دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد

کوه بدهی روی دوش دانشجویان آمریکایی

میزان قرض‌های دانشجویی در آمریکا، به هزار میلیارد دلار رسید؛ مبلغی که بیشتر از کل بدهی کارت‌های اعتباری آمریکایی‌هاست. برخی می‌گویند تحصیلات عالی در این کشور به سمتی می‌رود که فقط قشری خاص از پس هزینه‌های آن بر می‌آیند.
کد خبر : 22846

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اواخر فصل بهار در آمریکا، زمان جشن‌های فارغ التحصیلی است. دانشجویان با لباس‌های رنگارنگ، کلاه‌‌های چهارگوش خود را به آسمان پرتاب می‌کنند و با شادی آماده ورود به بازار کار می‌شوند.


همزمان، نزدیک ۱.۵ میلیون دانشجوی جویای کار به دنبال رویای خود خواهند رفت؛ در بازار کاری که فرصت شغلی کم یا نادر است. اما پیدا کردن کار فقط برای این نیست که این جوانان تازه فارغ التحصیل شده، استقلال مالی پیدا کنند و از آموخته‌هایشان استفاده کنند. دغدغه خیلی از این فارغ التحصیل‌ها، پرداخت کوله باری از قرض است که تحصیل در دانشگاه برای آنها به همراه آورده است.


بر اساس آمار وزارت آموزش آمریکا، میانگین شهریه در موسسه های دولتی در سال تحصیلی 2013-2014 حدود ۱۳ هزار دلار بوده و در موسسه‌های غیر دولتی در همین مدت، به حدود ۳۳ هزار دلار رسیده است.


ادامه تحصیل، آرزوی محال


طبق آمار همین وزارتخانه، ۶۶ درصد دانشجویان در مقطع لیسانس، ناچار به گرفتن وام هستند. این میزان در سال ۱۹۹۳، ۴۵ درصد بوده است. البته این آمار، به غیر از وام‌هایی است که خانواده‌های دانشجویان برای کمک به آنها می‌گیرند.


در حالی که معضل اشتغال نیز وجود دارد، بازپرداخت وام‌های هزاران دلاری برای اغلب دانشجویان غیرممکن شده یا آن‌ها را ناچار به استخدام در دو یا سه شغل کم درآمد کرده است. از سوی دیگر، برای عده‌ای، این واقعیت که تا آخر عمر مجبور به بازپرداخت وام‌های سنگین باشند، تحصیل در دانشگاه را به یک آرزوی دور از دسترس تبدیل کرده است.


از زمان شروع مشکلات اقتصادی در آمریکا (سال ۲۰۰۸) میزان کمک هزینه‌های دولتی به دانشجویان کمتر شده است و در عوض، شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی خلاء آن را با وام‌هایی با سود بالاتر پر کرده‌اند. در این مدت، شهریه‌ها نیز روند صعودی داشته‌اند.








بر اساس آمار وزارت آموزش آمریکا، میانگین شهریه در موسسه‌های دولتی در سال تحصیلی 2013-2014 حدود ۱۳ هزار دلار بوده و در موسسه‌های غیر دولتی در همین مدت، به حدود ۳۳ هزار دلار رسیده است.

اعطای این وام‌ها به دانشجویان بسیار راحت انجام می‌گیرد. در حالی که برای دریافت انواع دیگر وام‌ها، همچون وام مسکن یا خرید خودرو، پیچ و خم‌های زیادی وجود دارد، در مورد وام‌های دانشجویی این‌طور نیست.


از لحاظ تکنیکی، این شرکت‌ها پیش از نهایی شدن و امضای مدارک وام توسط دانشجویان به آنها درباره وام‌ها اطلاع رسانی می‌کنند. اما مشکل اینجاست که اکثر این دانشجویان جوان، متوجه نیستند که نتیجه این امضاها چیست. دانشجویی که در آن سن می‌خواهد دانشگاه برود، شاید هر چه که جلویش بگذارند امضا کند. اما ده، بیست سال بعد متوجه عواقب آن می‌شود.


در این میان، باراک اوباما، که دانشجویان زیادی به او رای دادند، تلاش دارد که دموکرات‌ها در انتخابات آینده رای دانشجویان را از دست ندهند. او ماه گذشته در میان دانشجویان دانشگاه چپل هیل در کارولینای شمالی گفت: ما خانواده پولداری نداشتیم. (به همین دلیل) بعد از فارغ‌التحصیلی با کوهی از بدهی روبه‌رو بودیم.


این در حالی است که بیدی مارتین، رییس دانشگاه امهرست (Amherst College) در ایالت ماساچوست به روزنامه دیلی نیوز می‌گوید: موضوع توانایی مالی آمریکایی‌ها برای تحصیلات عالی پیچیده است. او می‌گوید این سیستمی بوده که آمریکایی‌ها سال‌ها با آن تحصیل کرده‌اند و نباید این گونه قضاوت کرد که رفتن به دانشگاه غیر ممکن شده است.


در حالی که هزینه‌های آموزش بالا رفته است، دانشگاه‌هایی هم هستند که کلاس‌های آنلاین و رایگان به علاقه‌مندان ارائه می کنند.


هفته گذشته دانشگاه‌های هاروارد و ام‌.آی.تی (موسسه فناوری ماساچوست)، اعلام کردند که برای اولین بار، درس‌های آنلاین و رایگان ارائه می کنند. گذراندن این درس‌ها البته به دریافت مدرک از این دانشگاه‌ها نمی‌انجامد.


در شرایط کنونی اما، مشکلات اقتصادی و میزان بالای بدهی‌ها، برای خیلی‌ها، جذابیت رفتن به دانشگاه و داشتن تحصیلات عالی را کمرنگ کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته