دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ساتیار امامی:

حادثه تروریستی مجلس را با تصاویری دیده نشده در «شرح یک عکس» روایت کردم

ساتیار امامی مستند «شرح یک عکس» را پس از حادثه تروریستی مجلس ساخته است. عکس نجات کودکی به اسم عماد بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های دنیا داشت که همین ماجرا کارگردان را به ساخت این اثر ترغیب کرده است. در این مستند فیلم‌های دیده نشده‌ای از حادثه وجود دارد.
کد خبر : 226797

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، 17 خرداد 1396 روز تلخ و عجیبی برای مردم ایران بود. در آن روز دو گروه تروریستی با حمله به حرم امام خمینی (رحمت‌الله علیه) و مجلس شورای اسلامی تعدادی از هم‌وطنان‌مان و کارمندان این دو مجموعه را به شهادت رساندند. اما در کنار این حادثه خونین، اتفاق دیگری نیز رخ داد که شاید تا سال‌های سال از ذهن هیچ مخاطبی پاک نشود و آن هم نجات جان یک پسر خردسال به نام عماد اسماعیل‌زاده در حین عملیات نیروهای امنیتی مقابل تروریست‌ها بود.


همه چیز از یک عکس شروع شد که به سرعت در بین رسانه‌های داخلی و خارجی دست به دست می‌شد. سوژه‌ی این عکس عماد و ماجرای نجات این کودک خردسال بود که توسط عکاسان به ثبت رسیده بود. تصویر آن قدر تاثیرگذار بود که تا چند روز تیتر اصلی رسانه‌های دنیا باشد.



عکس معروف امید وهاب زاده عکاس خبرگزاری فارس از نجات عماد


ساتیار امامی خبرنگار و عکاس است. او تجربه مستندسازی نیز در کارنامه دارد و تاکنون 3 مستند ساخته است. اولین کار او مستند «بدیل» بود که تولید انجمن سینماگران جوان گرگان است. دو کار بعدی او نیز هنوز به اتمام نرسیده است. او این روزها درگیر ساخت مستندی به نام «شرح یک عکس» است که به نجات جان عماد، عوامل آن و عکاسان حادثه تروریستی مجلس می‌پردازد.


ساتیار امامی گفت: این مستند از همان فردای روز حادثه تروریستی مجلس کلید خورد. در ابتدا با کسی که «عماد» را در حادثه آن روز مجلس نجات داد، ارتباط گرفتیم. در همین ارتباط با عماد آشنا شدیم و دلیل حضور او در مجلس در آن روز را فهمیدیم. از آن جایی که در روزنامه همشهری کار می‌کنم، در روز بعد از واقعه، داستان آن پسر خردسال را در روزنامه همشهری نوشتیم. متوجه شدم که تعدادی از عکاسان ما در چه شرایط سختی، حادثه را پوشش دادند به همین دلیل این سوژه رنگ و بوی دیگری برای من گرفت. اتفاقاتی مثل تلاش عکاسان برای تهیه‌ گزارش و سختی کارشان بر من تاثیر خیلی زیادی گذاشت و باعث شد تا آن را دنبال کنم.



وی ادامه داد: سوژه‌ فیلم، هم گزارش محور است و هم بخشی از حادثه را از زبان عکاسانی که در دل حادثه حاضر بودند بیان می‌کند. آنان سختی‌های کار و مشکلاتی که در پوشش این حادثه را داشتند بیان کردند. از طرف دیگر، تلاش کردیم تا خانواده عماد را نیز ملاقات کرده و به تصویر بکشیم. در حقیقت، فیلم‌مان 3 محور اصلی دارد، اولی حضور عکاسان رسانه‌ای در دل حادثه است، دومی داستان حضور خانواده عماد در مجلس و شرح زندگی او است و سومی نیز مربوط به آن کارمند مجلس است که باعث شد آن بچه نجات پیدا کند و از دست داعش جان سالم به در ببرد.



امامی درباره‌ی صحبت با آن کارمند مجلس گفت: با آن کارمند مجلس که باعث نجات جان عماد شد، صحبت کردیم. البته صحبت کردن با او نیز مشکلات خاص خود را داشت. در ابتدا وزارت بهداشت و مجلس همکاری نکردند. خیلی دوست داشتم که با وزیر بهداشت صحبت کنم. دقت کنید که در آن روز عکسی گرفته شده است که براساس آن وزیر بهداشت دستور به پیگیری درمان عماد را داد. قطعا موضوع قدرت رسانه عکس در این میان وجود دارد که اگر در آن حادثه عماد دیده نمی‌شد و عکاسان آن عکس را نمی‌گرفتند، چه اتفاقی برایش رخ می‌داد؟ اصلا چه عکس شاخصی از آن حادثه وجود داشت که رسانه‌های ما بتوانند آن حادثه را پوشش بدهند؟


ساتیار امامی به نمود وجهه انسانیت در حادثه مجلس به کمک یک عکس اشاره کرد و گفت: توجه کنید که به واسطه آن عکس معروف که بیانگر یک عمل انسانی نیروهای امنیتی بود، رسانه‌های دنیا نتوانست که بر روی خبر این حادثه سکوت کند. شاید نیروهای امنیتی کشور در آن لحظه می‌توانست که به فکر نجات جان آن بچه نباشد اما این‌گونه نشد.


اگر این عکس نبود، شاید روزنامه‌های آمریکایی خبر را پوشش نمی‌دادند و برایشان سخت بود که حضور پر قدرت نیروهای امنیتی ما را بیان کنند.


وی افزود: در آن روز پیوندی بین انسانیت و امنیت شکل گرفت و این عکس این نمود را ایجاد کرد. اگر ما می‌خواستیم به کمک کلام، این موضوع را بیان کنیم، شاید هر کسی برداشتی از موضوع می‌کرد اما به کمک همین یک فریم عکس ارتباطی بی واسطه شکل گرفت و محتوای لازم را انتقال داد.


کارگردان «شرح یک عکس» تصریح کرد: اگر این عکس نبود، شاید روزنامه‌های آمریکایی خبر را پوشش نمی‌دادند و برایشان سخت بود که حضور پر قدرت نیروهای امنیتی ما را بیان کنند. می‌بینید که بعد از حدود 30 سال اولین اتفاق شهری در برخورد با تروریست‌ها رخ داد و مردم این تجربه را نداشتند. به نظرم این عکس باعث شد تا رسانه‌های خارجی مجبور شدند تا خبر را پوشش بدهند. علاوه‌بر این، در فیلم صحنه‌های بدیعی را از ماجرای نجات عماد و ماجرای عکس عرفان کوچاری، عکاس خبرگزاری تسنیم را آورده‌ایم که کمتر دیده شده است.



عکس معروف عرفان کوچاری عکاس خبرگزاری تسنیم از حادثه تروریستی مجلس


او درباره‌ی روند تولید این فیلم گفت: حدود 4 ماه درگیر ساخت این فیلم بودم و اکنون تصویربرداری فیلم تمام شده است و در مرحله اصلاح رنگ و صداگذاری هستیم. فیلم چیزی در حدود 48 دقیقه درآمده است. آخرین سکانس‌های فیلم‌برداری را هفته پیش انجام دادیم. در ابتدا وقتی که مجلس مجوز نداد، بهشان گفتم که فیلم من آماده شده است و بیایید آن را ببینید تا بعدا گله نکنید که چرا بچه‌های مجلس حضور ندارند.


تلاش کردم که اگر میخواهم از تصاویر آرشیوی استفاده کنم، تصاویر موجود در فضای مجازی نباشد. بنابراین تمام تصاویر حادثه شناسنامه دار است و هر کدام مشخص است که از کجا آمده است.


امامی تصریح کرد: وقتی که یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، مدیر کل حراست و مدیر کل روابط عمومی فیلم را دیدند، در همان روز مجوز دادند که هر تصویری که می‌خواهیم را بگیریم. دوستان در مجلس کمک کردند تا تصاویری که من حدود 4 ماه دنبالش بودم را بگیرم. این فیلم را برای حضور در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت آماده و ارسال کرده‌ایم و در صورت پذیرش، برای اولین بار این فیلم در این جشنواره رونمایی و اکران خواهد شد.



کارگردان «شرح یک عکس» ادامه داد: به عنوان کارگردان فیلم تلاش کردم که اگر میخواهم از تصاویر آرشیوی استفاده کنم، تصاویر موجود در فضای مجازی نباشد. بنابراین تمام تصاویر حادثه شناسنامه دار است و هر کدام مشخص است که از کجا آمده است. اسامی تعدادی از این تصویربرداران و عکاسان در تیتراژ آمده است.


امامی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: می‌خواهم حضور بچه‌های رسانه را پر‌رنگ کنم و البته اشاره‌ای به نیروهای امنیتی داشتم که نگران رسانه‌ای‌ها نباشند. رسانه‌ای ها می‌توانند حضور داشته باشند و کارشان را انجام بدهند و البته هیچ خللی در کار نیروهای امنیتی ایجاد نکنند. سعی کردم که این فیلم مانند عکس‌های خودم و در خلوت خودم باشد، بنابراین خیلی عوامل تولید نداریم البته تدوین فیلم به عهده مهدی ایروانی و صداگذاری هم به عهده محمد امامی از صدابرداران حرفه‌ای سینمای ایران است. به نظرم این فیلم، فیلم آتش به اختیار خودم بود.


منبع: تسنیم



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب