دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1396 - 10:57
احسان قائم مقامی در بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات:

فدراسیون فوتبال 800 میلیون جریمه شد اما آب از آب تکان نخورد/ ضعف‌های فدراسیون شطرنج را بزرگ کردند

استاد بزرگ شطرنج گفت: فدراسیون فوتبال برای یک ترقه 800 میلیون تومان جریمه شد و آب از آب تکان نخورد اما برای بدهی 600 میلیونی کار فدراسیون شطرنج به تعلیق کشیده‌شد.
کد خبر : 227887

احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران در بازدید از غرفه آنا در نمایشگاه مطبوعات درباره وضعیت شطرنج ایران گفت: «خدا را شکر شطرنج ایران در این چند سال اخیر بسیار امیدوار کننده پیش رفته است. در حال حاضر ایران یکی از قدرت‌های جدی در سطح جهان است ما در رده‌های پایه تا سن 18 سال موفق شدیم عناوین مختلفی در سطح جهان کسب کنیم. در دو دوره اخیر مسابقات المپیاد جهانی شطرنج‌بازان ایران موفق به کسب عنوان قهرمانی شدند و امسال شطرنج‌بازان کشورمان برای سومین بار و برای تکرار عناوین دو دوره قبل در این مسابقات حضور پیدا خواهند کرد. در المپیاد جهانی نوجوانان نیز شطرنج‌بازان نوجوان موفقیت‌های زیادی به دست آوردند.»


وی به وضعیت تیم ملی شطرنج اشاره کرد و گفت: «در رده سنی بزرگسالان هم پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتیم در حال حاضر شطرنج ایران قطب سوم آسیا است هر چند که اختلاف با کشورهای چهارم و نهم چندان زیاد نیست و ما نتوانستیم هنوز به عنوان قطب سوم خودمان را تثبیت کنیم که بگوییم بعد از چین و هند همیشه مدال‌آور هستیم اما در مسابقات مختلف از جمله مسابقات داخل سالن آسیا در ترکمنستان مدال‌آوری شطرنج‌بازان ایران حتی از تیم هند هم بهتر بود. به هر حال همه اینها نشان می‌دهد که آینده شطرنج ایران روز به روز در حال پیشرفت است و من فکر می‌کنم در قیاس با فدراسیون‌های سایر کشور‌ها عملکرد خوبی داشته‌ایم.»


استاد بزرگ شطرنج ایران ادامه داد: «اما اینکه همیشه بگوییم کار ما بی‌نقص است حرف غیر واقعی است. شطرنج ورزشی نوپا در ایران است و نیاز به حمایت‌های دولتی و همچنین بخش خصوصی دارد و به طور حتم اگر وزارت ورزش و جوانان این رشته را در اولویت کاری خود قرار دهد در سه چهار سال آینده به عنوان یکی از رشته‌های مطرح دردنیا شناخته خواهیم شد.»


قائم مقامی همچنین به مسابقات جام پایتخت اشاره کرد و گفت: «دومین دوره این رقابت‌ها در تهران برگزار شد 16 کشور صاحب عنوان در شطرنج به کشور ما آمدند و این شانس برای شطرنج‌بازان ما فراهم شد که با بازیکنان خوب دنیا رقابت کنند. به طور حتم برگزاری این رقابت‌ها نه تنها تاثیرات مثبتی در ورزش ایران و به خصوص شطرنج دارد بلکه چرخه اقتصاد کشور را هم به رونق می‌اندازد.»


استاد بزرگ شطرنج ایران همچنین در مورد تعلیق فدراسیون شطرنج اظهار کرد: «خدا را شکر مشکل تا حدودی حل شده دو قسط از بدهی فدراسیون پرداخت شده و قرار است تا پایان سال یک قسط دیگر آن هم پرداخت شود. من اینجا از مسئولان کلان ورزش کشور گلایه دارم که چرا فدراسیون شطرنج باید در آستانه تعلیق قرار بگیرد. در یک بازی فوتبال در ورزشگاه آزادی به خاطر انفجار یک ترقه فوتبال ایران 800 میلیون جریمه می‌شود اما آب از آب تکان نمی‌خورد و به کسی هم برنخورد اما برای برگزاری یک مسابقه در بالاترین سطح که عوامل انسانی زیادی را به خود درگیر کرد و به شطرنج ایران اعتبار جهانی داده بود تنها برای 600 میلیون فدراسیون شطرنج تا آستانه تعلیق هم پیش رفت.»


وی تاکید کرد: «من اصلا روی این موضوع صحبتی ندارم که فدراسیون شطرنج ضعف‌های زیادی در بحث مدیریت مالی این مسابقات داشته است اما عدم حمایت از فدراسیون شطرنج و تعلیق این فدراسیون صورت خوشی نداشت. باز هم تاکید می کنم 600 میلیون در مقابل اعتباری که ما برای برگزاری این مسابقات به دست آوردیم پول زیادی نیست.»


قائم مقامی افزود: «متاسفانه به جای اینکه همه عملکرد مثبت فدراسیون را در نظر بگیرند ضعف‌های آن را بزرگ کرده‌اند. در همین سال‌های اخیر رنکینگ تیم ملی شطرنج بالا رفت، تعداد استادان بزرگ شطرنج افزایش پیدا کرد و در رده تیم‌های پایه در المپیاد جهانی ما موفقیت‌های زیادی به دست آورده‌ایم که به نظر من همه اینها با وجود بودجه کمی که فدراسیون دارد قابل قبول است.»


"خبرگزاری آنا" در نمایشگاه مطبوعات از ساعت 9:30 تا 20:30 در راهروی اصلی، غرفه 150 میزبان مخاطبان است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته