دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1396 - 10:37
حق شناس:

جلب مجدد اعتماد مردم به جریان اصلاح‌طلب آسان نیست

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: شرایط به گونه‌ای است که جذب مجدد اعتماد مردم به جریان اصلاح‌طلب، آسان نخواهد بود.
کد خبر : 228601

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدجواد حق‌شناس در نطق پیش از دستور نوزدهمین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: ابتدا بر خود لازم می‌دانم که پس از گذشت بیش از 5 ماه از 29 اردیبهشت 96، از مردم شریف ایران به ویژه شهروندان تهران، ری و تجریش که این حماسه باشکوه را با مشارکت 78 درصدی خود رقم زدند تشکر به عمل آوردم.


وی اضافه کرد: 29 اردیبهشت‌ را می‌توان یکی از قله‌های تاریخی کشور و نقطه عطفی در سپهر سیاست ایران که جایگاه جمهوریت را ارتقا بخشید برشمرد، نقطه‌ عطفی که تاریخ جمهوری اسلامی را به پیش و پس از خود تقسیم می‌کند.


رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران افزود: اگر شهروندان تهرانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در اسفند 94 نمونه‌ای ارزشمند و فراموش‌نشدنی از شیوه مشارکت فعالانه و آگاهانه در انتخابات را به نمایش گذاشتند، در 29 اردیبهشت‌ماه 96 با ایستادگی در صف‌های فشرده رأی قاطعانه بر این تحول مهر تایید زده و ثابت کرده که حل مسائل و معضلات کشور و بالتبع آن مسائل پیچیده شهرها از دریچه اندیشه، آگاهی و کاربست آن در تصمیمات جمعی جامعه گذر می‌کند.


حق‌شناس ادامه داد: انتظارات و مطالبات بسیار جدی مردم از منتخبین و ضرورت تعهد به پاسخگویی از سوی اعضای شورای شهر و شهردار تهران در قبال آرایی که شهروندان، امیدوارانه و صبورانه برای ریختن آن به صندوق‌های رأی، ساعت‌های متمادی در صف ایستادند. این منتخبین به تأسی از حضرت امام، خود را خدمت‌گذاران مردم می‌دانند و اکنون نوبت ما است که انتخابات آگاهانه مردم را با عملکردی شایسته و در خور پاسخ دهیم.


وی ادامه داد: تحقق این مهم نیازمند تشخیص فرصت‌ها و تهدیدهای پیرامونی، استفاده مطلوب از فرصت‌ها و دفع جسورانه تهدیدهاست، از جمله مطالباتی که ساکنان پایتخت از نمایندگانشان در شورای شهر پنجم دارند، ضرورت وفای به عهد، شفافیت و پاسخگویی است.


حق‌شناس در ادامه جلسه افزود: این امر نه تنها مطالبه شهروندان، بلکه شرط بقای جریان اصلاح طلب است چرا که در عرصه سیاسی کشور، اصلاح‌طلبان پایگاه و پشتوانه‌ای جز اندیشه آزاد و آرای مردم ندارند و حفظ این پشتوانه نیازمند داشتن تعهد و پاسخگویی حداکثری در برابر ایشان‌اند.


رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: اگرچه در ظاهر فرصتی 4 ساله در پیش روی شورای پنجم قرار گرفته است اما از زوایایی نگاه عملیاتی، فرصتی کمتر از دو سال پیش روی ما است و حال که دولت نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، شهرداری و شورای شهر همگی با همت رای‌دهندگان همسو و همراه شده‌اند، با فرصتی تاریخی برای ادامه جریان اصلاح‌طلبی و خدمت‌گذاری شایسته به شهروندان تهرانی روبه‌رو هستیم که استفاده از آن نیازمند هماهنگی، همکاری و همبستگی و در بالاترین سطح آن همیاری میان نهادهای مذکور است.


وی با بیان اینکه انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 پیش روی ما است و شرایط به گونه‌ای است که جلب اعتماد مردم به جریان اصلاح‌طلب آسان نخواهد بود، تصریح کرد: در این میان عملکرد شورای شهر تهران و به ویژه شهردار منتخب در 2 سال پیش رو بسیار مهم است و کسب موفقیت شورا موجب توفیق جریان اصلاح‌طلبی و ناکامی ایشان سرآغاز دومینوی شکست و از دست دادن اعتماد آحاد مردم خواهد بود و این هشداری است که باید از هم‌اکنون بسیار جدی گرفته شود.


وی عنوان کرد: ماهیت رابطه میان شورا و شهرداری مطابق آنچه که قانون معین کرده، ماهیتی آمیخته با نظارت مستمر و پاسخگویی مداوم است، اگرچه همگی سوار بر یک کشتی هستیم و در این میان از آقای نجفی در روند خدمت‌شان و انجام انتصابات‌شان، انتظار دقت و مراقبت بیتشری داریم.


حق‌شناس تصریح کرد: عمده‌ترین پاسخی که در روزها و هفته‌های اخیر در قبال نقد انتصابات شهردار تهران شنیده می‌شود آن است که دیگران از رزومه مطلوبی برخوردار نیستند.


وی ادامه داد: جناب آقای نجفی اگر جوانان اصلاح‌طلب رزومه ندارند، ناشی از محرومیت ایشان از تصدی پست‌های مدیریتی و حتی کارشناسی و جلوگیری از ورودشان به سیستم اداری مدیریت شهری پایتخت در 41 سال گذشته بوده است و اگر کارشناسان و مدیران لایق اصلاح‌طلب در دولت مهرورزان مورد بی‌مهری قرار گرفته و اخراج یا پیش از موعود و به اجبار بازنشسته شدند قرار نیست به بهانه‌هایی از این دست پشت درهای مدیریت شهری تهران و آن هم تا اطلاع ثانوی بلاتکلیف بمانند.


حق‌شناس تصریح کرد: شاید ایرادی نداشته باشد که از اصولگرایان شایسته و پاکدست موجود در بدنه شهرداری تهران در برخی پست‌های مدیریتی استفاده شود اما متکی بر خواست و اراده مردم، انتظار می‌رود در این دوره وجه غالب انتخابات همکاران مربوط به اصلاح‌طلبان باشند چرا که مجموعه مدیریتی شهری تهران در دوره جدید، امانت‌دار رای اصلاح‌طلبان است و این واقعیت را نمی‌توان و نباید نادیده انگاشت.


رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران تصریح کرد: کم و بیش همه می‌دانیم و حس می‌کنیم که حال تهران خوب نیست، آلودگی هوا و سفیدبالک‌ها نفس مردم را بریده‌اند، ترافیک روز به روز مردم را ناشکیب‌تر می‌کند و صدای گوش‌خراش جولان موتورسیکلت‌ها در خیابان‌ها و پیاده‌روها شهر، تهران را در زمره پراسترس‌ترین پایتخت‌های جهان قرار داده است.


وی ادامه داد: متاسفانه ساحت فرهنگ و هویت تهران قدیم نماد مردمسالاری در 110 سال اخیر حتی توسط متولی قانونگذاری کشور و در روز روشن مورد تعرض واقع می‌شود و این درد را باید به کجا برد؟ و باید صادقانه و دردمندانه اعتراف کنم که حال شهر تهران خوب نیست.


حق‌شناس گفت: بررسی بودجه مصوب شهررداری تهران در سال‌های 94، 95 و 96 نشان می‌دهد که سهم مجموع درآمدهای حاصل از عوارض بر مازاد تراکم و تغییر کاربری اراضی شهری از کل بودجه مصوب، سالانه بیش از 4 درصد بوده است و به بیان دیگر فقط در 3 سال اخیر و هر سال به اندازه 4 درصد از هزینه‌های اداری پایتخت را با فروش هوا و زمین شهرمان و آینده فرزندان‌مان تامین کردیم و در این شهر باید پذیرفت که با تهران بحران زده مواجهیم که مهار آن سالها زمان خواهد برد.


وی تصریح کرد: دوم اینکه باید بدانیم رفع اساسی و ریشه هر فاجعه‌ای نیازمند تلاش بی‌وقفه، داشتن نگاه بلندمدت و تحمل سختی‌ها و دشواری‌های فراوان است. از این رو همه بازیگران عرصه مدیریت شهری در پایتخت یعنی تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان و مجریان و شهروندان باید خود را برای مواجه با دشواری‌ها آماده کرده و صبور باشند و داشتن نگاه همزمان کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در اصلاح وضعیت موجود را فراموش نکنند.


حق‌شناس ادامه داد: چندی پیش آقای نجفی در گزارشی به شورای شهر حجم بدهی‌های شهرداری تهران را بالغ بر 23 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و سوالی که در اذهان ایجاد می‌شود آن است که مدیریت شهری، منابع و مصارف شهر را چگونه اداره کرده است که در یک دوره حدود 21 ساله این میزان بدهی به بار آورده است. یقینا 23 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران رقمی غیرقابل پذیرش، محکوم و حاکی از مدیریت نامطلوب تهران و مصداق فرصت‌سوزی برای آیندگان در سال‌های اخیر است.


رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: بدهی 23 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران فارغ از آثار مخرب مالی و اقتصادی برای مدیریت شهری تهران به همراه داشته است، موجب تخریب سرمایه اجتاعی و بویژه پیمانکاران حوزه شهری شده و اعتبار شهرداری تهران را نیز زیر سوال برده است که مابه‌ازای ریالی آن هیچگاه در محاسبات لحاظ نمی‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته