دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1396 - 09:41
پایگاه خبری النشره بررسی کرد؛

ارتباط استعفای حریری با سفر ولایتی به لبنان

یک پایگاه عرب‌زبان در گزارشی به بررسی برخی ابعاد پنهان استعفای نخست‌وزیر لبنان پرداخت.
کد خبر : 228529

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری النشره در گزارشی نوشت: «چند روز پیش سعد حریری به ریاض رفت و با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان دیدار کرد. پس از این دیدار، حریری هیچ فضای منفی را بازتاب نداد، بلکه به بیروت بازگشت و حتی به نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان اطمینان داد که اوضاع مرتب است و به وظایف دولتی‌اش بازگشت. حریری پس از این سفر به هر کس که به او مراجعه می‌کرد، می‌گفت ریاض خواستار استقرار و آرامش در لبنان و حفظ توازن قواست.»


به‌عقیده تحلیلگران، حریری به واسطه بن‌سلمان مطلع شده بود که روسیه قصد دارد اختلافات میان ریاض و تهران را برطرف کند و در این میان، سعودی‌ها خواهان نفوذ بیشتر در عراق، سوریه و یمن شده‌اند.


النشره نوشت: «پس از این، ریاض در انتظار پاسخ ایران به خواسته‌اش بود که با واسطه سعد حریری به آن‌ها منتقل شده است. حریری نسبت به نقش روسیه خوش‌بین بود، اما پاسخ ایران که از سوی هیاتی به ریاست علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل به وی انتقال یافت، پاسخی سلبی بوده که با خواسته سعودی‌ها، هماهنگ نبوده است.»


این پایگاه خبری افزود: «بلافاصله حریری به سمت عربستان پرواز می‌کند تا جواب ایران را در این‌باره به آن‌ها برساند. در این دیدار، مقرر می‌شود که حریری برای وارد آوردن فشار به حزب‌الله و کمک به حمله اقتصادی آمریکا به حزب‌الله، استعفای خود را مطرح کند.»


طبق این گزارش، استعفای حریری به تحولات دیگری در منطقه نیز مربوط می‌شود که مهمترین آن‌ها، موفقیت ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در سیطره بر دیرالزور است. مساحتی که سعودی‌ها آن را امتدادی برای عشایر و تشکّل‌های خود در شرق سوریه به‌شمار می‌آوردند. علاوه بر این، این شهر راه اساسی به سمت عراق است که ارتش آن نبرد موصل را انجام داد. بدین ترتیب، گویی که راه زمینی میان بیروت و تهران، امنیت خود را به دست آورده است.
النشره در پایان می‌نویسد: «اما پیامدهای این اتفاق چیست؟ تحلیلگران می‌گویند جنگ نظامی در کار نخواهد بود، اما فشارهای سیاسی و مالی در آینده، لبنان را در اوضاع سختی قرار می‌دهد. حال، همه در انتظار اقدام میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در این‌باره هستند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته