راهاندازی خط ۷ مترو از ابتدا با نبود ایمنی همراه بود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد علی نجفی، صبح امروز در حاشیه مراسم «بهره برداری از ۱۵ دستگاه واگن و لوکوموتیو برقی تهران و حومه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران با ورود ۳۰ دستگاه اتوبوس»، طی سخنانی در جمع خبرنگاران ابراز کرد: حمل و نقل عمومی از مهمترین برنامههای شهرداری تهران به شمار میرود که امیدواریم طی ماهها و سالهای آینده، تهران از نظر حمل و نقل عمومی به وضعیت مناسب و قابل دفاعی برسد.
وی تاکید کرد: گسترش حمل و نقل عمومی از نظر انتقال آسایش و آرامش به شهروندان بسیار مهم است، از دیگر سو توسعه حمل و نقل عمومی به صورت مستقیم به توسعه شهری کمک کرده و میتواند کسب و کار و اقتصاد شهری را پرطراوت و پر رونق کند.
شهردار تهران با اشاره به ورود ۷ رام قطار و ۴۹ واگن جدید به مترو تهران، عنوان کرد: از این میزان ۴ رام واگن کاملا جدید است که مونتاژ شده و برای اولین بار وارد خطوط میشود و ۳ رام نیز واگنهایی است که تعمیرات اساسی شدهاند. این واگنها در خط شرقی غربی تهران مورد بهره برداری قرار گرفته و سرفاصله خط حدود یک دقیقه کاهش پیدا میکند.
نجفی با اشاره به نیاز پایتخت به افزوده شدن ۲ هزار واگنهای جدید، تاکید کرد: شورای اقتصاد مصوبهای تنظیم کرده است که هزار واگن جدید از طریق فاینانس خارجی تامین شود؛ در این مسیر هم اکنون برای ۶۳۰ واگن مناقصه بین المللی انجام شده که امیدوار هستیم تا پایان آبان ماه تکلیف مناقصه روشن شده و کار ساخت این ۶۳۰ واگن جدید آغاز شود.
به گفته شهردار تهران با افزوده شدن واگنهای جدید تحولی در حمل و نقل عمومی در کلانشهرها خصوصا تهران، مشهد و اصفهان صورت خواهد گرفت.
وی با تاکید بر اینکه هنوز نتیجه مناقصه بین المللی روشن نیست، گفت: تمامی منابع مالی این ۶۳۰ واگن توسط دولت تامین میشود و از زمانی که کار ساخت واگنها آغاز شود، به صورت تدریجی به شبکه اضافه خواهد شد اما شاید ورود اولین واگن حدود یک سال و نیم طول بکشد.
نجفی در ادامه به ورود ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید به دو خطوط اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: تمامی هزینه و سرمایه گذاری خرید اتوبوسها توسط بخش خصوصی انجام شده و حدود ۶۰ درصد منابع مالی این اتوبوسها از طریق وام تامین شده است.
وی افزود: امیدواریم دولت به عنوان ستون فقرات حمل و نقل عمومی و در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به ما کمک کند، چراکه از سال ۸۹ خطوط اتوبوسرانی نوسازی نشده است و تعدادی اتوبوس با عمر بالای ۱۰ سال داریم.
شهردار تهران ادامه داد: مردم از وضعیت این اتوبوسهای فرسوده راضی نیستند؛ در کنار این امر اتوبوسهای با عمر بالا باعث ایجاد آلودگی هوا شده و از جهات مختلف زندگی و آرامش مردم را تحت تاثیر قرار میدهد.
نجفی تاکید کرد: دولت قرار بود ۸ درصد از سود وام خطوط اتوبوس را به عنوان یارانه تامین کند که این اقدام هنوز صورت نگرفته است؛ همچنین امیدواریم دولت در زمینه یارانه بلیط اتوبوس و مترو به ما کمک کند تا وضعیت بهتری داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی خط ۷ مترو تهران، عنوان کرد: از زمان راه اندازی خط ۷ مترو بحث بود که این خط از نظر سیگنالینگ، علائم الکترونیکی، تجهیزات، ریل و بعضی از مسایل مربوط به کشندهها و خود واگنها امنیت کافی را نداشته و دارای مشکل است از این رو به نظرم این کار را باید خیلی زودتر انجام میدادیم. حدود یک ماه و نیم پیش نیز وزارت کشور گزارشی مبنی بر ایمن نبودن این خط و توصیه به تعطیل کردن آن ارسال کرد.
شهردار تهران افزود: نمیخواستیم این خط را تعطیل کنیم اما با بررسیهای صورت گرفته و بررسی چندین جلسه با متخصصان شورای شهر و شهرداری، در نهایت فکر کردیم ادامه خط در شرایط فعلی جان همشهریان و شهروندان را به خطر میاندازد. از این رو به اجبار تصمیم گرفته شد، این خط تعطیل شود.
نجفی عنوان کرد: شاید کارهایی که روی این خط باید انجام شود، حدود شش ماه طول بکشد اما امیدواریم کارهای مربوطه زودتر انجام شده و خط ۷ مترو پیش از عید نوروز مجددا راه اندازی شود.
وی درباره فعالیت خط ۷ مترو در ساعات صبح امروز، گفت: به همین منظور فکر کردیم بعضی از همشهریان ممکن است در جریان اطلاعیه شهرداری مبنی بر تعطیلی خط ۷ مترو قرار نگیرند، از این رو یک یا دو روز سرویس دهی را در این خط ادامه میدهیم اما همشهریان مطلع باشند که بعد از دو روز این خط تعطیل خواهد شد.
شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت ساخت بزرگراه شهید شوشتری، تصریح کرد: این بزرگراه موافقت قبلی نداشته و از ابتدا محیط زیست مخالف ساخت آن بوده است اما شهرداری علی رغم مخالفت محیط زیست، کار را شروع کرد. ما طبق روش خود برای هر مسئله اختلافی با هر یک از دستگاهها، کمیته کارشناسی را تعیین میکنیم و در نهایت نظر کمیته کارشناسی برای طرفین ملاک عمل خواهد بود. در مورد بزرگراه شهید شوشتری نیز قرار شد کمیته کارشناسی با حضور کارشناسان شهرداری و محیط زیست تشکیل شود.
وی تاکید کرد: عبور اتوبان شهید شوشتری از زیر زمین و اجرای تونل هم زمان اجرای پروژه را طولانی میکند و هم هزینههای زیادی به دنبال خواهد داشت؛ امیدواریم با تشکیل این کمیته به توافق برسیم و بدون لطمه خوردن زیاد به محیط زیست، بتوان این پروژه را ادامه داد.
انتهای پیام/