دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گذر پوست به دباغ‌خانه افتاد/ حذف استقلال و پرسپولیس دیگر سایه نیست

باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی تنها امروز را فرصت دارند تا مدارک لازم ازسوی AFC را آماده و ارسال کنند تا از لیگ قهرمانان آسیا حذف نشوند.
کد خبر : 226691

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، یکی از ضرب‌المثل‌های قدیمی‌ که شاید امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت گذرپوست به دباغخانه افتاد، است. این ضرب‌المثل زمانی به کار می‌رود که فردی به رغم نیاز به شخص مقابل خلاف خواسته‌‌های او عمل می‌کند و با بدی کردن به وی باعث ناراحتی‌اش می‌شود آن هم در شرایطی که روزی نیازش به آن شخص می‌افتد و ناچار است تا رضایت او را فراهم کند.


سال‌هاست که مسئله بدهی باشگاه‌های ایرانی به مربیان، بازیکنان و نهادهای مختلف مطرح است و مدیران باشگاه‌ها با ترفندهایی از پرداخت آنها در موعد مقرر شانه خالی می‌کنند و مسئولیت پرداخت را به دوش مدیر بعدی می‌اندازند. مهم‌ترین دلیل این معضل دولتی بودن باشگاه‌های ماست که باعث شده تا مدیرانی که عمر مدیریت برخی از آنها بسیار کوتاه است از بودجه‌ای که در اختیار دارند برای پرداخت هزینه‌های جاری‌شان و قسمتی از بدهی مدیران پیشین استفاده کنند. اگر چه با ورود وزارت ورزش و جوانان به بحث مالکیت استقلال و پرسپولیس این وزارت‌خانه دیگر بودجه‌ای به سرخابی‌ها تزریق نکرد و با گرفتن اسپانسر مدیران بخشی از بدهی‌های قبلی و هزینه‌های جاری را دادند ولی حجم بدهی‌ها آن قدر زیاد بود که با این شیوه سال‌ها طول می‌کشید تا بدهی تمامی طلبکاران داده شود.


*ضرب‌الاجل AFC به باشگاه‌ها


کنفدراسیون فوتبال آسیا که هر ساله به باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حاضر می‌شوند مجوز حرفه‌ای می‌دهد، از مدتی پیش رسما اعلام کرد باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا باید با لحاظ کردن 4 آیتم نسبت به کسب مجوز حرفه‌ای اقدام کنند. آن هم در شرایطی که امروز آخرین فرصت ارائه اسناد آنهاست. این آیتم‌ها عبارتند از 1- مستندات ورزشی که شامل ورزشگاه اختصاصی، ‏زمین‌های تمرین و آکادمی باشگاه است. 2- ساختار باشگاه‌ها و منابع انسانی 3- بحث حقوقی شامل اساسنامه باشگاه‌ها، ثبت ‏تجاری باشگاه‌ها، به روز رسانی اساسنامه و مالکیت و ترکیب سهامداران و اعضای هیات مدیره و مجمع باشگاه است.4-بخش ‏مالی که شامل ارایه صورت‌های مالی، گزارش بودجه و گردش نقدینگی و بخش اثبات عدم بدهی‌هاست.


در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا 4 باشگاه پرسپولیس، نفت، استقلال و تراکتورسازی از ایران حاضرند که باید نسبت به احراز موارد فوق اقدام کنند تا مجوز حرفه‌ای برای آنها صادر شود. در حالی که باشگاه نفت با وجود مشکلات فراوان که ادامه حیات این باشگاه در لیگ برتر را به شمارش انداخته بود و مدت‌ها بحث جایگزینی ذوب‌‌آهن اصفهان به جای این باشگاه اعلام شده بود، حمید منوچهری سرپرست تیم نفت به خبرنگار ورزشی آنا در نمایشگاه مطبوعات، گفت: «کلیه مدارک خواسته شده از سوی AFC را آماده و ارسال کرده‌ایم.» اما گویا مدارک این باشگاه ناقص بود به طوری که امروز خبر حذف این باشگاهاز لیگ قهرمانان آسیا شنیده شد. هرچند هنوز این خبر از سوی منابع رسمی اعلام نشده است.


3 تیم دیگر استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی هستند که در شرایط بهتری قرار دارند و در مواردی که اعلام شد تنها در مورد چهارم دچار مشکل هستند و باید با احراز آن مانع حذف شدن‌شان از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شوند. اتفاقی که بدون تردید تلخ‌ترین اتفاق ممکن برای فوتبال ایران خواهد بود.


پیش از این AFC با حذف چند باشگاه نامدار عربستانی و اماراتی که موفق به گرفتن مجوز حرفه‌ای از کمیته انضباطی نشده بودند، نشان داد که هیچ شوخی با هیچ باشگاهی ندارد و عزمی جزم برای حرفه‌ای کردن باشگاه‌های آسیایی دارد.


زنگ خطری که کنفدراسیون فوتبال آسیا با حذف باشگاه‌های عربی برای دیگر باشگاه‌ها به صدا درآورد حالا کلیه باشگاه‌های ایرانی به خصوص سرخابی‌های پایتخت را به تکاپو انداخته تا هر طور شده بدهی‌هایشان را بپردازند چرا که مشکل اصلی آنها در مورد چهارم که شامل ارایه صورت‌های مالی، گزارش بودجه و گردش نقدینگی و بخش اثبات عدم بدهی‌هاست، می‌باشد. در همین راستا باشگاه استقلال از کلیه طلبکارانش خواسته که به این باشگاه رجوع کنند و باشگاه پرسپولیس هم با انتشار طلب 8.5‌ میلیاردی‌اش از همراه اول به دنیال پرداخت بدهی‌هایش است.


در همین رابطه سهیل مهدی، مسئول صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «متاسفانه به خاطر ضیغ وقت باید هر چه زودتر خواسته‌های AFC را اجرا کنیم وگرنه باشگاه‌های‌مان از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته می‌شوند. امروز با جدیت بیشتری تمام وقت‌مان را می‌گذاریم تا درخواست‌های AFC را آماده و به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ارسال کنیم. امیدوارم امروز بتوانیم از فرصتی که داریم نهایت استفاده را ببریم چون فردا دیگر وقتی نداریم و در صورت عدم ارائه اسناد لازم شاهد حذف باشگاه‌های کشورمان از لیگ قهرمانان آسیا خواهیم بود.»


مهدی محمدنبی رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای نیز دراین‌باره بیان داشت: «خوشبختانه در سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی بیش از 90 درصد موضوع‌های مطروحه ‏مرتفع شده است و مستندات آن نیز نزد دبیر کمیته صدور مجوز حرفه‌ای موجود است.تنها باید در بخش صورت‌های مالی مدارک کاملی ارائه دهیم چرا که بخش اثبات بدهی‌های خارجی و داخلی تقریبا حل شده است.»


کاظم اولیایی مدیرعامل سابق استقلال هم درخصوص موضوع صورت‌های مالی باشگاه‌های ایرانی به خبرنگار آنا، اظهارکرد: «فوتبال ایران بحرانی‌ترین شرایط خود را سپری می‌کند. همه می‌دانند باشگاه‌‌های ایرانی بدهکاری‌های زیادی دارند. امیدوارم نمایندگان باشگاه‌ها صورت‌حساب دروغ به AFC ارایه ندهند که اگر این کار را انجام دهند، بدون تردید بازرسان AFC متوجه می‌شوند و آن وقت تبعات بسیار سنگینی در انتظار فوتبال باشگاهی ایران خواذهد بود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته