دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1396 - 10:42

تصویر2 یوزپلنگ در پارک ملی توران شاهرود ثبت شد

مدیرکل محیط زیست استان سمنان از ثبت تصویر دو قلاده یوزپلنگ و یک پلنگ در پارک توران خبر ‏داد و گفت: فنّاوری‌های نوین می‌تواند محیط‌بان‌ها را در پایش منطقه یاری کند.
کد خبر : 227007

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از محیط زیست، عباسعلی دامنگیر ضمن بیان اینکه در جدیدترین بررسی صورت گرفته از دوربین‌های تله‌ای در ذخیره‌گاه زیست‌کره توران به‌ منظور پایش جمعیت یوزپلنگ و طعمه‌های آن، از دو قلاده یوزپلنگ تصویربرداری شد، افزود: از ابتدای سال تاکنون هشت مرحله توسط دوربین و هم به‌صورت مشاهده مستقیم تصویر یوزپلنگ ثبت و جمعیت این‌گونه در منطقه مورد پایش قرار گرفت.


وی با بیان اینکه از یک قلاده پلنگ توسط دوربین‌های تله‌ای کار گذاشته‌شده در پارک ملی توران نیز تصویربرداری شده است، افزود: به‌صورت مستقیم و توسط دوربین تاکنون هفت مورد پلنگ در منطقه توران مشاهده و در قاب دوربین‌ها به ثبت رسید.


مدیرکل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه در مواردی نیز پلنگ و یوزپلنگ در پارک ملی مشاهده شد اما به دلیل همراه نبودن دوربین، تصویری از آن‌ها نیز منتشرنشده است، ابراز داشت: به‌عنوان‌ مثال چندین بار یک یوز نر در منطقه به‌صورت دائم مشاهده می‌شود که تصویری از آن تاکنون ثبت‌نشده است.


دامنگیر با بیان اینکه وجود ابزارهای جدید در راستای حفاظت هر چه بیشتر یوزپلنگ و پلنگ بسیار مؤثر است، تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های نوین مانند هلی شات یا تصویربرداری هوایی می‌تواند به افزایش جمعیت گونه‌های در معرض انقراض کمک کند.


وی افزود: با توجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم، لذا ممکن است برخی حیوانات منطقه را برای یافتن غذا در روستاهای حاشیه پارک ملی مشاهده کنیم لذا از مردم تقاضا داریم به‌محض رؤیت حیوانات وحشی مراتب را با اداره حفاظت محیط‌ زیست یا محیط‌بان‌های منطقه توران اطلاع دهند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته