دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1396 - 09:25

صدور مجوز پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا جنبه تحقیقاتی دارد

‌مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صدور مجوز پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا در مرکز تحقیقات بافق استان یزد به عنوان پایلوت در این منطقه و برای انجام برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی برای ادامه این کار صورت می‌گیرد و هنوز نتایج نهایی تحقیقات از سوی این مرکز به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نشده است.
کد خبر : 228037

مجید خرازیان مقدم،‌ مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا درباره پرورش و تکثیر ماهی تیلا‌پیلا در کشور اظهار کرد: در مورد ماهی تیلا‌پیلا بحث خاصی در سازمان نداریم و آخرین تصمیمات همچنان به قوت خود باقی است. هم‌اکنون مجوز تکثیر و پرورش تیلا‌پیلا را تنها به مرکز تحقیقات بافق یزد به عنوان تنها مرکز دارای مجوز به سازمان شیلات داده‌ایم تا بتوانند اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی خود را در این زمینه انجام دهند.


وی افزود: تاکنون گزارش نهایی از تحقیقات خود از این گونه ماهی به سازمان محیط‌زیست ارائه نشده است و بحث بر سر این بود که روی تولید ابر نر به روش ژنتیک کار کنند و ما همچنان منتظریم که نتایج خود را به ما ارائه دهند.


خرازیان مقدم ادامه داد: در نظر داریم در مرحله بعد بتوانیم اگر امکان دارد این بحث را در چارچوب توافقات آینده به صورت پایلوت در استان یزد داشته باشیم. اما آنچه که هم‌اکنون می‌توانیم اعلام کنیم این است که صرفا موضوع پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیلا با مجوز سازمان محیط‌زیست در حال انجام است.


این مقام مسئول در سازمان محیط‌زیست یادآور شد: صدور مجوزهای جدید در مورد پرورش و تولید ماهی تیلاپیلا منوط بر انجام ارزیابی اثرات ریسک این گونه ماهی است و در صورتی که این ارزیابی‌ها انجام شود، در نهایت می‌توانیم راجع به صدور مجوز تصمیمات نهایی را بگیریم.


وی افزود: تیلاپیلا یک گونه ماهی غیربومی و مهاجم است که اگر این ماهی عمدا یا سهوا وارد رودخانه‌های کشور شود، مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد به طوری که پس از رهاسازی ماهی تیلاپیلای گونه زیلی در کارون، مشکلات بسیاری به وجود آمد.


این مقام مسئول در سازمان محیط‌زیست یادآور شد: با توجه به اینکه در کشور ما گونه‌های متنوع بومی ماهی وجود دارد، باید روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته