بقای رسانه در گرو تجزیه و تحلیل وقایع است
روحالله جعفری، کارگردان و پژوهشگر تئاتر و مدرس دانشگاه علوم و تحقیقات، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا در اشاره به ارتباط امروز رسانه و اهالی هنر گفت: «با توجه به اینکه در رسانههای مکتوب و غیرمکتوب پرداختن به مسائل فرهنگ و هنر حداقلی است، دوستان و اهالی قلم و فعالان فرهنگ و هنر بخصوص هنر نمایش تلاش دارند تا فضای حداقلی در رسانهها را حفظ کنند که این امر خود به نوعی ایثار است. فعالان این عرصه برای ماندن و بقا و اثبات این حوزه جانفشانی میکنند تا کورسوی امید باقی بماند.»
وی کار کردن اهالی رسانه در فضای موجود را بسیار سخت دانست و افزود: «خبرنگاران نمیتوانند بازتابدهنده و انعکاس دهنده واقعی و تمام و کمال آنچه در حوزه فرهنگ و هنر روی میدهد، باشند چراکه با محدودیتهای بیشماری روبهرو هستند. همچنین با شکلگیری فضای مجازی طبیعتا اخبار بیش از پیش در دسترس همگان قرار میگیرد بنابراین آنچه در این بین اهمیت پیدا میکند تجزیه و تحلیل یک رویداد است.»
جعفری اظهار کرد: «اگر رسانهها به دنبال بقا و حفظ موقعیت خود هستند و میخواهند در رقابت تنگاتنگ که امروزه نابرابر و ناعدالانه هم تخصیص داده شده، پیروز باشند، باید به سمت تجزیه و تحلیل وقایع و اخبار روند.»
وی در بخشی از صحبتهایش عنوان کرد: «هنرمند تافته جدابافته از جامعه نیست و هرچه ارتباط هنرمند و رسانه تنگاتنگ باشد و به این نتیجه رسد که حضورش در جامعه میتواند تعیینکننده و تاثیرگذار باشد، نقاط ضعف و قوتی را که از سوی رسانه مطرح میشود را میپذیرد چراکه میداند این امر برای رشد و تعالی وی لازم است.»
وی یادآور شد: «در دولتهای مختلف متاسفانه اجحافهای زیادی به حوزه فرهنگ و هنر و رسانه شده است و من امیدوار هستم با تدبیر و خرد این رکن اساسی رسیدن به فضای گفتگو و دموکراتیک را مسئولان نبندند و شرایطی ایجاد شود که رسانههای مختلف بتوانند پرسشگر باشند و به صورت واقعی به معضلات و مشکلات مردم ورود پیدا کنند.
جعفری جلسات پرسش و پاسخ که حتی در نمایشگاه مطبوعات هم به سمت فرمایشی شدن رفته است، رفتار محتاطانه رسانه و احتیاط مسئولان در پاسخگویی و ارائه آمارهای واقعی را مانع از انعکاس درست صدای مردم دانست و عدم حضور رسانههای منتقد و پرسشگر را یکی از نقاط ضعف بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات معرفی کرد.
این پژوهشگر تصریح کرد: «مدیران برگزارکننده نمایشگاه مطبوعات باید به دنبال کشف علل عدم تمایل رسانهها به شرکت در نمایشگاه باشند و راهکاری در این زمینه ایجاد کنند تا در برگزاری چنین رویداد مهمی جذب حداکثری را داشته باشیم.»
انتهای پیام/