دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1396 - 13:38
عضو شورای رهبری حزب بعث سوریه در گفت‌وگو با آنا؛

آمریکا ده‌ها کانال ماهواره‌ای علیه ایران فعال کرده‌است/ تقویت روابط میان ایران و اعراب راهکار مقابله با آمریکا

عضو شورای رهبری حزب بعث سوریه شاخه دمشق گفت یکی از علت‌های بروز بحران در منطقه نبود همکاری میان کشورها است. من معتقدم مشکل اصلی کشورهای منطقه حضور غرب در حوزه خلیج (فارس) است.
کد خبر : 228356

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: به باور بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای مداخلات غرب به‌ویژه آمریکا در امور داخلی کشورها ازجمله عراق و سوریه باعث بحران آفرینی در منطقه شده است. این در حالی است که برخی مقام‌های سابق و فعلی آمریکا ازجمله هیلاری کلینتون اعتراف کرده‌اند که داعش دست‌پرورده آن‌ها است و جیره‌خواران آمریکایی هستند که خوراک تسلیحاتی را برای مخالفان سوری فراهم می‌کنند.


عفیف دلا، عضو شورای رهبری حزب بعث سوریه شاخه دمشق در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره مداخله آمریکا در امور منطقه می‌گوید: «یکی از علت‌های بروز بحران در منطقه نبود همکاری میان کشورها است. من معتقدم مشکل اصلی کشورهای منطقه و ایجاد اختلاف میان آن‌ها حضور غرب در حوزه خلیج (فارس) است. آن‌ها برای رشد و توسعه نیامده‌اند، بلکه هدف‌شان تفرقه‌افکنی میان کشورهای مسلمان و عربی است.


وی با بیان اینکه مسلمانان و اعراب از حضور غرب و آمریکا در منطقه هیچ نفعی نمی‌برند و برعکس بر مشکلات مردم منطقه افزوده می‌شود، تصریح کرد: «آنچه که در عراق و سوریه گذشت، یعنی پیدایش گروه تروریستی داعش که با حضور مستشاری ایران و حمایت‌های روسیه از بین رفت در واقع تبلور همین دخالت‌ها است.»


عفیف دلا در پاسخ به این سوال که «سلاح آمریکا چگونه به دست مخالفان سوری می‌رسید؟» گفت: «این یک تفکر نادرست است. وقتی سلاح به سوریه وارد شد، مخالفان آن را تحویل نگرفتند، بلکه تحویل تروریست‌های مخالف شد. همان کسانی که با تابعیت‌های مختلف وارد سوریه شدند. ما مخالفان سوری داریم ولی آن‌ها که سلاح در دست دارند، مخالف سوری نیستند.»


این تحلیلگر سیاسی سوریه در پاسخ به این سوال که «ریشه اختلافات کنونی میان ایران و برخی کشورهای عربی در چیست؟» گفت: «من معتقدم میان ایران و اعراب مشکلی وجود ندارد و اختلافاتی کنونی که بروز کرده ناشی از این است که دو طرف حرف یکدیگر را نمی‌فهمند یا نمی‌پذیرند.»


عفیف دلا در ادامه این گفت‌وگو به موضوع نوع روابط میان ایران و آمریکا پرداخت و گفت: «دولت آمریکا در تلاش است تا به هجمه‌ رسانه‌ای، ملت خود را وادار به پذیرش این موضوع کند که ایران دشمن آن‌ها است. در این راستا ده‌ها کانال ماهواره‌ای فعالیت دارند تا علیه ایران، میان ایران با کشورهای منطقه بذر اختلاف و تفرقه بپراکند. در واقع آمریکایی‌ها خوبی ایران و عراق را نمی‌خواهند و تنها خواهان منافع خود هستند و می‌کوشند تا اعراب را بدوشند.»


این تحلیلگر سیاسی سوریه در پاسخ به این سوال که «شیوه برخورد با این توطئه چیست؟» گفت: «وقتی ما در منطقه یک قدرت و بازوی اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم باید تلاش کنیم تا آن را منسجم و تقویت کنیم. اعراب متحد آمریکا تمایل دارند ما یک سری موضوعات را برجسته کنیم و در این روند، سایر موضوعات به فراموشی سپرده شوند.»


وی افزود: «موسسات رسانه‌ای باید در این زمینه بیشتر فعالیت کنند و در مرحله بعد ما باید روابط اقتصادی‌ میان ایران با کشورهای متحد عربی را تقویت کنیم.»


گفت‌وگو از: مجتبی اسماعیلی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته