دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
غلامرضا موسوی:

حیدریان باید در سمت ریاست سازمان سینمایی بماند

غلامرضا موسوی؛ تهیه‌کننده سینمای ایران، در خصوص ابقای دوباره محمدمهدی حیدریان در سمت مدیریت سازمان سینمایی بیان کرد: آقای حیدریان باید بماند و به وزیر ارشاد توصیه می‌کنم که شخص کاربلد و مدیری مدبر مانند آقای حیدریان را نگه دارد و از تجربه‌های او استفاده کند.
کد خبر : 227764

غلامرضا موسوی؛ تهیه‌کننده سینمای ایران در بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات با اشاره به اوضاع فعلی سینما و سیاست‌های حاکم بر آن، توضیح داد: اوضاع سینما خوب است به شرط آن که تعداد سالن‌های سینما بیشتر شود و در ازای آن شهری که سالن ندارد صاحب سالن شود. شهردارها حواسشان باشد که وجود سالن سینما برای شهرشان لازم است. کسانی که ساختمان‌سازی می‌کنند و به خصوص افرادی که به سمت برج‌سازی یا مجتمع‌های تجاری می‌روند، بدانند ساختن سالن‌های سینمایی به نفعشان است چرا که برگشت سرمایه دارد.


*چرا شهرستان‌ها نباید سینما داشته باشند؟


وی در ادامه در خصوص کمیت مخاطبان سینما نیز عنوان کرد: در خیلی از شهرستان‌ها؛ سینمایی وجود ندارد، در حالیکه اگر سالن وجود داشت و حداقل در هر کدام 100 صندلی بود، فروش فیلم‌ها میلیونی تغییر می‌کرد.


موسوی افزود: قصه این است که تمام فروش گیشه در چند شهر بزرگ و با فاصله مسافتی در بین سالن‌های سینمایی است. در منطقه‌ای مانند تهران‌پارس باید چند پردیس سینمایی داشته باشیم اما نداریم، کسی که از آن منطقه بخواهد به پردیس‌ها برود باید دو ساعت در راه باشد و این مسافت طولانی مخاطب را از رفتن به سینما منصرف می‌کند.


تمام فروش گیشه در چند شهر بزرگ و با فاصله مسافتی در بین سالن‌های سینمایی است

* امروزه مخاطب سینمازده دهه پیش به سینمارفتن تمایل دارد


تهیه‌کننده فیلم سینمایی «من مادر هستم» ادامه داد: در چند سال گذشته، شاهد نرفتن مخاطبان به سینما بودیم اما امروزه وارد هر کدام از سالن‌های پردیس‌ها می‌شویم با انبوهی از جمعیت رو‌به‌رو هستیم. امروزه مخاطب سینمازده دهه پیش به سینمارفتن تمایل دارد چرا که می‌داند سالن‌ها و پردیس‌ها دارای کیفیت نمایش و صدا هستند، جای پارک دارند و حتی می‌توانند در طبقه‌های دیگر آن خرید کنند.


وی اضافه کرد: وقتی امکانات برای مخاطب فراهم باشد و به او احترام گذاشته شود، مخاطب هم می‌پذیرد که به سینما برود. اما زمانی که سالن‌ها همان بیقوله‌های بیست سال پیش باشند، مشخص است که مخاطب رغبت نمی‌کند در آن‌ها بنشیند و فیلم تماشا کند. از طرفی در سالن‌ها و سینماهایی که جدید ساخته شده‌اند امکان خطر خرابی یا آتش‌سوزی کاهش پیدا کرده و مخاطب یقین دارد که در امنیت کامل است.


*حیدریان سینما و مشکلات آن را می‌شناسد


موسوی در این ادامه این گفت‌و‌گو در خصوص عملکرد محمدمهدی حیدریان؛ رییس سازمان سینمایی اظهار نظر کرد و گفت: امسال، سومین دوره مدیریت سینمایی آقای حیدریان است. او سینما و سینماگران را می‌شناسد و با مسایل و مشکلات این حیطه به خوبی آشنا است. طبیعتا برنامه‌هایی هم دارد که اگر در همین سمت باقی بماند، می‌تواند اقدامات مفیدی را برای سینما و سازمان‌دهی زیربناهای سینما آن انجام دهد.


وی افزود: در هر شرایطی بالاخره فیلم ساخته می‌شود اما اگر ما نیز مانند همه کشورها، دارای زیربناهای مناسب برای سینما باشیم؛ قطعا تولیدات بهتری خواهیم داشت. به نظر من آقای حیدریان باید بماند و به وزیر ارشاد توصیه می‌کنم که شخص کاربلد و مدیری مدبر مانند آقای حیدریان را نگه دارد و از تجربه‌های او استفاده کند.


آقای حیدریان باید بماند و به وزیر ارشاد توصیه می‌کنم که شخص کاربلد و مدیری مدبر مانند آقای حیدریان را نگه دارد و از تجربه‌های او استفاده کند

*جشنواره فجر کوچک نشده بلکه دارای احترام و ارزش شده‌‌‌است


تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پارک‌وی» با اشاره به سیاست‌های اعمال شده برای برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: خیلی‌ها معتقدند که امسال جشنواره فیلم کوچک شده اما به اعتقاد من هیچکس جشنواره را کوچک نکرده و اگر تعداد فیلم‌های بخش مسابقه کاهش یافته نشان از اهمیت و ارزشی است که به جشنواره داده‌ شده است.


موسوی افزود: یا می‌توانیم در جشنواره همه فیلم‌ها را به صورت نمایشگاهی نشان دهیم و داوری هم نشوند و یا نباید بیش از 22 فیلم را وارد مسابقه کنیم چرا که در این حالت بخش مسابقه از بین می‌رود. همین تعداد هم حداکثر تعداد فیلم برای پخش مسابقه یک جشنواره سینمایی است.


*رندی نکنیم!


وی ادامه داد: فیلم سینمایی تعریف دارد و همه باید به تعریف آن پایبند باشیم. یک فیلم یا سینما هست و یا نیست. اگر مغازه‌های مختلف برای آن تعریف کنیم؛ به عنوان مثال تعدادی از آن‌ها در بخش مسابقه و تعدادی را در بخش‌هایی مثل هنر و تجربه و نگاه نو و چشم‌انداز جای دهیم، رندی کرده‌ایم.


موسوی اضافه کرد: کم شدن تعداد فیلم‌های مسابقه، اجحاف در حق هیچکس نیست، چه کارگردانان بنام و چه کارگردانان فیلم اولی؛ یا فیلم سینمای می‌سازند و در جشنواره انتخاب می‌شوند و یا آنقدر فیلمشان از مدیوم‌های سینما فاصله دارد که شایسته حضور در جشنواره نیستند. مگر سالی که جایزه‌های فجر را فیلم «ابد و یک روز» درو کرد از یک قاره دیگر آمده بود؟ نه، یک کارگردان فیلم اولی بود که با سینمای خودش توانست همه را تحت‌تاثیر قرار دهد.


کم شدن تعداد فیلم‌های مسابقه در فجر، اجحاف در حق هیچکس نیست، اگر فیلم مدیوم‌های سینما را داشته باشد به جشنواره هم می‌رود

*حذف شورای پروانه ساخت کار خوبی است


موسوی در مورد زمزمه‌های ایجاد شده در خصوص منحل شدن شورای پروانه ساخت، بیان کرد: احساس می‌کنم این کار، خیلی خوب است اما جماعت زیادی را می‌ترساند. بنابراین اگر قرار است این اتفاق بیافتد، بهتر است دو بخش شود، یک بخش برای افراد باتجربه‌ای که خودشان حاضرند این ریسک را بپذیرند و فیلمنامه‌یشان را اعلام کنند و بسازنند و بخش دوم جماعتی که باید برای ساخت از شورای پروانه ساخت مشورت بگیرند.


*کارگردانان، بازیگران سینما را برای جذب مخاطب به تئاتر می‌آورند


موسوی در خصوص تبادل بازیگر میان تئاتر و سینما عنوان کرد: طبیعی است که سینما از بازیگر استفاده کند. از طرفی بازیگران تئاتر مورد علاقه کارگردانان و تهیه‌کننده‌ها هستند. یکی از دلایلی که از بازیگران سینما برای تئاتر استفاده می‌شود برای جلب مخاطب است. فی‌نفسه کار بدی نیست اما اینکه عده‌ای مخالف هستند کارشناسان باید نسبت به آن جواب دهند. کار آزاد است و همه می‌توانند در هر زمینه‌ای که مایل هستند کار کنند.


*سینمای ایران در جهان به خوبی درخشیده است


وی همچنین در مورد جایگاه سینمای ایران در خارج از کشور گفت: سینمای ما در خارج از کشور خوش درخشیده و سینماگران در جشنواره‌های خارجی تا امروز موفق بوده‌اند، اگر مشکلی در این موضوع وجود داشته باشد بحث بازار فروش است. باید بتوانیم بازار را جذب کنیم و در خارج از کشور نمایش‌های گسترده در سالن‌های سینماییشان داشته باشیم.


سینمای ایران در بازار فروش جهانی ناکام است

*«موریانه» در مرحله صداگذاری است


موسوی در پایان به آخرین فعالیت خود اشاره کرد و گفت: آخرین فیلمی که تهیه کرده‌ام فیلم سینمایی «موریانه» است‌ که مسعود حاتمی؛ فیلمساز فیلم کوتاه، آن‌را کارگردانی کرده، «موریانه» فیلمی تجربی و تعاملی است که در مرحله صداگذاری نهایی قرار دارد و قصد داریم در یکی از جشنواره‌ها از آن رونمایی کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب