن خیر مقدم به مسئولان و اساتید حاضر در نشست گفت: امروزه فرهنگ و آثار تاریخی بعنوان یکی از محورهای اصلی توسعه در کشورهای مختلف مد نظر است وامید است این اصل مهم نیز در استان کردستان بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.


در ادامه سید محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با مهم ارزیابی کردن کاوش‌های باستان‌شناسی در شناخت بیشتر از تاریخ و فرهنگ گذشتگان گفت: اطلاعات باستان‌شناسی در استان کردستان بسیار کم است، ما باید تاریخ کردستان را با افزایش کاوش‌های باستاشناسی بازسازی کنیم.


وی ادامه داد: در استان کردستان طی سالهای گذشته، باستاشناسان و افراد متخصص در این امر خطیر بسیار کم بود اما خوشبختانه هم اینک ما در این استان فرهنگی شاهد شکوفایی جوانان بااستعدادی در زمینه باستاشناسی و سایر علوم مرتبط هستیم و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز افزایش کاوش‌های باستان‌شناسی در کردستان باشد که بی‌شک به این کاوش‌ها در استان بسیار نیاز است.



علوی ضمن تقدیر و تشکر از فرمانداری مریوان، دانشگاه کردستان، نیروهای نظامی و انتظامی، کارشناسان و کارکنان ادارات مختلف که در این زمینه اداره کل میراث فرهنگی را یاری و همراهی کردند، اظهار کرد: طی سال آینده فصل دوم این کاوش حائز اهمیت شروع خواهد شد که امید است روشن کننده بسیار از مسائل باستانی و تاریخی در این منطقه باشد.


در ادامه این نشست تخصصی همچنین امیر ساعدموچشی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور سنندج به ارائه مقاله‌ای جامع در رابطه با ظرفیت‌های باستان شناسی استان کردستان پرداخت.


در پایان گزاشی تخصصی و تفصیلی از کاوش انجام گرفته در گورستان دوره اشکانی زردویان مریوان توسط الکساندر توروتس استاد باستان‌شناسی و ایران‌شناسی دانشگاه لۊوایان بلژیک ارائه شد که مورد توجه اساتید و باستان شناسان حاضر در نشست قرار گرفت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته