دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1396 - 11:40

افشای ابعاد پنهان استعفای نخست‌وزیر لبنان/ در جلسه محرمانه میان سعد حریری و بن‌سلمان چه گذشت؟

روزنامه لبنانی الدیار طی یادداشتی به ابعاد پنهان استعفای نخست‌وزیر لبنان و نقش وزیر امور خلیج فارس عربستان در این موضوع پرداخت.
کد خبر : 228644

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الدیار چاپ لبنان در یادداشتی تحلیلی نوشت: «رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اعلام کرده استقرار نیروهای حزب‌الله با حمایت ایران و سوریه در نوار مرزی شمالی تهدیدی برای امنیت اسرائیل به‌شمار می‌رود. در این راستا ارتش اسرائیل مانور نظامی گسترده‌ای را در مرزهای سرزمین‌های اشغالی با لبنان در منطقه الجلیل ترتیب داده است.»


این روزنامه نوشت: «مانور نظامی اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی و در مرزهای لبنان هم‌زمان با مانور رسانه‌ای دولت آمریکا به رهبری شخص دونالد ترامپ و اعضای کنگره آمریکا علیه حزب‌الله و ایران انجام می‌شود و واشنگتن تحریم‌های شدیدی علیه حزب‌الله در زمینه‌های مختلف اعمال کرده است. آن‌ها همچنین به اروپا ابلاغ کرده‌اند تا در این زمینه با آمریکا همراه شوند و تحریم‌هایی را علیه محور مقاومت و حزب‌الله اعمال کنند.»


روزنامه هاآرتص و سپس شبکه 10 تلویزیون اسرائیل اعلام کردند محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سفر محرمانه‌ای به اسرائیل داشت و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم دیدار کرد. در این سفر، گروهی از افسران ارتش عربستان بن‌سلمان را همراهی می‌کردند. او با رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل دیدار داشت و هماهنگی‌هایی در زمینه چگونگی مقابله با نفوذ ایران در منطقه انجام دادند. در این دیدارهای محرمانه بود که هماهنگی‌های لازم برای چراغ سبز عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس به اسرائیل برای حمله به جنوب لبنان داده شد.


الدیار نوشت: «به‌دنبال این سفر بود که ثامر سبهان، وزیر امور خلیج (فارس) عربستان مانور رسانه‌ای خود را با استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای کشورهای حوزه خلیج (فارس) آغاز کرد و در بدو امر، تلاش کرد تا مردم لبنان را با تروریستی خواندن حزب‌الله، علیه این گروه بشوراند و در ادامه، کار را به دولت و حکومت لبنان کشاند و تلاش کرد این دو را به اقدام علیه حزب‌الله وادارد. او حتی پیامی را به دست سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان رساند و از بروز فاجعه‌ای از ناحیه حزب‌الله خبر داد (و تلاش کرد حریری را به اقدام علیه حزب‌الله وادارد).»


طبق این گزارش، به‌دنبال این پیام بود که حریری به ریاض رفت و با ثامر سبهان نشستی چهار ساعته برگزار کرد. او حتی دیداری با مقامی عالی‌رتبه‌تر از این وزیر سعودی برگزار نکرد و سپس به بیروت بازگشت و بار دیگر 48 ساعت بعد فوری به ریاض رفت. او حتی در این زمینه هم جلسات داخلی خود در پارلمان و دولت لبنان را لغو کرد.


این روزنامه لبنانی می‌نویسد: «سعد حریری از کاخش در ریاض به کاخ محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان رفت و دیداری محرمانه با او داشت. از محتوای دیدار او با سبهان و بن‌سلمان هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است. باوجود این، یکی از وزیران سابق لبنان که همراه حریری در ریاض بود، گفت که حریری وقتی به کاخش در ریاض بازگشت چهره‌ای درهم (گرفته و ناراحت) داشت. او از هانی محمود، مشاور رسانه‌ای و دو وزیر سابق لبنانی از هیات همراهش خواست تا چیزهایی بنویسند و خواست تا مقدمات برگزاری یک کنفرانس خبری را فراهم کنند. او مضمون کنفرانس را پیش از برگزاری به آن‌ها اطلاع داد و آن همان بود که حریری استعفایش را در آنجا اعلام کرد.»


وزیر سابق لبنانی که نامش فاش نشده است، گفت: «خون سعودی‌ها ظاهرا از خون لبنانی‌ها رنگین‌تر است، چرا که این تصمیم سیاسی از جانب سعودی‌ها گرفته شد و سعد حریری حتی برای هیات دولت لبنان ارزشی قائل نشد تا تصمیمش را با آن‌ها درمیان بگذارد. او پیش از این کنفرانس مطبوعاتی با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان تماس تلفنی گرفت و او را در جریان استعفایش قرار داد.»


یک منبع آگاه در دولت لبنان در این‌باره گفت: «میشل عون از حریری خواست تا به بیروت بیاید و در آنجا درباره استعفایش صحبت کند که حریری از این موضوع عذر خواست. عون به حریری گفت هر چه بخواهد انجام می‌دهد که حریری زبان به گله گشود و از محدودیت‌هایی که امیل لحود، رئیس‌جمهوری اسبق لبنان برای پدرش، رفیق حریری ایجاد کرده بود گفت و میان این دو شباهت‌هایی را بیان کرد.»


این منبع افزود:‌ «عون حریری را آزاد گذاشت که بتواند نشست‌هایی را در هیات دولت بدون حضور رئیس‌جمهوری برگزار کند و به او این اختیار را داد که کمیته وزرایی به ریاست خودش برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی تشکیل دهد. باوجود این، سعد حریری در کنفرانس خبری‌اش در ریاض از مواضع عون ابراز نگرانی کرد و گفت که نمی‌پذیرد در لبنان حزب‌الله سلاح در اختیار داشته باشد و او، همچون سعودی‌ها مخالف فعالیت‌های حزب‌الله است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته