افزایش تعرفه عراقیها، صادرات لبنیات ایران را به حاشیه برد
رضا باکری دبیرانجمن صنایع لبنی کشور در گفتوگو با خبرنگار آنا درخصوص صادرات محصولات لبنی ایران به عراق و انتقاد از افزایش تعرفههای این محصولات ایرانی گفت: متاسفانه تعرفه صادرات شیر و خامه ایرانی با افزایش 30درصدی تعرفه ورودی، به 40 درصد رسیده ضمن آنکه در همین مدت، تعرفه صادراتی ماست نیز از 5 درصد به 25درصد رسیده که شاهد افزایش 5 برابری تعرفه این کالا هستیم.
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: افزایش نجومی تعرفههای صادراتی محصولات لبنی ایران به عراق، فضای غیررقابتی را برای کارخانههای ایرانی پدید آورده، همچنین موقعیت اقلام لبنی ایران را از حیث بهای مورد عرضه در عراق نسبت به رقبای خود یعنی ترکیه، عربستان و مصر را ضعیفتر کرده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه تکرار مداوم افزایش قیمتها باید پیگیری شود، تاکید کرد: اتاق مشترک بازرگانی باید هرچه سریعتر به این موضوع ورود کند زیرا این مسئله سال گذشته نیز رخ داد که با دخالت مقامات ایرانی، تعرفهها به روال گذشته، بازگشت.
دبیر انجمن صنایع لبنی کشور با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته این تصمیمات تنها مختص به کالاهای صادراتی ایرانی بوده، تصریح کرد: پس از امضا پروتکل همکاری ترکیه با عراق، سطح تجارت این دو کشور دیگر با چنین مشکلی مواجه نشد، همچنین عراق با مصر و عربستان جزو اتحادیه عرب هستند که طبیعتا تعرفه بین آنها معنایی ندارد.
عضو کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران همچنین تاکید کرد: با توجه به قدرت ایران در تعاملات سیاسی منطقه، باید تعاملات اقتصادی نیز همراستا با سیاست پیش رود تا تولیدات صادراتگرا و قابل رقابت ایرانی به بازارهای منطقهای راه پیدا کند.
دبیرانجمن صنایع لبنی کشور اظهارداشت: به رغم تمامی این موارد و مسائل ایران سهم خوبی در بازار کشور عراق به ویژه در حوزه لبنیات به خود اختصاص داده بنابراین میطلبد مقامات دو دولت پروتکلهای اقتصادی فیمابین امضا کنند تا مانع بروز چنین تغییر و تحولاتی در آینده شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: محصولات لبنی ایران دارای کارنامه و استانداردهای قابل قبول جهانی بوده و رقابتپذیری را در دستور کار خود دارد اما رفع مشکلات تعرفهای دیگر در توان بخشخصوصی نبوده و دولت باید برای حل این مشکلات گامهای اساسی بردارد.
انتهای پیام/